743 läst ·
2 svar
743 läst
2 svar
Hjälp att välja en robust 4x4 robotklippare 2026
Ber forumet om hjälp!
Hittar tre intressanta modeller, nya eller uppdaterade 2026:
- Mammotion Luba3
- Segway Navimow X4
- Dreame A3 AWD PRO
Samtliga använder ny Lidar/kamera/RTK teknik för positionering.
Alla klipper ca 40 cm brett.
Pris kring 30k.
Vilken av dessa tillverkare har historiskt haft bäst app, utprovad SW, robust HW, tillgång till reservdelar?
Samtliga är från Kina som inte är direkt kända för bra eftermarknadssupport.
Vill absolut inte köpa något som hamnar stående mitt på gräsmattan pga buggar eller plötsligt dött batteri.
Tveksam till Segways framhjul som styrs med servon likt en radiostyrd bil. På filmer ser man hur de fladdrar en hel del för att roboten inte kan bestämma sig vart den ska. Hur länge håller dessa?
Detta slipper man ju med de andra två som har fasta framhjul med små rullar på.
Även om det kan leda till mer slitage av gräsmattan.
Hur resonerar forumet?
- Mammotion Luba3
- Segway Navimow X4
- Dreame A3 AWD PRO
Pris kring 30k.
Vilken av dessa tillverkare har historiskt haft bäst app, utprovad SW, robust HW, tillgång till reservdelar?
Vill absolut inte köpa något som hamnar stående mitt på gräsmattan pga buggar eller plötsligt dött batteri.
Tveksam till Segways framhjul som styrs med servon likt en radiostyrd bil. På filmer ser man hur de fladdrar en hel del för att roboten inte kan bestämma sig vart den ska. Hur länge håller dessa?
Hur resonerar forumet?
Mamotion är ju den som funnits längst och har prånglat ut stora mängder med maskiner under flera år, båda i sverige och i andra länder.. mammotions storlek gör dom svåra att räkna bortAero skrev:
Ber forumet om hjälp!
- Mammotion Luba3
- Segway Navimow X4
- Dreame A3 AWD PRO
Pris kring 30k.
Hur resonerar forumet?
Både Segwayen med 4 hjulsdrift är väl helt nyss lanserad och inte så väl testad i 4 wd version..och detsamma gäller väl Dreame A3 awd
Även om versionen på mammotion också är ny så är ju stora delar av den väl utprovade under många år av byggda awd klippare sen den första 2022 , känns som dom andra är några år efter i att prova grejer med verkliga kunder och alla dom problem som kan uppstå då..
Jag köpte mammotion luba mini awd i fjol och vi har bland grannarna 3 stycken till av varierande ålder och olika storlekar den äldsta en av första generationen som gått några fler år än dom andra , ingen har haft några stora problem , dom bara går. ingen har bytt mer än knivar och den äldsta fick nya framhjul med rullar den saknade rullar på dom tidiga och han ville se om det blev mindre vändningsmärken med dom nyare framhjulen , vilket blev betydligt bättre.., det går även i appen att välja olika varianter av vändning.. bara snurra eller 3 punkt vändning osv.. kommer uppdateringar och förbättringar i appen då och då med uppdateringarna som släpps
Min röst hamnar på Mammotion
Jag köpte en mammotion luba 2 awd 3000x förra året(den senaste innan lidar kom), Och jag är helnöjd. Den var lite buggig i början, men kommunityt är stort så de får reda på fel och åtgärdar ganska snabbt. Vi har ganska ojämn gräsmatta och det klarar den galant. Den har "fastnat" någon gång i en trång passage, då den tyckte det såg för trångt ut antagligen. Det hade växt upp högt gräs på båda sidorna som behövde trimmas ner. Sen gick det igen. Har inte behövt byta ut något på den förutom knivar, som man köper billigt på jem o fix tex.
Klicka här för att svara