820 läst ·
10 svar
820 läst
10 svar
Mindre solcellsanläggning utan pappersarbete
Köper man en liten 200W balkonganläggning så är det väl ingen som anmäler till sitt nätbolag och funderar på att sälja elen.
Köper man en stor anläggning på 10-15 kW är det självklart att man anmäler och säljer överskottet.
Men om man vill ha en på 1000W? Jag förstår att den bör anmälas, men vad kan hända om man matar in överskottet utan att sälja det? Märks det förutom lägre köpt el? rapporterar elmätaren att det går åt fel håll?
Köper man en stor anläggning på 10-15 kW är det självklart att man anmäler och säljer överskottet.
Men om man vill ha en på 1000W? Jag förstår att den bör anmälas, men vad kan hända om man matar in överskottet utan att sälja det? Märks det förutom lägre köpt el? rapporterar elmätaren att det går åt fel håll?
Ska du ha en på 1000W utan att anmäla eller sälja, så blir det en separat anläggning som ligger helt utanför nät och el i hus. En sådan kan värma en VVB eller som tillskott med patron i en panna.P Plutus skrev:Köper man en liten 200W balkonganläggning så är det väl ingen som anmäler till sitt nätbolag och funderar på att sälja elen.
Det märks om inte annat när det brinner i ditt hus, räddningstjänsten slår av huvudströmbrytaren och det fortfarande är strömsatt.P Plutus skrev:Köper man en liten 200W balkonganläggning så är det väl ingen som anmäler till sitt nätbolag och funderar på att sälja elen.
Jo men man litar inte på den. Det ska vara tydligt var man mekaniskt frånskiljer anläggningen.P Plutus skrev:
Om man har en ny elmätare, vilket alla har nu. Då fattar den dubbelriktat. Då blir inte export import. Jag tror att det fungerar oavsett om man inte anmält eller ej. Men oavsett så ska det anmälas för att det ska vara godkänt.
Vad jag vet så finns det ingen undre gräns, så allting måste anmälas till nätägaren oavsett storlek (effekt).P Plutus skrev:Köper man en liten 200W balkonganläggning så är det väl ingen som anmäler till sitt nätbolag och funderar på att sälja elen.
Du måste till exempel ha en godkänd växelriktare, och göra en så kallad föranmälan till att börja med.
Och så kallade "balkongkraftverk" är ju inte tillåtna i Sverige, de som man ansluter med stickkontakt.
Så min uppfattning är att det inte finns något "bör" här, utan det är "ska".
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 309 inlägg
Har du inte anmält din anläggning till elnätsbolaget och den genererar överskott som går ut på nätet så kommer du att få betala för den med då allt som passerar mätaren blir registrerat som import om du inte anmält produktion och fått dubbelriktat aktiverat.
Sedan kan jag bara bekräfta allt som redan skrivits, alla anläggningar som ansluts till nätet måste anmälas och uppfylla alla standarder och villkor för microproduktion och din nätägares krav.
Sedan kan jag bara bekräfta allt som redan skrivits, alla anläggningar som ansluts till nätet måste anmälas och uppfylla alla standarder och villkor för microproduktion och din nätägares krav.
HejHannuse skrev:
Vad jag vet så finns det ingen undre gräns, så allting måste anmälas till nätägaren oavsett storlek (effekt).
Du måste till exempel ha en godkänd växelriktare, och göra en så kallad föranmälan till att börja med.
Och så kallade "balkonkraftverk" är ju inte tillåtna i Sverige, de som man ansluter med stickkontakt.
Så min uppfattning är att det inte finns något "bör" här, utan det är "ska".
Vad jag känner till så är dagens elmätare förinställda så att de ökar mätvärdet för elenergin som passerar oberoende effektriktning
När man anmäler att man har elproduktion då separeras mätningen för vardera effektriktningen
Det innebär att om man inte anmäler att man har elproduktion då får man även betala för den egna elproduktionen som man matar in i elnätet
Förbrukas allt som produceras då vänder inte effektriktningen men så fort du producerar mer än du använder så får du betala för inmatningen
Det är nog helt rätt angående elmätaren.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vad jag känner till så är dagens elmätare förinställda så att de ökar mätvärdet för elenergin som passerar oberoende effektriktning
När man anmäler att man har elproduktion då separeras mätningen för vardera effektriktningen
Det innebär att om man inte anmäler att man har elproduktion då får man även betala för den egna elproduktionen som man matar in i elnätet
Förbrukas allt som produceras då vänder inte effektriktningen men så fort du producerar mer än du använder så får du betala för inmatningen
Däremot så är min uppfattning att det inte är tillåtet att ansluta produktion, oavsett storlek, utan att anmäla detta till nätägaren.
HejHannuse skrev:
Det är även min uppfattning
Genom att man, för den som inte anmält anslutning, får betala för inmatad elenergi så får man ingen ekonomisk vinning att mata in elenergi utan att först anmäla och få en godkänd anslutning för inmatning
Redigerat:
Klicka här för att svara