C
pacman42 pacman42 skrev:
Inte orimligt då det måste provisioneras med rätt APN och servrar för SMS.
Det är till att börja med uppenbarligen inte ett tekniskt olösligt problem.
Men framför allt ser jag det som marknadsföringsproblem att inte vara tydlig med att produkten har en inbyggd "tidsbomb" som gör den mer eller mindre oanvändbar efter 10 år.

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant. Med andra ord är det inte direkt tänkt att modulen skall kunna användas med ett av kunden tillhandahållet SIM-kort när det förbetalda abonnemanget gått ut(?)
Finns det ett slutdatum för abonnemanget? Köpte min 2019 utan något slutdatum. Nu kör jag dock inte HQ längre.

C cpalm skrev:
Det är till att börja med uppenbarligen inte ett tekniskt olösligt problem.
Men framför allt ser jag det som marknadsföringsproblem att inte vara tydlig med att produkten har en inbyggd "tidsbomb" som gör den mer eller mindre oanvändbar efter 10 år.
Jag kan förresten berätta att huvudorsaken till att man slipper knappa in detta själva numera är att Apple och Google har öppen källkod till sina OS som operatörerna kan uppdatera med sina uppgifter, denna kompileras sedan in i IOS/Android. Den lösningen fungerar inte på en gräsklippare precis.

C
T TommyLj skrev:
Finns det ett slutdatum för abonnemanget? Köpte min 2019 utan något slutdatum.
Ja, du får läsa det finstilta i avtalet noggrannare. Abonnemanget som ingår gäller i 10 år.

hsd hsd skrev:
Vilket skit, hur gammal är den
Tänkte på garanti och reklamationsrätt
Från 2017, hittar inga uppgifter på mitt kvitto eller annat om hur länge det skulle fungera.
Det är ju många som tappar funktion nu när 2g/3g läggs ner, både klippare, mobiler och annat. Ingen fråga jag orkar driva.

hsd
K Kane skrev:
Om de hittar någon operatör i Sverige att lägga sitt nät på.....
De har köpt in sig i 1global , nät åtkomst finns förmodligen

hsd hsd skrev:
De har köpt in sig i 1global , nät åtkomst finns förmodligen
1Global kör på Tele2 som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg.

hsd
pacman42 pacman42 skrev:
1Global kör på Tele2 som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg.
Såg det, men svaret var till kane
Men tele2 är väl inte fy skam 😉

• Haha
pacman42
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Såg det, men svaret var till kane
Men tele2 är väl inte fy skam 😉
Sveriges sämsta nät...
...ja jag vet att de till stor del delar infrastruktur med Telenor. Men inte allt.

Tele2 är skyldiga till några dödsfall i Sverige efter att deras nät gått ned och "personlarm" slutat fungera (eller egentligen klantarna som upphandlade tjänsten av Tele2).

Men de andra är inte jättebra de heller. Telia lyckades ju få problem med en basstation i en mast i Gällivare och halva sjukhuset (som hade telefonin via Telia) blev utan täckning en hel helg, de kunde inte laga basstationen förrän på måndagen, den gick ned på dagen på fredagen. Vem på regionen kom på den briljanta idén att inte kräva redundans när man gjorde den upphandlingen? Men där dog ingen i alla fall.

Jag hörde en person som arbetar med mobiltelefoni som sade: Det är ett under att det fungerar, jag är lika fascinerad när jag ringer och det faktiskt fungerar!

Han har rätt, det är extremt komplexa system och det är helt otroligt att det inte är mer problem än vad det är. Och här kommer då kopplingen till tråden, en av grundbultarna i det är att man kastar ut gammal teknik så att man inte får så komplicerade lösningar - de är tillräckligt komplexa utan att behöva samexistera med gammal teknik också.

hsd
Gällivare, har Du provat 3 😂

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Då jag antar att det här är den tråd flest följer om vad som händer med våra automowers nu när de gamla mobilnäten stängts är det väl läge för en uppdatering här med.

I år har Husqvarna ett goodwillerbjudande där uppgraderingen kostar 850 kr, om man också köper service. Hos min återförsäljare kostar servicen 1.900, så totalt 2.750 kr. Att jämföra med 3.500 för bara uppgraderingen till listpris.

Bra pris? Tja, om man ändå tror på att göra servicen någon gång känns det ok tycker jag.

pacman42 pacman42 skrev:
Sveriges sämsta nät...
...ja jag vet att de till stor del delar infrastruktur med Telenor. Men inte allt.

Tele2 är skyldiga till några dödsfall i Sverige efter att deras nät gått ned och "personlarm" slutat fungera (eller egentligen klantarna som upphandlade tjänsten av Tele2).

Men de andra är inte jättebra de heller. Telia lyckades ju få problem med en basstation i en mast i Gällivare och halva sjukhuset (som hade telefonin via Telia) blev utan täckning en hel helg, de kunde inte laga basstationen förrän på måndagen, den gick ned på dagen på fredagen. Vem på regionen kom på den briljanta idén att inte kräva redundans när man gjorde den upphandlingen? Men där dog ingen i alla fall.

Jag hörde en person som arbetar med mobiltelefoni som sade: Det är ett under att det fungerar, jag är lika fascinerad när jag ringer och det faktiskt fungerar!

Han har rätt, det är extremt komplexa system och det är helt otroligt att det inte är mer problem än vad det är. Och här kommer då kopplingen till tråden, en av grundbultarna i det är att man kastar ut gammal teknik så att man inte får så komplicerade lösningar - de är tillräckligt komplexa utan att behöva samexistera med gammal teknik också.
På landet är 3 sämst utan konkurrens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.