Har en Gardena Sileno Life 1000 (fjolårets upplaga) som jag nu tänkte skulle få komma i liv efter vintern. När jag nu kopplar in strömmen till laddningsstationen så blinkar den blått.
Enligt manualen så ska blinkande blått vara att begränsningsslingan har ett avbrott. När jag mäter med en tongivare (https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/verktyg/begransningskabels-testare-p38059) så får jag ton på samtliga 3 kablar (vissa ställen högre ton, vissa lite lägre men ton ändå).
Kollade vidare i manualen och då ska man tydligen ha förvarat laddningsstationen utomhus med strömmen ikopplad konstant, vilket jag nu i efterhand ångrar att jag inte gjorde.
Någon som har en aning om vad det kan vara eller har felsökningstips?
Enligt manualen så ska blinkande blått vara att begränsningsslingan har ett avbrott. När jag mäter med en tongivare (https://www.kjell.com/se/produkter/...iel/verktyg/begransningskabels-testare-p38059) så får jag ton på samtliga 3 kablar (vissa ställen högre ton, vissa lite lägre men ton ändå).
Kollade vidare i manualen och då ska man tydligen ha förvarat laddningsstationen utomhus med strömmen ikopplad konstant, vilket jag nu i efterhand ångrar att jag inte gjorde.
Någon som har en aning om vad det kan vara eller har felsökningstips?
Jag hade börjat med att mäta slingresistansen med ett vanligt universalinstrument. Då får du direkt veta om slingan är av.
Det är oklart hur ditt instrument uppför sig och vid vilka värde den ger ton.
För att kolla laddstationen så kan du ta några kabelbitar och göra en kort slinga på någon meter eller så, och koppla till laddstationen, då kan du direkt testa laddstationen och om den är OK.
Det är oklart hur ditt instrument uppför sig och vid vilka värde den ger ton.
För att kolla laddstationen så kan du ta några kabelbitar och göra en kort slinga på någon meter eller så, och koppla till laddstationen, då kan du direkt testa laddstationen och om den är OK.
Jag har en multimeter men är ärligt talat osäker på hur jag ska använda den här. Satte den i "200" på den som är höger om hFE och fick utslag på samtliga sladdar (en koppling på ena linan och en koppling på jord [skruvmejsel i marken]). Osäker dock om jag använde den rätt.
Får ta och testa med kort slinga, måste bara handla ersättare till kontaktdonen som ansluts till laddningsstationen så jag inte tar sönder de befintliga.
Får ta och testa med kort slinga, måste bara handla ersättare till kontaktdonen som ansluts till laddningsstationen så jag inte tar sönder de befintliga.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
200 ohms-läget är korrekt att använda.
Du ska inte mäta mot markjord. Mät på beg.slingans två kontakter, du bör då få ett värde på ca 3-30 ohm (längdberoende).
Kontakt ska även finnas mellan guidekabelns kontakt och beg.kabelns två kontakter.
Du ska inte mäta mot markjord. Mät på beg.slingans två kontakter, du bör då få ett värde på ca 3-30 ohm (längdberoende).
Kontakt ska även finnas mellan guidekabelns kontakt och beg.kabelns två kontakter.
Behöver den korta slingan även en guide? Jag har provat med en kort testslinga (ca 3m) och det blinkar fortfarande blått. Börjar misstänka fel på laddstationen.E etompau skrev:Jag hade börjat med att mäta slingresistansen med ett vanligt universalinstrument. Då får du direkt veta om slingan är av.
Det är oklart hur ditt instrument uppför sig och vid vilka värde den ger ton.
För att kolla laddstationen så kan du ta några kabelbitar och göra en kort slinga på någon meter eller så, och koppla till laddstationen, då kan du direkt testa laddstationen och om den är OK.
Utan en guidekabel ansluten, så ska dioden blinka med orange sken. Klipparen ska fungera inom den korta slingans område utan guide ansluten.B Björn—72 skrev:
Ok, tack för snabbt svar!
Låter som laddstationen (stått ute i vinter) är problemet. Är det värt att lämna in? Sett att det finns ny modul på Clas Ohlsson för 2k.
https://www.clasohlson.com/se/Ladds...arna-McCulloch-ROB-S-Flymo-Easilife/p/51-3445
Låter som laddstationen (stått ute i vinter) är problemet. Är det värt att lämna in? Sett att det finns ny modul på Clas Ohlsson för 2k.
https://www.clasohlson.com/se/Ladds...arna-McCulloch-ROB-S-Flymo-Easilife/p/51-3445
Skulle säga att det är onödigt att lämna in. Modulen som du länkar till är enkel att byta.B Björn—72 skrev:
Har du kollat om klipparen fungerar inom testslingans område?
Färger på dioden kan spöka (ändras, sluta att lysa) om laddstationen står ute under vintern.
Nej inte testat inom området. Noterade bara att det blinkade blått. Testar imorgon. Jag märkte slitage på dioden, den gröna lyste svagt förra året. Dock så blinkar den blåa retsamt starkt 😄E etompau skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

