Jag har väldigt ofta problem med att min Luba misslyckas med att ”docka” med laddaren. Dels efter som konstruktionen med två piggar som ska tryckas mot två stålplattor är väldigt skakigt med stor risk för glapp. Nu har jag även upptäckt problem att roboten inte klarar av att ”se” IR signalen när solen lyser på laddaren….. Om laddning misslyckas kopplas min Luba bort på några minuter eftersom den dra alldeles för mycket ström eller så är batteriet uselt på de sista 20% laddning.

Någon annan med samma problem och/eller lösning?

T TommyLj skrev:
Jag har väldigt ofta problem med att min Luba misslyckas med att ”docka” med laddaren. Dels efter som konstruktionen med två piggar som ska tryckas mot två stålplattor är väldigt skakigt med stor risk för glapp. Nu har jag även upptäckt problem att roboten inte klarar av att ”se” IR signalen när solen lyser på laddaren….. Om laddning misslyckas kopplas min Luba bort på några minuter eftersom den dra alldeles för mycket ström eller så är batteriet uselt på de sista 20% laddning.

Någon annan med samma problem och/eller lösning?
Soltak eller hus över laddaren borde läsa ett av problemen. Inte haft problem den korta tid min varit igång, men när solen lyser på laddaren är det aldrig framifrån.

Hep Hep skrev:
Soltak eller hus över laddaren borde läsa ett av problemen. Inte haft problem den korta tid min varit igång, men när solen lyser på laddaren är det aldrig framifrån.
Jag har orginal tak på

Jag har min under altanen.

Problemet med laddningen bör väl gå att fixa med lämplig kontaktspray?

Tomture61
Har haft Luba sedan Maj 2023 + Luba 2 X sedan 2025 .
Det enda som hänt på alla dessa år är 1 st GPS störning , 40 cm fel i navigeringen .
Körde netRTK .
Vet ej om det är tillrådligt att smörja sidorna på de fjädrande stiften 🤔

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det enda som hänt på alla dessa år är 1 st GPS störning , 40 cm fel i navigeringen .
Körde netRTK .
40 cm fel i navigeringen? Sker det på fel ställe så är min krossad av en lastbil eller pga fall över en kant...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har min under altanen.

Problemet med laddningen bör väl gå att fixa med lämplig kontaktspray?
Problemet är att roboten inte alltid kommer i helt rak. Många andra tillverkare har piggarna på laddaren och ”hål” i roboten som gör att man alltid hamnar rätt.

Körde netRTK .
Min hittade inte laddaren…..när den stod i laddaren och laddades….

Tomture61
T TommyLj skrev:
Har du testat funktionen att programmera om platsen för LS 🤔

T TommyLj skrev:
Problemet är att roboten inte alltid kommer i helt rak. Många andra tillverkare har piggarna på laddaren och ”hål” i roboten som gör att man alltid hamnar rätt.
Är det infrarött som bråkar här också?

pacman42 pacman42 skrev:
Är det infrarött som bråkar här också?
Upplever som det snarare kan var lite smuts på hjulet som får den att missa infart. Om den gör det måste jag snabbt få den att göra nytt försök innan batteriet är slut och man inte kan nå den remote längre

Har du testat funktionen att programmera om platsen för LS 🤔
Jo, men man tycker ju appen och roboten ska förstå att den fysiskt är i laddaren eftersom appen visar att den laddas. Annars är ju mjukvaran ganska korkad.

Tomture61
T TommyLj skrev:
Jo, men man tycker ju appen och roboten ska förstå att den fysiskt är i laddaren eftersom appen visar att den laddas. Annars är ju mjukvaran ganska korkad.
Brukar du starta om klippare / RTK antenn / telefon regelbundet 🤔

Brukar du starta om klippare / RTK antenn / telefon regelbundet 🤔
Nej eftersom den är styrd på remote

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
T TommyLj skrev:
Fick samma problem förra året, men det berodde på att husse inte hade uppmärksammat att det hade blivit lite väl djupa gropar under framhjulen.
Den lille krabaten lutade helt enkelt framåt en aning för mycket vilket påverkade kontaktytan för laddningen negativt.

• Gilla
TommyLj och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.