Robotgräsklippare
karlmb: [citat] På landet är 3 sämst utan konkurrens.
snaggletooth: [citat] Fick samma problem förra året, men det berodde på att husse inte hade uppmärksammat att det hade blivit lite väl djupa gropar under framhjulen. Den lille krabaten lutade helt enkelt framåt en aning för mycket vilket påverkade kontaktytan för laddningen negativt.
Nötegårdsgubben: Jag lämnade in min för byte idag och tog också valet med ”årlig service”. Första märkesservicen den fått på sina snart tio år, så vafan. Bytte hjulmotorerna härom året för en bättre peng och då fick maskinen i övrigt högt betyg för skicket, så tänker att den säkert går fem år till eller mer och det skulle jag inte vilja ha utan connect.
Anders Fors2: Hej har en Lyfco 1800 som har funkat i 2 år nu utan problem. Har även carit i kontakt med out1 oer mail hade problem med apoen dom svarade ganska snabbt och gav förslag. Kör den på wifi enkelt
andreas_j1: Ja, de är samma app, annat batteri och lite långsammare laddare. Har den själv.
Demmpa: [citat] JO, man skadar kabeln. De små hålen som blir är tillräckligt stora för att fukt ska krypa in i kabeln som börjar oxidera.
snaggletooth: [citat] @sysmali lär väl märka vilket som gäller.
70-talsvilla: Har övertagit en Worx 790e.som jag har problem med. Kan börja med att slinga och laddstation är felfria då de funkar med andra Worxmaskiner, felet är alltså i själva klipparen. Jag har precis bytt frontsenor, köpt en ny på Clas Ohlson. Den klipper fint men när den ska hem och ladda tappar den bort sig helt. Jag kom till slut på att sensorerna måste sitta fel då de visar fylld/ofylld
delux: [citat] Jag bytte på vår nu mer sålda 420 i fjol. Satte in ett nytt originalbatteri + ny tätningslist. Jag följde guiden som GPL Shop hade och det var inga konstigheter.
Nissegandhi: Man kan även använda en stängselapparat sk kostängsel. Koppla loss slingan från laddstationen och koppla den till kostängslet, då knäpper/smäller det där slingan är av.
13th Marine: Låter som kass kabel mellan nätdel och laddstation, eller kass nätdel.
13th Marine: [citat] Inte säkert att din klippare ska ha 28V.
etompau: Ja det ser bra ut, det går en rejäl laddström till batterierna. Ang. Connect, ingen aning. Antingen blir det något för en verkstad att titta på, eller så ev. är det relaterat till nersläckningen av 2G/3G-näten.
Kim12: Stiga225 le, det står halt:klock error i displayen vad kan det vara för fel?
Revs: [citat] Så bra då. Det är ju priset nu som lockar mest. Vet att det finns massa nya klippare utan slinga men de kosta ju därefter. Vi har en gammal slinga så den måste väl fungera tänker jag?
Appendix: https://letmegooglethat.com/?q=klockbatteri+till+stiga+225
mortimer: Hej Jag har idag en Gardena R160 (med guidekabel) robotklippare från 2013 som jag tittar på att byta ut. Gräsyta på ca 600m2 Tittar på att byta till en slinglös klippare. Vad ska man välja ? Har varit nöjd med min Garderna Såhär ser min tomt ut: [bild]
Tomture61: Väljer du Luba 3 så har den all upptänklig navigation du kan tänkas drömma om . Den väljer själv vilken metod (av 3 st möjliga) som blir lämpligast . netRTK - kamera - 360 LiDAR Detta sekundsnabbt i realtid . Har själv en Luba 2 X (2025) och kör med netRTK via 4G , blir nog via WiFi detta år . Har ingen komplicerad yta att klippa med många hinder eller träd . Fungerar perfekt för
MacMelmac: Har en Worx WR165E som helt plötsligt efter vinterförvaring i oisolerad bod (Batteriet förvarat inomhus) börjar visa fördröjning på grund av regn i tid och otid. Har rengjort sensorn på ovansidan med tvättservett (alkohol) och skrubbat med en borste men fortfarande samma fel. Tröttsamt på en nästan helt ny robot! Jag kan lämna in den på LetMeRepair på garanti vilket brukar ta
etompau: Jag hittar flera tel.nummer till deras kontor i Malmö/Arlöv. Ett är 0771 - 18 04 10 Du kan ju testa där och se om dom kan leda dig rätt.
KlasNic: Min Stiga M5 bara stannar under klippning utan synbar orsak. Batteriet är laddat. Dock går den inte att starta direkt. Utan jag får vänta någon minut. Någon som haft liknande problem. Samt vad var lösningen. Tack
Zsam: Puffar igång tråden. Har ungefär samma fråga. Hyfsat plan tomt men lite kluriga ( smala) passager. Vart behöver jag Wifi ? Om jag inte har Wifi på hela området behövs då 4G ? Mammotion. Dreame eller Segway ? Eller…?
13th Marine: [citat] Ja gör gärna det, vore intressant att kolla upp lite.
pacman42: Det går att ansluta wifi till Automower 220AC. Jag har en ESP8266 med inbyggd WiFi ansluten till serieporten som finns inne i klipparen (finns en extern också, men den rekommenderar jag inte att använda). Med denna kan man styra olika funktioner, det finns trådar på tyska och franska forum om hur man gör. Jag har funderingar på att bygga om en Automower, men insåg då att man kan nog
pnergard: Jag lånar tråden lite. Jag har ca 150m2 gräs bara och en relativt enkel tomt som dock går runt huset på tre sidor. Helt plan. Sett att minin finns i en 500m2 modell på Amazon som är lite billigare eller att det kan bli samma som 800an i Sverige men man kan få med ett hus. Skulle det ge mig nån fördel att köpa 800an över 500 modellen? Utan att ha gått runt och testat så ska jag ha
blackarrow: 1 passar bara på ett ställe 2, 3 röd och blå skulle jag satt på R och L. Ta reda på vad som är tight och Left på slingan, eller prova med Röd på R. 4, 5 är väl de enda som ser avslitna ut. Den har en annan kabelsko så den kan vara monterad vid ett senare tillfälle och därför tror jag det är Guide kabeln. Skarva eller byt ut kabelskarven. Anslut till stiftet i mitten på enheten.
Majgårdarna: Dags att byta ut åkgräsklipparen mot en robot. Jag funderar på en Luba 3. Då jag har sjötomt är jag lite skraj att den skall rymma ner i vattnet. Det finns några träd nere vid stranden som kanske skuggar sateliter. Är detta ett problem på slinglösa robotgräsklippare?
Tomture61: [citat] Har en klippare från Mammotion (Luba , Yuka) I forumtrådar / Youtube så kan man hitta de som råkat ut för myrbo i laddstationen . En otät konstruktion som rimligtvis har ngn gr varmare + regntätt för myror . Tror 2025 årsmodeller är mycket tätare dock . Obs att detta är Mammotion , ej HQ .