E
etompau: [citat] Dioden är fastlödd på laddarens kretskort. Vill du fixa detta utan att byta hela kretskortet så behöver du löda loss dioden och ersätta den med en ny flerfärgsdiod.
3 svar · 515 läst
S
Saffady: Hej, jag har precis köpt robotklippare denna sommaren. En fråga till er som gräver ner. Jag köpte en lätt begagnad studsmatta av märket Berg som ändå får anses kvalité. Ägaren före mig hade haft den nedgrävd 2 år och hans medar va jätterostiga nertill, inte genomrostat. Jag fick tag på fräscha delar till ramen och bytte ut allt rostigt. Nu har ramen stått utomhus året runt i
34 svar · 37,4k läst
·
S
sinuslinus: Jag har fått igång min Kress nu och den klipper finr. Den lämnar 4-5 cm oklippt gräs mot kanterna. Man kan lägga in olika zoner men i praktiken är det olika startpunkter på slingan.
60 svar · 21,6k läst
·
BerraBo
BerraBo: Jag har en liknande situation med min maskin som också drabbats av åsknedslag. Trodde först att bara var laddstationen men reparationen kostade 11500 kronor totalt. Eftersom priserna på blocket brukar ligga över den summan så reflekterade jag inte mer över nivån utan tänkte att försäkringsbolaget skulle täcka upp. Tyvärr visade det sig att fb inte var överens med min idé utan
7 svar · 843 läst
V
V10_9K: Till 99% chans är det trafon som är kass. Annars är det laddstationskortet som gett upp. Hoppas att det löser sig med nya trafon.
7 svar · 637 läst
·
S
Styrman_jansson: Lite uppdatering. Jag fick problem igen med klipparen denna säsong där den envisades med att inte känna igen slingan intermittent. Jag testade att lägga om hela slingan (den hade nog 3-4 skarvar på sig) men det hjälpte inte. Dock upptäckte jag att ett av kontaktblecken för slingan på laddstationen var löst. Bestämde mig för att jag ändå är nöjd med klipparen så det blev en ny
8 svar · 5,0k läst
E
etompau: [citat] Steg-för-steg-beskrivning. Två batterier i 330x. https://www.gplshop.se/sv/help-center/automower-byta-batteri-320-330x-420?gad_source=1&gad_campaignid=311760325&gclid=EAIaIQobChMI1oP7xZq3jwMVyWWRBR0ckAA1EAAYASAAEgK6jPD_BwE
1,1k svar · 331,5k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Riskabel metod om det är Liion-batterier. /Höghus
4 svar · 382 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Ja, det var verkligen bara dåligt underhåll tror jag. Man vill ju tro att man blåser rent grejerna ibland, men fan tro’t i det här fallet. Fullt med gräs under kåpan så även om själva fästpunkterna fjädrade fint när det var rent så fick de nog kämpa en del innan. Borde väl ha testat innan jag startade en tråd, men iom. att det var på landet och jag inte var åå plats kändes
7 svar · 1,2k läst
·
TrumJalle
TrumJalle: Ledsen att jag inte återkommit i tråden! Jag fick tillbaka felet någon vecka efter min senaste postning. Jag bytte då laddbleckspaketet inkl. allt kablage. Ingen förbättring. Som sista steg byttes huvudkortet och därefter har allt funkat, ta i trä.
6 svar · 5,3k läst
·
trädgårdsinger
trädgårdsinger: Tack (jag vet att den heter Sileno, skrev fel). Får undersöka det. Läste instruktionsboken och hittade inget besked. Troligen går det inte att ändra då.
2 svar · 597 läst
E
etompau: Är det modellen med Julas artikelnummer 021743 som du har? Kan hålla med om att det inte finns någon beskrivning om zoner och startpunkt i manualen Kanske stöds inte funktionen i klipparen. Skicka en fråga till Jula och hör vad dom har att säga. Dåliga manualer etc är inte ovanligt för lågprismaskiner. Annars är det väl så att klipparen ska köra till en startpunkt, dock oklart hur
1 svar · 642 läst
·
WALL-E
WALL-E: Vet inte hur åskkänslig Navimowen är, men jag undviker gärna krångel och en självrisk eller två om det går. 🙂 Har testat lite och kan konstatera att det minst krångliga sättet jag hittills hittat är: Göra spänningslös 1. Dra ut klipparen från laddstationen. 2. Stäng av gräsklipparen. 3. Dra ur strömkabeln för laddstationen. 4. Putta tillbaka gräsklipparen in i
86 svar · 21,2k läst
·
Micke501
Micke501: [citat] Jag lyftande stenar, la kabeln under och skapade en ca80cm bred korridor. Tog bort kantstenarna till korridoren och lät gräset växa ner där. Funkar jättebra.
