325 läst ·
5 svar
325 läst
5 svar
Trasig begränsningskabel
Jag har en robotklippare med begränsningskabel som jag har lagt ner ca. 4cm djupt runt gräsmattan, det har fungerat bra i flera år men förra året då jag tog ut klippare och laddstation (brukar förvara dom inomhus på vintern) visade det sig att det var avbrott någonstans på begränsningskabeln. Nåväl, jag hittade avbrottet efter många om och men, lagade och allt fungerade under säsongen. Nu i år samma problem och efter idogt letande hittade jag var kabeln var av, den såg helt avklippt ut och någon cm från avbrottet var isoleringen avbiten. Det måste vara något djur som orsakat felen, mullvad, råtta? någon som vet? Funderar på att inför nästa vinter låta laddstationen vara kvar och spänningssatt så att slingan är aktiv om det nu kan ha någon betydelse, någon som vet?
en annan variant
AM-radio
1. Sätt i ena änden av begränsningskabeln i laddstationen
2. Ta fram din gamla portabla FM/AM-radio
3. Håll ner antennen mot ett ställe du vet att du har ström från laddstationen
4. Välj AM-bandet på radion och skruva tills du hör ett klickade ljud (cirka 700hz)
5. Följ slingan tills du inte hör ett klickande ljud
Grattis. Du har hittat avbrottet
AM-radio
1. Sätt i ena änden av begränsningskabeln i laddstationen
2. Ta fram din gamla portabla FM/AM-radio
3. Håll ner antennen mot ett ställe du vet att du har ström från laddstationen
4. Välj AM-bandet på radion och skruva tills du hör ett klickade ljud (cirka 700hz)
5. Följ slingan tills du inte hör ett klickande ljud
Grattis. Du har hittat avbrottet
Jag köpte en kabelsökare på Jula förra året men den fungerade dåligt, jo jag hörde signalen on den hölls 2 mm från kabeln men min tråd var ju runt 4 cm ner så det fungerade inte alls. Finns säkert bättre men dom kostar betydligt mer,
Provade också med en gammal transistorradio men den hade ferritantann för AM så det gick inget vidare.
Provade också med en gammal transistorradio men den hade ferritantann för AM så det gick inget vidare.
Det inbyggda ferritantennen och AM-läget med mellanvåg på radion fungerar bra för att plocka upp signalerna i slingan. Ett kraftigt burrande ljud ska kunna höras, även en bra bit från själva kabeln (upp mot 20-50 cm vid hel slinga).
Man kan även använda en stängselapparat sk kostängsel. Koppla loss slingan från laddstationen och koppla den till kostängslet, då knäpper/smäller det där slingan är av.
Klicka här för att svara