Robotgräsklippare
Paula_K: Jag fick samma fel igår. Har en Worx Landroid M som jag köpte 2014 som har fungerat hur bra som helst med hjälp av lite kontaktspray ibland, och ett kretskortsbyte efter ett blixtnedslag för många år sen... Men igår började den studsa fram och tillbaka in i laddstationen utan att stanna, precis som att den körde på nåt som var ivägen. Tänkte att det här skulle bli jobbigt att lösa,
sevenfifty: Kan rekommendera denna kabelbrottsökaren, knäpper i marken där brottet är. Glöm inte att koppla bort alla kablar från laddstationen, annars ryker kretskortet:)
Baba_yaga: [citat] Som nyalund skriver, tar några dagar innan den lärt sig /läst in din gräsmatta. Avvakta några dagar. För mig tog det ca 3-4 dagar innan den läst in hela gräsmattan /klippytan på 278kvm och sen fick jag upp hela gräsmattan på appen som virtuell kartvy
hunter8: [citat] Drifttid är mkt bra efter 3 tim arbete som den klipper var dag så har den 35% batteri kvar när den går mot laddstationen.Klippkvaliten är jag mkt nöjd med och min sommarstugetomt är det många ställen med rejäl lutning på men den klarar det galant.Jag kan då rekomendera denna robot och är helnöjd,vilket känns bra då jag var så missnöjd med stiga stig innan som dessutom
NiclasGDS: Tack för era informativa inlägg. Jag slog till på en Husqvarna Automover 410XE Nera med EPOS då vår gräsmatteyta ligger kring 1300 kvm och vår nuvarande AC220 är specad för 1800 kvm men knappt orkar med. Stannar den i fyra-fem dagar utan att vi märker det hinner den knappt hämta ikapp gräsklippningen utan jag måste springa och lyfta in den till boet ideligen tills den klippt ikapp
Harald Blåtumme: Hej Kjellstrand, ursäkta sent svar. På vår installation har jag sett att laddstationen kan behöva justeras efter några års drift, den kan hamna i ett mindre gynnsamt läge för att maskinen ska kunna docka problemfritt. ___ Jag har fått ett annat problem, att vår AM315 börjat tappa tiden / klockinstälnningarna. Inte sett något i manualen om detta, finns det ett litet klockbatteri i
Övningssnickarn: Hej 👋 någon som har senaste versionen för WG791E? mvh
Lotta Lundgren: Har en Husqvarna automover 9 år har gått perfekt. Men nu tickens hjulmotorn sönder och batteriet börjar bli dåligt så jag vill sälja den till ett rimligt pris.
olof63: Tack, jag köpte sista modellen 415X istället, det blir ändå en liten trimmervända ändå så då kan jag unna mig en ny batteridriven också.
Robothäxan: På senaste tiden har vi fått frekventa knivfel, bladen böjda och kniven har hackat loss en bit från knivskyddet. Kan inte se någon orsak till detta där den stannat. Knivskyddet trasigt och togs därför bort. Klipparen går alldeles utmärkt utan. (Tystare) Vad är knivskyddets funktion? Vad kan hända om den går utan knivskydd? Tacksam för svar.
WilleR: 1500 vaR dyrt. Här fick jag ett pris på 600 för uppdatering till nyare batterI AAi80 -> AAI 100.Dock inte ännu lämnat in den för update.
Purre: Belrobotics och Ambrogio finns på marknaden. Inte så vanliga i vårat land och vanligare för de med stor matta att klippa. Törs inte svara på om dom har slinglösa klippare däremot.
johanfa: Tack ni som svarade, det var mycket riktigt batteriet!
bumpas: Hej, Köpte en ny motor eftersom jag kunde wobbla på axeln. Den wobblade till och med när jag testkörde motorn. Bytet var hyffsat lätt och nu går den igen! Får se om jag byter batteriet när jag ändå är igång eller om jag låter det vara för tillfället. Tack för all hjälp!
ronnygl: Hej, har en gammal Stiga autoclip 520, skulle byta pinkod till den. Nu funkar varken den gamla eller nya. Någon som vet hur man löser det?
Tjacob: [citat] Ja exakt tre hjul! Jag testade att kontrollera laddström som du sade och fick då -66 utanför laddstation och runt 0 i laddat läge så det förklarar väl saken. Är det inte konstigt att den maskinen utan problem laddar när det står dockad?
etompau: Uppstod felet direkt efter att du hade bytt batteriet? Har du kvar det gamla batteriet kan du ju testa att återmontera det och se vad som händer.
cpalm: [citat] Det är framför allt larm vid driftstopp (och ibland då bekvämt att se var den befinner sig), och att enkelt kunna skicka ut eller parkera klipparen som används. Stödskyddet är säkert också en bra funktion om den nu skulle bli stulen. Resten är onödigt bling-bling. Rätt irriterande att det inte går att "starta om" den från appen efter åtgärdat driftstopp.
Vasseman: [citat] Nix. Klipparen betedde sig konstigt och sedan dog moderkortet. Det blev en ny 450.
Gustav E: Installerade också nya 4G på verkstad i våras. Är det någon av er andra som har lyse på era klippare? (Gamla lilla runda modellen som var ett extra tillbehör.) Mitt lyse fungerar inte längre trots att jag väljer: "Alltid på" i appen. 430X som köptes 2016 med tillbehören: - Automower connect - Belysning
Thomas_Blekinge: Jag är ingen expert på guidekabel och hur klipparen tänker men jag har själv en och den funkar bra. Tomten är i stort sett en stor fyrkant söder om huset, en mindre plätt öster om huset och norr om huset. Norr om huset finns två små gräsplattar med en passage på omkring 120 bredd, jag har inte mätt. genom denna passagen går ingen guidekabel med klipparen hittar dit ändå. kanske
Johannesfust: [citat] Tack för svar. Jag fick enkelt av täckbitarna men sedan behövde jag ett specialverktyg för att lossa karossen från maskinen. GPL Shop var kanon att chatta med och jag beställde verktyg, klippmotor o list därifrån med snabb leverans. Nu spinner klipparen som en katt och klipper fint igen.
Jennie Frendin: [citat] Hur gick det? Var det kretskortet i laddstationen?
etompau: Ja det ser ut att vara en Sileno 160. Kan då vara krocksensor/krockpelare som spökar och triggar krockdetektering.
Höghus: Mitt konspiratoriska jag säger att lanseringen av aluminiumkabel kom samtidigt som HQ började utvecklingen av gps-maskiner. Win-win, bättre marginal som betalar utvecklingen, och folk börjar hata slingor i trädgården... /Höghus
etompau: Referensstationen (RS1) monterar du på en fast plats på huset. Den sänder sedan signal (ej WiFi) till klipparen, räckvidd upp till 100 meter.
Robothäxan: [citat] Tack för svar. Tyvärr löser det inte problemet på Stiga.
Levin_m: Voltage is just around 0.005 over the resistor