Men stämmer det? Här i forumet verkar flera ha det. Det skulle handla om att det med plåttak blev för varmt och att solcellerna är känsliga för värme. Det skulle resultera i dålig eller nästan ingen effekt.
Vänligt råd från granne som är fd solcellsförsäljare. Men hur ser det ut i praktiken för er?
Vänligt råd från granne som är fd solcellsförsäljare. Men hur ser det ut i praktiken för er?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 945 inlägg
Panelerna täcler ju taket så solen inte kan värma plåten. 🤔
När jag installerade 2019 hade jag tegel. Då vägrade säljaren installera med risken för att en panna skulle frysa sönder under de närmaste 20 åren. Plåt var då det bästa alternativet.
Lite oklart hur plåten blir varm i skuggan av solcellerna?
Lite oklart hur plåten blir varm i skuggan av solcellerna?
Jag har TRP plåttak.. och mina celler producerar vad de ska..4 48:an skrev:
Så låter som slitstark...
Har 15.3kw beräknad
Nu när det var så super varmt 13.2kw
(Effekten blir ngt lägre när der är varmt ute.. )
Så lägg du solpaneler..
Låter konstigt. Man installerar inte panelerna på takpannor eller vad man nu har för yttre skikt, man fäster ramen på konsoler som fästs på råsponten som håller alltihop, även pannorna. När jag har fått mina solpaneler installerade 2019 var det inga problem alls, och funkar än idag bra trots att jag hade takpannor. Har precis sålt huset och köparens besiktningsman sa inte heller att det skulle vara ett problem. Ja, vill man byta tak är det bäst att göra det innan man installerar solpaneler, men definitivt inte på grund av solpaneler. Din installatör måste ha varit ganska okunnig, eller så tjänade han extra vid sidan om, varje gång ett tak byttes.B Bee skrev:
Hej.4 48:an skrev:
Jag har plåttak. Har haft mina solceller i 4 år nu.
Fördelar. Plåtak- finns inga tegelpannor som skall rättas till. Solceller är Lätt att montera på plåt och är läckage säkert. Då solceller täcker plåtaket så blir inte mitt plåttak lika varmt, vilket märks tydligt på vinden under sommaren.
Jag märker inte av förlust av detta.
Sedan så pratar man om plåttak/bränder/strömförande plåttak mm.
Om jag hade haft möjligheten så hade jag valt solceller på backen.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Tycker du ska kolla in Midsummers solpaneler,.dessa skulle vara ett väldigt bra allternativ för dig då dom är tunna, mer eller mindre gjorda för att monteras på tunna tak som inte klarar vikten av "vanliga" paneler.
Det är också svenska paneler vilket är helt rätt i tiden
www.midsummer.se
Det är också svenska paneler vilket är helt rätt i tiden
www.midsummer.se
Värt att nämna att verkningsgraden är sämre hos Midsummers än traditionella. Dessutom högre kostnad , men de är extremt mycket lättare och montaget är estetiskt snyggare.G Gårdsboende skrev:
Kolla in midsummer slim4 48:an skrev:
Passar perfekt för falsade plåttak
Svenskt solcells företag Midsummer
Han kanske även är plåttak-försäljare? 🤣4 48:an skrev: