anders07
anders07: [citat] Det står "recharge by Aug 2026" på etiketten såg jag...
6 svar · 2,6k läst
Alaw2006
Alaw2006: [citat] testa med att tvångs ladda batteriet. ta ut batteriet sen koppla med el sladd + mot + och - mot - på själva pinnarna som sticker ut från ladd stationen. det räcker med att du laddar den i ca halvtimme.
25 svar · 23,2k läst
·
E
etompau: Som sagt, det är inte så svårt att lägga ner begränsningskabeln, men är det ett absolut krav att du inte ska ha en sådan klippare? Vill du satsat "säkert" så kolla på Husqvarnas maskiner. Ett märkesnamn där det finns tillgång till support och reservdelar. Automover 310E kan vara lämplig, kräver täckning från WIFI inom klippområdet, har du inte det, så tillkommer det en sk.
2 svar · 603 läst
Roga1337
Roga1337: Blått sken är pga begränsningskabeln. https://help.liljekvists.com/article/60038/lampan-i-laddstationen
14 svar · 26,8k läst
G
ggustaff: [citat] Jag tror det försvann efter någon uppdatering eller att jag installerade om stationen
69 svar · 17,0k läst
·
Bönhas
Bönhas: [citat] 👍 Låter som en god idé. För det första tror väl ingen att man gjort det. För det andra kanske robotgräsklippestöldligorna inte är etablerade på ön i fråga? En riskavvägning.
8 svar · 769 läst
E
etompau: Märkligt att det inte funkade med 2,5 mm2 kabel. Resistansen minskar med en sådan till 1,4 ohm jmf med 2,3 för 1,5 mm2 vid 200 m kabel, inget som borde påverka.
9 svar · 980 läst
Zixten
Zixten: Jag uppdaterar lite. Till slut så funkade min klippare, även med elstängslet nära, men aldrig så nära att klipparen kan gå emot tråden. Efter tredje eller fjärde besöket (eller om det till och med var femte....) hos reparatören så hittade dom till slut felet, vet dock inte vilken komponent som byttes. Allt gick på garanti mot den första reparationen. Så det verkar som att ett
7 svar · 2,2k läst
blackarrow
blackarrow: Glappkontakt? Sensorerna indikerar fel ibland. Kan även bli sprickor så kablarna oxiderar innuti.
17 svar · 8,1k läst
·
E
etompau: Laddblecken på klippare och laddare bör rengöras 1-2 ggr/säsong. Använd fin smärgelduk eller scotchsvamp. Det är väl ungefär det du kan göra. Batteriet börjar tappa i kapacitet efter ca 4-5 år, (beroende på antal laddcykler), så det bör du hålla koll på. Sjunkande kapacitet syns som kortare och kortare klipptid.
1 svar · 574 läst
D
dsdsds: [citat] Ja det går nog att leva med, hellre det än att betala över 2000kr för en ny kåpa/kaross.
8 svar · 968 läst
·
R
Rune Johansson2: [citat] Hej Nu har jag bytt knappcellsbatteriet och nu tappar den inte längre tid o datum. Men den klipper inte enl startid som jag ställer in! Jag blir inte klok på programmering av klipptiden. Den enda manualen jag hittat verkar inte vara för min. wORX WG790E.1. Där ska man tydligen programmera starttid och antal tim. den ska klippa. Se bild. På min klippare ”Anpassas drifttid” —->.
14 svar · 2,0k läst
·
Ghester
Ghester: [citat] Nej har inte löst det, den har stått still hela säsongen. Tur man har en pålitlig Klippo och ungar som vill tjäna en slant.😀
2 svar · 1,2k läst
·
R
Ramses III: [citat] Då har jag testat i annan station med samma resultat. Har nu bytt slingsensor och även renoverat en del plastdetaljer i laddstationen som visade sig vara defekta (dock inget som borde påverkat funktionen), Roboten kämpar nu på med det lite höga gräset och verkar funka normalt - peppar, peppar. Tack för alla initierade inspel och råd🙏
19 svar · 1,7k läst
mexitegel
mexitegel: Bytte ena hjulmotorn i våras. Andra är glappig men snålade - tur var väl det nu när det finns rep.satser. Blir beställning under hösten 👍
14 svar · 7,5k läst
·
N
NorthernLiving: [citat] Skicka pm
202 svar · 213,2k läst
·
E
etompau: [citat] Dioden är fastlödd på laddarens kretskort. Vill du fixa detta utan att byta hela kretskortet så behöver du löda loss dioden och ersätta den med en ny flerfärgsdiod.
