Jag har en gardena robotgräsklippare och jag grävde upp rabatten på framsidan av huset så jag har skarvat den gamla kabeln med en ny nu. Problemet är att när jag sätter i strömbrytaren så blinkade den först blått, vilket tyder på att kabeln är av någonstans... Sedan tog jag av den som är till vänster på bilden och då gick kabeln av. Då blinkade den gult istället för blått. Jag satte i en ny sån där lila fästegrej men det blinkar fortfarande gult.
Jag hatar sånt här. Är helt nollad nu. Vad ska jag göra? Funderar på att slänga skiten och köpa en manuell gräsklippare för sånt här orkar jag inte med..
Vad ska jag göra?
Jag hatar sånt här. Är helt nollad nu. Vad ska jag göra? Funderar på att slänga skiten och köpa en manuell gräsklippare för sånt här orkar jag inte med..
Vad ska jag göra?
Har du kollat i manualen? Där finns beskrivning över vad diodens blinkningar/färg betyder.
Gult blink är avbrott på guidekablen, alltså den som sitter i mitten av de tre kontakterna på laddstationen.
Guidekablen är sedan kopplad till beg.kablen någonstans ute på gräsmattan. Kolla hur den kopplingen ser ut.
Det är inte precis "rocket science", jobba metodiskt med grejorna så lär du få ihop det.
En liten multimeter för 100-200 kr är ett bra hjälpmedel vid felsökning.
Gult blink är avbrott på guidekablen, alltså den som sitter i mitten av de tre kontakterna på laddstationen.
Guidekablen är sedan kopplad till beg.kablen någonstans ute på gräsmattan. Kolla hur den kopplingen ser ut.
Det är inte precis "rocket science", jobba metodiskt med grejorna så lär du få ihop det.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ja den blinkar gult. När jag tar bort vänstra sidans kabel som är fäst bak i laddstationen och istället sätter guidekabeln där så blinkar lampan istället blå. Det var inga fel på guidekabeln innan jag grävde rabatten och jag har inte grävt vid den heller. Men nu helt plötsligt så blinkar allt blått och gult.. Fattar inte vart jag ska börja leta ens.E etompau skrev:Har du kollat i manualen? Där finns beskrivning över vad diodens blinkningar/färg betyder.
Om grejorna fungerade korrekt innan du grävde upp rabatten och sedan skarvade kabeln så bör du kolla skarvar etc.
Du har klämt kabeln ordentligt/korrekt i snabbkontakten?
Har du ett mätinstrument så kan du snabbt mäta upp slingan och guidekabeln.
Du har klämt kabeln ordentligt/korrekt i snabbkontakten?
Har du ett mätinstrument så kan du snabbt mäta upp slingan och guidekabeln.
Hörrni! Jag har gått runt med en AM-sändare och hittar inget fel någonstans. Jag testade därför att ta en liten bit kabel på detta viset och kopplade in. Det blinkar ändå gult.. Vad kan detta innebära? Den korta kabeln är helt nu och inte trasig någonstans
Har du kopplat den sladden så att den är världens minsta avgränsningsslinga? Nu har jag annat märke, men på min går det inte att testa med en så kort slinga utan att den felmeddelar.M Förstagångsköparen skrev:
Det ska gå med en kort kabel med några cm längd. Det som kan bli problem är om man ansluter en spole med upplindad kabel, det funkar ej.
Gult blink indikerar avbrott på guidekabeln. På din bild ser det ut som den inte är ansluten?!
Roboten startar och klipper när det känner av slingsignalen, men är guidekablen ur drift (avbrott) så hittar den aldrig hem.
Mät din installation med ett enkelt instrument, då får du direkt besked om vad som är fel på slingorna.
Gult blink indikerar avbrott på guidekabeln. På din bild ser det ut som den inte är ansluten?!
Roboten startar och klipper när det känner av slingsignalen, men är guidekablen ur drift (avbrott) så hittar den aldrig hem.
Mät din installation med ett enkelt instrument, då får du direkt besked om vad som är fel på slingorna.
Jag har gått runt och kollat med AM-sändare. Jag hittar inget fel på guidekabeln..E etompau skrev:Det ska gå med en kort kabel med några cm längd. Det som kan bli problem är om man ansluter en spole med upplindad kabel, det funkar ej.
Vad är det för felsökningsinstrument du använder?M Förstagångsköparen skrev:
Är det någon beröringsfri mätpenna så är dessa notoriskt osäkra. Du måste mäta slingresistansen för att exakt veta. Mätpennorna kan gladeligen indikera förbindelse men då med en resistans som laddstationen ej accepterar (> ca 20 ohm).
Jag tar en radio med AM-inställning och går runt och den markerar så fort det är signal från kabeln och jag har inget brott någonstans..E etompau skrev:
Jag fattar ingenting av det du säger. Ohm? Resistans? Borde det inte ingå felsökningsverktyg när man köper en sån här?
Ok, det blir en osäker felsökning med detta.M Förstagångsköparen skrev:
Med din testslinga som du visar på bilden, koppla även en bit kabel från guidekontakten (mittersta uttag) till mitten på testslingan (avisolera kabeln så det blir elektrisk kontakt)). Iakttag lysdiod.
Lyser den då fast grönt så är laddstationen OK.
Du började med att skriva att du gjorde om i rabatterna, kolla kabeln i detta området. Guidekabeln är ansluten till begränsningskabeln, kanske är där avbrott/glapp där någonstans.
Huruvida felsökningsverktyg ska ingå får du ta med gardena/Husqvarna.
Jag har kollat guidekabeln hela vägen!E etompau skrev:Ok, det blir en osäker felsökning med detta.
Med din testslinga som du visar på bilden, koppla även en bit kabel från guidekontakten (mittersta uttag) till mitten på testslingan (avisolera kabeln så det blir elektrisk kontakt)). Iakttag lysdiod.
Lyser den då fast grönt så är laddstationen OK.
Du började med att skriva att du gjorde om i rabatterna, kolla kabeln i detta området. Guidekabeln är ansluten till begränsningskabeln, kanske är där avbrott/glapp där någonstans.
Huruvida felsökningsverktyg ska ingå får du ta med gardena/Husqvarna.