1 svar · 710 läst
·
H
Harald Blåtumme: Vill bara återrapportera. Nytt batteri beställdes, tyvärr hade jag inte läst allt det finstilta om att "gamla" Automower 315 faktiskt har det nya inkapslade batteriet typ Mark II i årsmodell 20-21. Vilket vår naturligtvis visade sig vara... Nåväl, GPL-shop bytte det felaktiga batteriet blixtsnabbt. Byte av batteri är verkligen extremt enkelt via utmärkta videoinstruktioner, den
12 svar · 5,2k läst
J
jdaniels: Jah hade oxå problem med slirningar. 3D printade ut spikes och inte en slirning på 2 säsonger. Plus att den luftar gräsmattan, jag har aldrig haft en så fin gräsmatta som nu.
16 svar · 6,8k läst
·
Q
QERO: [citat] Hej fabrikat instelning låsa manga problemer till lyfco E 1750.
43 svar · 53,1k läst
·
E
etompau: Om du använder facebook, gå då med i gruppen "Vi som har en Husqvarna Automower", där finner du många kunniga användare som kan ge dig tips/erfarenheter. Slinglöst kan ställa andra krav på ytan som den ska klippa jmf med en som använder begränsningskabel. Ex så det krävs fri sikt mot skyn, stora byggnader/smala passager med väggytor på båda sidor/träd med stora trädkronor kan
2 svar · 754 läst
E
etompau: På denna maskin ska det funka bra att ändra PIN-koden (samma PIN kan användas) för att få en ny slingsignal och koppla ihop maskin och laddare. Risken är att det är huvudkortet som spökar. Kanske ska du låta en verkstad göra en test på din maskin innan fler grejor beställs.
2 svar · 1,2k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] 3M-konmtakterna är väldigt bra. Du kan felsöka kabeln med en AM-radio, när signalen försvagas har du hittat brottet. Det fungerar på andra märken av klippare i alla fall. Jag skall göra detta på min guidekabel snart, den måste bara sluta fungera igen. Den slutar fungera efter ett par veckors torka och den börjar fungera varje gång det regnat ett par millimeter. Så jag har ett
4 svar · 1,0k läst
·
G
Gråärlan: Har en 2025 Roboup T1200 Pro hemma nu, haft den i 60 dagar och är väldigt imponerad av hur den fungerar och klipper. Både klippare och mjukvara är ju uppgraderad sedan denna tråden startades, men är intressant att följa upp hur det gått för er med Roboup-klippare. Har haft 2 generationers Bosh Indego innan med kanttråd, men denna är ju så mycket bättre och tystare. Installationen var
20 svar · 9,0k läst
·
B
Bash: [citat] laddstationen har alltid haft tak över, men fortfarande ute, jag ska undersöka slingan igen,
5 svar · 506 läst
F
Frederic Boije: [citat] Kopplade in den nya laddaren igår, och det tycks fungera. Först stannade det på 25% laddning. Men efter att ha laddat ner en software uppdatering, så verkar det som att den laddar som den skall upp till 100%. Blev fintad av en gammal software verkar det som. Som visade fel på laddningen. Nu visar appen 100% på laddningen.
6 svar · 567 läst
·
O
olof63: Ingen fel på hjulen, det var faktiskt laddstationen som stod ojämnt - borde jag ha sett tidigare men nu går den klockrent igen när jag jämnat ut nivåskillnaderna med ltie grus och vattenpass.
5 svar · 572 läst
C
Carlos Agby: [citat] Ska kolla upp detta med reklamation, ta k för tipset
10 svar · 945 läst
·
M
Moxmox: Du har säkert löst detta redan, men för framtida läsares skull kan jag meddela att det finns ett avtagbart lock på andra sidan. Axeln hålls fast med hjälp av en starlock-bricka som säkerligen rostat och ramlat av.
5 svar · 953 läst
·
E
etompau: Jacka ur/i kontakterna till displaykortet och kolla för fukt i kontaktdonen, mer är där nog inte du kan göra. Putsa kretskort försiktigt med en gammal tandborste om där finns någon form av rester eller avlagringar.
5 svar · 393 läst
P
Paula_K: Jag fick samma fel igår. Har en Worx Landroid M som jag köpte 2014 som har fungerat hur bra som helst med hjälp av lite kontaktspray ibland, och ett kretskortsbyte efter ett blixtnedslag för många år sen... Men igår började den studsa fram och tillbaka in i laddstationen utan att stanna, precis som att den körde på nåt som var ivägen. Tänkte att det här skulle bli jobbigt att lösa,
54 svar · 44,1k läst
·
S
sevenfifty: Kan rekommendera denna kabelbrottsökaren, knäpper i marken där brottet är. Glöm inte att koppla bort alla kablar från laddstationen, annars ryker kretskortet:)
23 svar · 44,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.