Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hej!
Senaste året har min laddstation helt dött då och då. Har lite svårt att se något direkt mönster i när men kanske när det regnar och är riktigt vått ute? Kan inte säga till 100%. Sjunger transformatorn på sista versen eller är det något annat som spökar? Jag mätte upp den med en multimeter och strömmen ut är helt borta när den väl är död. Så problemet verkar iaf inte ligga i själva laddstationen. Vad tror ni? Går det till och med att åtgärda på något sätt? Väldigt osugen på en ny transformator för 2700....
Tack!
Senaste året har min laddstation helt dött då och då. Har lite svårt att se något direkt mönster i när men kanske när det regnar och är riktigt vått ute? Kan inte säga till 100%. Sjunger transformatorn på sista versen eller är det något annat som spökar? Jag mätte upp den med en multimeter och strömmen ut är helt borta när den väl är död. Så problemet verkar iaf inte ligga i själva laddstationen. Vad tror ni? Går det till och med att åtgärda på något sätt? Väldigt osugen på en ny transformator för 2700....
Tack!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Symptomen tyder på probem med trafon ev att den blir för varm. Kolla så den ligger luftigt.
Den är väl helgjuten? Det är inte något rimligt att laga då. Syns det några sprickor i den? Isåfall kommer fukt in.
Den är väl helgjuten? Det är inte något rimligt att laga då. Syns det några sprickor i den? Isåfall kommer fukt in.
Att laga dessa nätdelar ser jag som utsiktslöst. Du behöver besitta mycket goda kunskaper i elektronik, ha tillgång till mätutrustning, schema och komponenter.
Det går att hitta andra nätdelar som fungera. Dessa behöver då justeras till rätt spänning och ström för att klipparens övervakningskretsar inte ska slå bakut och ge felmeddelande. Ny kabel/kontakt behöver också anslutas.
Ev. kan denna fungera som ersättning för din trafo:
https://www.conrad.se/sv/p/mw-mean-...VvwqiAx2EIDcVEAAYAiAAEgJIMvD_BwE&refresh=true
Det går att hitta andra nätdelar som fungera. Dessa behöver då justeras till rätt spänning och ström för att klipparens övervakningskretsar inte ska slå bakut och ge felmeddelande. Ny kabel/kontakt behöver också anslutas.
Ev. kan denna fungera som ersättning för din trafo:
https://www.conrad.se/sv/p/mw-mean-...VvwqiAx2EIDcVEAAYAiAAEgJIMvD_BwE&refresh=true
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för svar! Struntar i att försöka laga den. Den verkar dö när det regnat så antar någon del är kass då. Den ligger väldigt luftigt och svalt i närheten av laddstationen, nära marken.
Den ligger på 28V / 7000mAh så får se om jag hittar en billigare variant som funkar 👍🏻
Den ligger på 28V / 7000mAh så får se om jag hittar en billigare variant som funkar 👍🏻
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 645 inlägg
Låter som när vår trafo gav upp.
Kör man icke original så funkade meanwells för mig, men man behöver göra vissa saker.
Skapade en tråd för ett tag sedan om det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247090
Kör man icke original så funkade meanwells för mig, men man behöver göra vissa saker.
Skapade en tråd för ett tag sedan om det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247090
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Såg precis ”800kr vs 2000kr+ och ger 28VDC precis som original”
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 645 inlägg
Du behöver den större som @etompau tipsade om.C carlfredrik skrev:
Du behöver en multimeter och så att du kan koppla in den mellan klipparen och laddstationen.
Med en lagom liten skruvmejsel justerar du på en ratt i trafon så att utspänningen blir 28V utan att klipparen sitter i.
Sedan kopplar du in klipparen och mäter strömmen till den, då justerar du på andra ratten så att strömmen blir 7.0A.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 645 inlägg
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 645 inlägg
Räkna med att behöva en ny, men det gör ju att man kan köra klipparen fram tills man fått den.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för hjälpen allihop! Köpte en MeanWell nu men är osäker på hur jag ska koppla och ställa in den. Någon som kan hänvisa till något dokument/youtube eller liknande?13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna köpte jag:
Logga in
Skapa konto
Såhär ser kablarna ut:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Köp en lös stickkontakt, så behöver du inte skarva på någon kabel på primärsidan.
Kabeln på sekundärsidan får du skarva ihop, antingen med lödning eller någon skarvgrej. Wago har små boxar för sina snabbkontakter som ev. kan passa.
Håll koll på + och -.
Ställ in spänningen till 28 V med justerskruven i trafon. Sedan får du ansluta laddare/klippare och i serie med matningen koppla in ett mätinstrument som klara 7 A eller mer och justera laddströmmen till 7 A med justerskruven för ström (Io ADJ).
Kabeln på sekundärsidan får du skarva ihop, antingen med lödning eller någon skarvgrej. Wago har små boxar för sina snabbkontakter som ev. kan passa.
Håll koll på + och -.
Ställ in spänningen till 28 V med justerskruven i trafon. Sedan får du ansluta laddare/klippare och i serie med matningen koppla in ett mätinstrument som klara 7 A eller mer och justera laddströmmen till 7 A med justerskruven för ström (Io ADJ).
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för en kanonförklaring! Gällande sekundärsidan, hur vet jag vilken som är +/- i kontakten? Svart = negativ och vit = positiv?E etompau skrev:Köp en lös stickkontakt, så behöver du inte skarva på någon kabel på primärsidan.
Håll koll på + och -.
Jorden, ska jag bara låta den vara? Var sitter justerskruven? 🧐 Bakom dom små pluggarna?