Skulle behöva lite tips här, gamla gräsklipparen gick i graven, och är sugen på en robot och fastnat för de svenska Cramer eller Powerworks. Vår gräsmatta är på c.1500m och utan några stora svårigheter, plant, med lite buskar och träd.

Det är ingen större prisskillnad på Klipparna när swedol har nedsatt pris på Cramer. Har någon erfarenhet av dessa två?

tack för hjälpen!

Lite off topic, men ser att guidekabel är möjligt på dessa? Trodde Husqvarna hade patent på den tekniken.

Men vad gör att du fastnat för de två tillverkarna?

tensiden tensiden skrev:
Lite off topic, men ser att guidekabel är möjligt på dessa? Trodde Husqvarna hade patent på den tekniken.

Men vad gör att du fastnat för de två tillverkarna?
Det är nog just guidekablarna som gjort att jag ser på dessa, som jag förstod det så var patentet ”slut” 2019, efter det så har dessa två också börjat använda samma teknik,

Vidare så är kostanden för dessa betydligt lägre för samma Husqvarna model.

Jag har varit i kontakt med supporten på Cramer, det är samma maskin som Powerworks (Samma bolag) bara garantitiden och support som skiljer de två.

De är samma som Optimow som Jula säljer och jag äger. Utvecklas i jönköping och säljs från malmö men tillverkas antagligen i kina. Den klarar guidekabel och mjukvaran uppdateras flera ggr per år med nya funktioner. HQ patentet har gått ut

Jag är på det hela taget nöjd. Den klarar tomten men har ett par gånger stannat mitt på gräsmattan viket verkar bro på en dålig skarv i guidekabeln.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/robotgrasklippare/robotgrasklippare-007531/

007532.jpg
343457_2705329.png
6310358a_2.jpg

Redigerat:
S salarvalinia skrev:
Skulle behöva lite tips här, gamla gräsklipparen gick i graven, och är sugen på en robot och fastnat för de svenska Cramer eller Powerworks. Vår gräsmatta är på c.1500m och utan några stora svårigheter, plant, med lite buskar och träd.

Det är ingen större prisskillnad på Klipparna när swedol har nedsatt pris på Cramer. Har någon erfarenhet av dessa två?

tack för hjälpen!
Har själv köpt en Cramer RM1500 och är nöjd, var lite orolig för att knivarna inte skulle hålla men det verkar vara lugnt. Det har varit lite strul med nätverksuppkopplingen till Greenworks server, men på det stora hela är jag nöjd. Tycker det är kul med en ny svenskutvecklad klippare. Det är ju vissa skillnader mellan Optimow, Cramer och Powerworks. Bauhaus har t.ex 5 års garanti på Powerworks. Cramer går att få med två guider och upp till 2000m2 (årsmodell 2020), och Optimow verkar billigast.

Jag är ganska säker på att Optimow 15, Cramer RM1500 och Powerworks PRL115 är samma klippare, men olika färg. Tycker det verkar som om klipparna för 1000m2 och 1500m2 är samma, bara laddningen som går långsammare på modellen för 1000m2

Redigerat:
Docno
Masse 71 Masse 71 skrev:
Har själv köpt en Cramer RM1500 och är nöjd, var lite orolig för att knivarna inte skulle hålla men det verkar vara lugnt. Det har varit lite strul med nätverksuppkopplingen till Greenworks server, men på det stora hela är jag nöjd. Tycker det är kul med en ny svenskutvecklad klippare. Det är ju vissa skillnader mellan Optimow, Cramer och Powerworks. Bauhaus har t.ex 5 års garanti på Powerworks. Cramer går att få med två guider och upp till 2000m2 (årsmodell 2020), och Optimow verkar billigast.

Jag är ganska säker på att Optimow 15, Cramer RM1500 och Powerworks PRL115 är samma klippare, men olika färg. Tycker det verkar som om klipparna för 1000m2 och 1500m2 är samma, bara laddningen som går långsammare på modellen för 1000m2
Vet du något om hur den klarar backar?

Docno Docno skrev:
Vet du något om hur den klarar backar?
Den är förvånansvärt terränggående. Jag håller på att ta bort stubbar och klipparen har klarat sig bra i den väldigt gropiga gräsmattan. Enligt manualen klarar den 35% lutning vilket blir ca 20grader vilket är rätt brant.

• Gilla
Docno
  • Laddar…
Masse 71 Masse 71 skrev:

Spännande med dubbla guider. Lite störigt att platsen för kontakten finns men mjukvaran inte stödjer.

Optimow
Illustration av hur man ansluter en guidekabel till en robotgräsklippares laddstation, markerad G1.
Cramer
Illustration av en robotgräsklippares laddstation med anvisningar för anslutning av guidekablar G1 och G2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I optimow 1000 finns plats för två batteripackar under luckan men bara ett är installerat.

Kopplar Cramer klipparen upp sig till Greenworks server och app? Eller är det en separat loggad app?
Undrar om man kan lura systemet och mecka in en extra guidekabel :thinking:

Hur har cramern fungerar under åren? Jag är intresserad av en sån och hittade denna tråden

Revs Revs skrev:
Hur har cramern fungerar under åren? Jag är intresserad av en sån och hittade denna tråden
Jag är nöjd med min, köpte en tidigt, 2020 tror jag och uppgraderade nu till 4G. Har man komplex trädgård är det bra med två guider. Det finns RM10 för sjutusen på PA Alltjänst om den är kraftfull nog.

• Gilla
Revs
  • Laddar…
Masse 71 Masse 71 skrev:
Jag är nöjd med min, köpte en tidigt, 2020 tror jag och uppgraderade nu till 4G. Har man komplex trädgård är det bra med två guider. Det finns RM10 för sjutusen på PA Alltjänst om den är kraftfull nog.
Jag har en optimow P15 också som jag varit nöjd med, men uppgraderade inte den utan köpte en ny P10 istället. Den gamla får bli reservdels maskin.

Masse 71 Masse 71 skrev:
Jag tyckte priset kändes attraktivt. Om man köper en sån nu bör väl 4g vara med från början? Hur är det med reservdelar till klippare ?

Revs Revs skrev:
Jag tyckte priset kändes attraktivt. Om man köper en sån nu bör väl 4g vara med från början? Hur är det med reservdelar till klippare ?
Det har funkat bra, PA Allservice har varit återförsäljare på reservdelar. 4G har ju ingått några år nu. Jag tyckte det var kul med en prisvärd svenskutvecklad klippare.

• Gilla
Revs
  • Laddar…
Masse 71 Masse 71 skrev:
Det har funkat bra, PA Allservice har varit återförsäljare på reservdelar. 4G har ju ingått några år nu. Jag tyckte det var kul med en prisvärd svenskutvecklad klippare.
Så bra då. Det är ju priset nu som lockar mest. Vet att det finns massa nya klippare utan slinga men de kosta ju därefter. Vi har en gammal slinga så den måste väl fungera tänker jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.