Har en Rob 1000 köpt 2020, som tydligen är samma som HVA Automover 305.
Den larmar på Tiltsensorproblem i displayen och går inte att starta om.
Hur hittar jag var den sitter?
Har sökt på nätet men hittar bara lyft- och krocksensor.
Önskar lite hjälp!

Mvh Göran S.

Sensor sitter på huvudkortet, går ej att byta.

Såg på en sprängskiss ett det finns två plattor på insidan av skalet eller magneter som kallas för sensorer.

Om tiltsensorn sitter på korte går det väl att byte det, dyrt antagligen!

Du kan testa med att kalibrera tiltsensorn. I huvudmeny, tryck långt på 7 och 9, en ny verktygsmeny ska dyka upp.
I menyerna hittar du en funktion för sensorkalibrering, ställ klipparen på en plan yta och aktivera funktionen.
Kan ev. hjälpa.

De kretskort du refererar till är för att plocka upp signalerna från kablarna i marken (beg./guide).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oj, det låter som ett bra tips men här hjälpte det inte! Tack i alla fall.
Har försökt många olika kombinationer men inget hjälper, bara Tiltsensorproblem i displayen.
Tråkigt, för den har gjort ett bra jobb i fem år. Normal livslängd eller....

Har Mc Culloch försvunnit från marknaden i Sverige?
Tänker på att byta den mot en likvärdig med befintliga slingor.
Vi har en slinga för autodrift + 4 olika slingor dit jag flyttar den manuellt.
Är det HVA automover som kan ersätta den eller finns det fler till vår anläggning?

Gardena och Automower kan använda bef. slingor.
Fem år är kort tid för klipparen, den ska lätt kunna gå det dubbla.
Vet ej vilka garantivillkor som gäller för MCCulloch, men Gardena erbjöd 5 år för sina maskiner (efter registrering).

Ett nytt huvudkort ligger runt 2800 kr, kräver programmering hos auktoriserad verkstad.

Efter en googling på "tilt sensor problem automower" så ser man att även om det är motsägelsefullt så förslås det att man rengör krocksensorer/magneter då dessa tydligen kan initsiera felet, så om du inte gjort det redan, plocka isär klippparen och blås/Tvätta rent runt sensorerna.

Tack micke, men jag har gjort rent hela maskin ända in så den ser ut som ny inuti!
Mycke gräs och bös var det, så det behövdes.

Tiltgivaren sitter tydligen på kortet, inte 100 att det blir bra med byte ändå, så det kan bli en serie med att byta flera delar.

Söker nu en ersättare som kan köra med mina gamla slingor, tips utöver HVA och Gardena som är ganska dyra?

Hjälp!
Hur ska jag veta att en ny robot kan klippa mina fyra manuella ytor som min Mc Colloch gjorde, jag flyttade den och ställde om den till Manuellt på displayen, då klippte den så länge batteriet räckte och stannade tills jag hämtade den för laddning, funkade jättebra. Slingan går runt alla ytor men ingen guidekabel där.
Kan det funka måntro?

Har hittat en på Byggmax Greenworks Optimow 10 eller 15 som är nersatt i pris och verkar OK för mig men inget som jag kan se om den klipper mina manuella ytor.

Du får kolla spec./manual om klipparen har en specifik funktion för klippning av biyta. Annars lär valfri klippare som använder begränsningskabel funka i din installation. Det som ev. kan bli ett litet problem är om klipparen inte stödjer "biyta", då lär den irrar runt på dina fyra biytor när den söker efter laddaren och inte stanna som din nuvarande klippare gör.

B Bonazera skrev:
Oj, det låter som ett bra tips men här hjälpte det inte! Tack i alla fall.
Har försökt många olika kombinationer men inget hjälper, bara Tiltsensorproblem i displayen.
Tråkigt, för den har gjort ett bra jobb i fem år. Normal livslängd eller....

Har Mc Culloch försvunnit från marknaden i Sverige?
Tänker på att byta den mot en likvärdig med befintliga slingor.
Vi har en slinga för autodrift + 4 olika slingor dit jag flyttar den manuellt.
Är det HVA automover som kan ersätta den eller finns det fler till vår anläggning?
B Bonazera skrev:
Tack micke, men jag har gjort rent hela maskin ända in så den ser ut som ny inuti!
Mycke gräs och bös var det, så det behövdes.

Tiltgivaren sitter tydligen på kortet, inte 100 att det blir bra med byte ändå, så det kan bli en serie med att byta flera delar.

Söker nu en ersättare som kan köra med mina gamla slingor, tips utöver HVA och Gardena som är ganska dyra?
https://www.byggahus.se/forum/threads/automower-330x-upp-och-ner.315832/#post-6630436

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.