Nu när jag tar fram roboten efter vintervilan laddar inte roboten.
Jag har förvarat laddstation, robot och laddkabel i varmgarage över vintern.

Tog ut stationen och kopplade in allt. lampan i sationen blinkar snabbt gult.
Ställde in roboten i laddstationen och tänkte att den skulle stå där och ladda fullt för att se vad som händer när den laddad fullt.

Efter två dagar får jag meddelande i appen att roboten tappat anslutningen. DÅ är roboten stendöd. Och den reagerar inte på att jag ställer in den i statioenen.
Jag mätte mellan laddblecken i laddstationen då vår jag ett pulserande värde som går upp till 6 volt. Någon som vet hur man mäter upp den om den laddar som den ska?

Det låter som du har en defekt nätdel. Full trafospänning ska finnas på laddblecken i laddaren (21/27 V någonting, likspänning).

Nja, kan ju vara nått kasst på vägen också.
Jag hade en dålig kabel mellan nätdel och laddstation.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ja sliten kabel/kontakter kan i vissa fall orsaka spänningsfall med diverse skumma symptom. Mät grejorna lite systematiskt, från trafo och vidare till laddarens kontakt så bör du hitta felet.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för svaren,
Jag får mäta sladden från trafon och se, jag bytte kortet förra våren då det hade gått sönder över vintern. Så jag hoppas inte det har gått igen.

Hej,
Jag har mätt ny, transformatorn är på 18 volt, den ger 18 volt ut. Jar har öppnat laddstationen och mätt på kretskortet. Kretskortet får 18 volt på stiften så strömförsörjningen är inte problemet.

Jag mätte på stiften på kretskortet som går till laddkontakterna. Dessa ligger på 7-8 volt och pulserar lite.
Ska jag ha 18 volt där eller kan det vara så att den "bara" skickar ut en signal för att se om roboten är dockad, och när roboten är dockad så går laddningen igång?

Vilken modell av klippare har du?
Är trafons stämplad med 18 V? Låter skumt, vad jag kan se på reservdelar till ex. Sileno life så har trafon en utspänning på 28 V.

Kretskortet i laddstationen är inte involverad i laddningen, utan det sköts i själva klipparen. Det ska konstant finnas spänning på laddblecken

E etompau skrev:
Vilken modell av klippare har du?
Är trafons stämplad med 18 V? Låter skumt, vad jag kan se på reservdelar till ex. Sileno life så har trafon en utspänning på 28 V.

Kretskortet i laddstationen är inte involverad i laddningen, utan det sköts i själva klipparen. Det ska konstant finnas spänning på laddblecken
Felskrivet av mig, skulle vara 28 och inte 18 volt.
När jag mäter på alla punkter så får jag 28 volt.

Det jag gjorde nu var att jag bytte kretskort till ett annat som jag hade liggandes. Detta kort bytte jag ut förra våren på grund av att den blinkade blått vid uppstart.
Men den fungerade då för att ladda gräsklipparen.

När jag sätter i detta kort får jag ändå 6-8 volt på laddstiften..
Det intressanta var att om jag drar ut kontakten i kortet som går till slingorna, då hoppar strömstyrkan upp till 18 volt (ja 18 volt inte 28 volt ;))
Fortfarande för låg spänning för att roboten ska reagera.

Jag har en Sileno 1600 från 2020

Låter som kass kabel mellan nätdel och laddstation, eller kass nätdel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.