84 934 läst ·
233 svar
85k läst
233 svar
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
800 i modell beteckningen betyder 800 kvm gräsyta, totalt som klipparen kan lagra i kartminnet .sysmali skrev:
Du skulle handlat en större modell , avsedd för 2000 eller större klippyta .
Manualen anger dock 800m² som rekommenderad och 1200 m² som max för Yuka mini 800.
(Men fortfarande inte i närheten av 2000 m².)
(Men fortfarande inte i närheten av 2000 m².)
Uppfattat.Tomture61 skrev:
Men är det inte märkligt år 2026 att leverantören sätter denna begränsning i mjukvaran, då klipparen med störtsta sannolikhet skulle klara ovanstående genom att klippa olika dagar.
Ja, jag förstår att leverantören vill tjäna mer pengar på sina större modeller - men (i mitt tycke) är det som försöka återgå till regionskodning för DVDer eller liknande vansinnig begränsning.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 803 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 803 inlägg
Nej 800 är totala ytan du kan lägga in i minnet.sysmali skrev:
Nja, batteristorleken skiljer en hel del också så inte bara rena mjukvarubegränsningar, och kanske något mer som vi inte vet.
Så kan det ju vara, mer slitage eller liknande.snaggletooth skrev:
Min gräsmatta är ca 900-1000 kvm, så den bör klara det.
Då jag sista två åren har jag hjäpt min äldre granne med klippning ca 800 kvm - och fick en idé att låta klipparen köra hos henne också (finns inga hinder mellan tomterna), men det verkar ju inte gå.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
I kartminnet så finns en begränsning av hur stor yta som kan lagras .sysmali skrev:
Uppfattat.
Men är det inte märkligt år 2026 att leverantören sätter denna begränsning i mjukvaran, då klipparen med störtsta sannolikhet skulle klara ovanstående genom att klippa olika dagar.
Ja, jag förstår att leverantören vill tjäna mer pengar på sina större modeller - men (i mitt tycke) är det som försöka återgå till regionskodning för DVDer eller liknande vansinnig begränsning.
Minne är vell en kostnadsfråga, större = dyrare .
Batteristorlek sätter också en gräns .
Även 1 eller 2 klippdiskar .
Klicka här för att svara