599 läst ·
11 svar
599 läst
11 svar
Vilken gräsklippare är absolut tystast på marknaden?
När brukar ni klippa gräset? Jag kommer ofta hem sent, och min gamla bensinklippare låter helt enkelt för mycket för att köra på kvällen.
Jag pallar inte vara den där jobbiga grannen som drar igång klippningen klockan åtta. Finns det något som är riktigt tystgående men ändå klarar att klippa gräset ordentligt?
Jag pallar inte vara den där jobbiga grannen som drar igång klippningen klockan åtta. Finns det något som är riktigt tystgående men ändå klarar att klippa gräset ordentligt?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 588 inlägg
En driven på el =) Om det ska vara bensin så upplever jag att klippo med hondamotor är tystare än klippo med briggsmotor. Men det beror säkert på vilken typ av briggsmotor det är. Men båda låter ju mer än önskat.
Jag tycker inte du ska oroa dig med att klippa gräset på kvällen, du och dina grannar bor i villa och gräsklipparljud och lukten av nyklippt gräs hör till sommaren. 😇👍
Jag tycker inte du ska oroa dig med att klippa gräset på kvällen, du och dina grannar bor i villa och gräsklipparljud och lukten av nyklippt gräs hör till sommaren. 😇👍
Just gräsklippning gör vi för det mesta under lunchen men andra maskiner som grävmaskin o motorsåg har jag inga problem med att köra kl 08-21, har vi varit igång tidigt under kanske en vecka så brukar vi vänta till kl 09 på helgerna med att låta för mycket och enstaka gånger kan jag ex spika panel till kl 22. Så om du inte klipper gräset i flera timmar så hade jag inte haft problem med att klippa gräset kl 20-21.
Men vill du ändå investera i en ny, tyst gräsklippare så håller jag med föregående talare om en eldriven sen vilken beror på dina förutsättningar och storlek på gräsmattan. Om du har förutsättningar för det så hade jag i så fall funderat på en robot för de är både tysta och du slipper klippa gräset när du kommer hem på kvällen, win-win enligt mig 🙂
Vill du få mer specifika rekommendationer så komplettera med dina förutsättningar så finns det säkert andra här som kan komma med användbara tips
Men vill du ändå investera i en ny, tyst gräsklippare så håller jag med föregående talare om en eldriven sen vilken beror på dina förutsättningar och storlek på gräsmattan. Om du har förutsättningar för det så hade jag i så fall funderat på en robot för de är både tysta och du slipper klippa gräset när du kommer hem på kvällen, win-win enligt mig 🙂
Vill du få mer specifika rekommendationer så komplettera med dina förutsättningar så finns det säkert andra här som kan komma med användbara tips
Robotgräsklippare.S Sophia Andersson skrev:När brukar ni klippa gräset? Jag kommer ofta hem sent, och min gamla bensinklippare låter helt enkelt för mycket för att köra på kvällen.
Vad har du för erfarenheter av klippare som inte "klarar att klippa gräset ordentligt"?
HQ batteridriven, https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/batteridrivna-och-elektriska-grasklippare/S Sophia Andersson skrev:När brukar ni klippa gräset? Jag kommer ofta hem sent, och min gamla bensinklippare låter helt enkelt för mycket för att köra på kvällen.
Kanske montera en bättre / större ljuddämpare på din gamla klippare. Det måste ju finnas bättre saker än snusdosorna som följer med från fabriken.
Edit / Kollade lite youtube-videos där de bytt ljuddämpare. Blev en ytterst liten skillnad.
Edit / Kollade lite youtube-videos där de bytt ljuddämpare. Blev en ytterst liten skillnad.
Redigerat:
Mellan 10 och 16 kör klipparen om den anser gräset är tillräckligt högt. Svagt surr på 3 meters avstånd annars knäpptyst. Robot såklart.S Sophia Andersson skrev:När brukar ni klippa gräset? Jag kommer ofta hem sent, och min gamla bensinklippare låter helt enkelt för mycket för att köra på kvällen.
