Köper man en liten 200W balkonganläggning så är det väl ingen som anmäler till sitt nätbolag och funderar på att sälja elen.
Köper man en stor anläggning på 10-15 kW är det självklart att man anmäler och säljer överskottet.
Men om man vill ha en på 1000W? Jag förstår att den bör anmälas, men vad kan hända om man matar in överskottet utan att sälja det? Märks det förutom lägre köpt el? rapporterar elmätaren att det går åt fel håll?

• Arg
johanxx_
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Köper man en liten 200W balkonganläggning så är det väl ingen som anmäler till sitt nätbolag och funderar på att sälja elen.
Köper man en stor anläggning på 10-15 kW är det självklart att man anmäler och säljer överskottet.
Men om man vill ha en på 1000W? Jag förstår att den bör anmälas, men vad kan hända om man matar in överskottet utan att sälja det? Märks det förutom lägre köpt el? rapporterar elmätaren att det går åt fel håll?
Ska du ha en på 1000W utan att anmäla eller sälja, så blir det en separat anläggning som ligger helt utanför nät och el i hus. En sådan kan värma en VVB eller som tillskott med patron i en panna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det märks om inte annat när det brinner i ditt hus, räddningstjänsten slår av huvudströmbrytaren och det fortfarande är strömsatt.

• Haha
  • Gilla
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det märks om inte annat när det brinner i ditt hus, räddningstjänsten slår av huvudströmbrytaren och det fortfarande är strömsatt.
Nja, alla solcellsinstalationer har frånkoppling vid nätbortfall, t.o.m balkongkraftverk med stickkontakt.

• Gilla
  • Haha
johanxx_ och 2 till
  • Laddar…
K
P Plutus skrev:
Nja, alla solcellsinstalationer har frånkoppling vid nätbortfall, t.o.m balkongkraftverk med stickkontakt.
Jo men man litar inte på den. Det ska vara tydligt var man mekaniskt frånskiljer anläggningen.

Om man har en ny elmätare, vilket alla har nu. Då fattar den dubbelriktat. Då blir inte export import. Jag tror att det fungerar oavsett om man inte anmält eller ej. Men oavsett så ska det anmälas för att det ska vara godkänt.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Vad jag vet så finns det ingen undre gräns, så allting måste anmälas till nätägaren oavsett storlek (effekt).
Du måste till exempel ha en godkänd växelriktare, och göra en så kallad föranmälan till att börja med.
Och så kallade "balkongkraftverk" är ju inte tillåtna i Sverige, de som man ansluter med stickkontakt.
Så min uppfattning är att det inte finns något "bör" här, utan det är "ska".

Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Har du inte anmält din anläggning till elnätsbolaget och den genererar överskott som går ut på nätet så kommer du att få betala för den med då allt som passerar mätaren blir registrerat som import om du inte anmält produktion och fått dubbelriktat aktiverat.

Sedan kan jag bara bekräfta allt som redan skrivits, alla anläggningar som ansluts till nätet måste anmälas och uppfylla alla standarder och villkor för microproduktion och din nätägares krav.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Vad jag vet så finns det ingen undre gräns, så allting måste anmälas till nätägaren oavsett storlek (effekt).
Du måste till exempel ha en godkänd växelriktare, och göra en så kallad föranmälan till att börja med.
Och så kallade "balkonkraftverk" är ju inte tillåtna i Sverige, de som man ansluter med stickkontakt.
Så min uppfattning är att det inte finns något "bör" här, utan det är "ska".
Hej
Vad jag känner till så är dagens elmätare förinställda så att de ökar mätvärdet för elenergin som passerar oberoende effektriktning

När man anmäler att man har elproduktion då separeras mätningen för vardera effektriktningen

Det innebär att om man inte anmäler att man har elproduktion då får man även betala för den egna elproduktionen som man matar in i elnätet

Förbrukas allt som produceras då vänder inte effektriktningen men så fort du producerar mer än du använder så får du betala för inmatningen

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad jag känner till så är dagens elmätare förinställda så att de ökar mätvärdet för elenergin som passerar oberoende effektriktning

När man anmäler att man har elproduktion då separeras mätningen för vardera effektriktningen

Det innebär att om man inte anmäler att man har elproduktion då får man även betala för den egna elproduktionen som man matar in i elnätet

Förbrukas allt som produceras då vänder inte effektriktningen men så fort du producerar mer än du använder så får du betala för inmatningen
Det är nog helt rätt angående elmätaren.
Däremot så är min uppfattning att det inte är tillåtet att ansluta produktion, oavsett storlek, utan att anmäla detta till nätägaren.

• Gilla
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är nog helt rätt angående elmätaren.
Däremot så är min uppfattning att det inte är tillåtet att ansluta produktion, oavsett storlek, utan att anmäla detta till nätägaren.
Hej
Det är även min uppfattning

Genom att man, för den som inte anmält anslutning, får betala för inmatad elenergi så får man ingen ekonomisk vinning att mata in elenergi utan att först anmäla och få en godkänd anslutning för inmatning

Redigerat:
Koppla aldrig in elproduktionen om du inte har last som överskrider produktionen.

Då löser du problemet en gång för alla. Så du kan värma poolen exempelvis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.