3 svar · 550 läst
S
Saffady: Hej, jag har precis köpt robotklippare denna sommaren. En fråga till er som gräver ner. Jag köpte en lätt begagnad studsmatta av märket Berg som ändå får anses kvalité. Ägaren före mig hade haft den nedgrävd 2 år och hans medar va jätterostiga nertill, inte genomrostat. Jag fick tag på fräscha delar till ramen och bytte ut allt rostigt. Nu har ramen stått utomhus året runt i
34 svar · 38,3k läst
·
S
sinuslinus: Jag har fått igång min Kress nu och den klipper finr. Den lämnar 4-5 cm oklippt gräs mot kanterna. Man kan lägga in olika zoner men i praktiken är det olika startpunkter på slingan.
60 svar · 22,0k läst
·
BerraBo
BerraBo: Jag har en liknande situation med min maskin som också drabbats av åsknedslag. Trodde först att bara var laddstationen men reparationen kostade 11500 kronor totalt. Eftersom priserna på blocket brukar ligga över den summan så reflekterade jag inte mer över nivån utan tänkte att försäkringsbolaget skulle täcka upp. Tyvärr visade det sig att fb inte var överens med min idé utan
7 svar · 869 läst
V
V10_9K: Till 99% chans är det trafon som är kass. Annars är det laddstationskortet som gett upp. Hoppas att det löser sig med nya trafon.
7 svar · 682 läst
·
S
Styrman_jansson: Lite uppdatering. Jag fick problem igen med klipparen denna säsong där den envisades med att inte känna igen slingan intermittent. Jag testade att lägga om hela slingan (den hade nog 3-4 skarvar på sig) men det hjälpte inte. Dock upptäckte jag att ett av kontaktblecken för slingan på laddstationen var löst. Bestämde mig för att jag ändå är nöjd med klipparen så det blev en ny
8 svar · 5,2k läst
E
etompau: [citat] Steg-för-steg-beskrivning. Två batterier i 330x. https://www.gplshop.se/sv/help-center/automower-byta-batteri-320-330x-420?gad_source=1&gad_campaignid=311760325&gclid=EAIaIQobChMI1oP7xZq3jwMVyWWRBR0ckAA1EAAYASAAEgK6jPD_BwE
1,1k svar · 332,0k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] Riskabel metod om det är Liion-batterier. /Höghus
4 svar · 402 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Ja, det var verkligen bara dåligt underhåll tror jag. Man vill ju tro att man blåser rent grejerna ibland, men fan tro’t i det här fallet. Fullt med gräs under kåpan så även om själva fästpunkterna fjädrade fint när det var rent så fick de nog kämpa en del innan. Borde väl ha testat innan jag startade en tråd, men iom. att det var på landet och jag inte var åå plats kändes
7 svar · 1,5k läst
·
TrumJalle
TrumJalle: Ledsen att jag inte återkommit i tråden! Jag fick tillbaka felet någon vecka efter min senaste postning. Jag bytte då laddbleckspaketet inkl. allt kablage. Ingen förbättring. Som sista steg byttes huvudkortet och därefter har allt funkat, ta i trä.
6 svar · 5,5k läst
·
trädgårdsinger
trädgårdsinger: Tack (jag vet att den heter Sileno, skrev fel). Får undersöka det. Läste instruktionsboken och hittade inget besked. Troligen går det inte att ändra då.
2 svar · 628 läst
E
etompau: Är det modellen med Julas artikelnummer 021743 som du har? Kan hålla med om att det inte finns någon beskrivning om zoner och startpunkt i manualen Kanske stöds inte funktionen i klipparen. Skicka en fråga till Jula och hör vad dom har att säga. Dåliga manualer etc är inte ovanligt för lågprismaskiner. Annars är det väl så att klipparen ska köra till en startpunkt, dock oklart hur
1 svar · 769 läst
·
WALL-E
WALL-E: Vet inte hur åskkänslig Navimowen är, men jag undviker gärna krångel och en självrisk eller två om det går. 🙂 Har testat lite och kan konstatera att det minst krångliga sättet jag hittills hittat är: Göra spänningslös 1. Dra ut klipparen från laddstationen. 2. Stäng av gräsklipparen. 3. Dra ur strömkabeln för laddstationen. 4. Putta tillbaka gräsklipparen in i
86 svar · 21,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.