Hade en manuell 230V gardena klippare innan och den lät mer än gamla klippo bensinaren. Som en arg bisvärm typ, inte alls trevligt.
Jag som granne stör mig mer på en batteriklippare än en bensinare, men det är jag det… Batterimodellerna låter ju som 30 arga bisvärmar på crack.
Nä, en klassisk 2/4-taktare stör ingen vid den tidpunkten och om du är rädd för det ändå så får du investera i robot då. 👍🏻
Nä, en klassisk 2/4-taktare stör ingen vid den tidpunkten och om du är rädd för det ändå så får du investera i robot då. 👍🏻
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 541 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 541 inlägg
Har kört bensinklippare tidigare , troligen med Briggs & Stratton motor .
Använder bensin , billig teknik så billig i inköp , man får motion av att knalla bakom en handdriven klippare .
Nackdelar är att det låter flera km omkring + ej ngt miljövänlig sätt att klippa på .
Batteridrivna dito har jag aldrig ägt men i denna tråd så verkar de låta värre .
Robotklippare finns med lite olika teknik och prisklasser .
Har aldrig ägt en med slinga nedgrävd i backen , nackdelen är just slingan som kräver mycket jobb att få på plats + den kan gå av .
Sen finns det de med RTK teknik (GPS) som kan förses med olika kameraavkänning och / eller radarteknik .
Fläskigt dyrt men så tyst det är möjligt att klippa gräset .
Finns säker de som är billiga också .
Var hyfsat tidigt ute , Maj 2023 , med en av de första Luba klipparna från Mammotion 👍
2025 blev det uppgradering till Luba 2 X , fantastisk maskin 👍👍👍
Nackdelen är utebliven motion men så miljövänligt och tyst det bara går att få 🙂
Använder bensin , billig teknik så billig i inköp , man får motion av att knalla bakom en handdriven klippare .
Nackdelar är att det låter flera km omkring + ej ngt miljövänlig sätt att klippa på .
Batteridrivna dito har jag aldrig ägt men i denna tråd så verkar de låta värre .
Robotklippare finns med lite olika teknik och prisklasser .
Har aldrig ägt en med slinga nedgrävd i backen , nackdelen är just slingan som kräver mycket jobb att få på plats + den kan gå av .
Sen finns det de med RTK teknik (GPS) som kan förses med olika kameraavkänning och / eller radarteknik .
Fläskigt dyrt men så tyst det är möjligt att klippa gräset .
Finns säker de som är billiga också .
Var hyfsat tidigt ute , Maj 2023 , med en av de första Luba klipparna från Mammotion 👍
2025 blev det uppgradering till Luba 2 X , fantastisk maskin 👍👍👍
Nackdelen är utebliven motion men så miljövänligt och tyst det bara går att få 🙂
Samma här, hatar att vara den där grannen... Jag tröttnade helt förra säsongen och köpte nyligen en Navimow i2 LiDAR Pro.
Helt ärligt, det är som natt och dag. Den är så gott som ljudlös, så jag kan köra den sent på kvällarna utan att ens skämmas. Det bästa är att man slipper begränsningskabel också eftersom den kör med GPS och LiDAR, så den klipper i snygga linjer istället för att bara studsa runt kaosartat som de gamla robotarna.
Riktigt skönt att slippa bensinen och oljan också. Kan varmt rekommenderas om du vill ha lugn och ro — och glada grannar!
Helt ärligt, det är som natt och dag. Den är så gott som ljudlös, så jag kan köra den sent på kvällarna utan att ens skämmas. Det bästa är att man slipper begränsningskabel också eftersom den kör med GPS och LiDAR, så den klipper i snygga linjer istället för att bara studsa runt kaosartat som de gamla robotarna.
Riktigt skönt att slippa bensinen och oljan också. Kan varmt rekommenderas om du vill ha lugn och ro — och glada grannar!
Klicka här för att svara