Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/1...X-03126-SE.pdf Om man vill ha en snabb och lättläst sammanfattning, dock ska man nog ta den med en nypa salt då det finns några tveksamheter ex i kap 4 stycke 1. Annars är https://lagen.nu/1970:994#K4P19S1 en bra resurs. Jordabalken med kommentarer och relaterade rättsfall. Artikel på Byggahus.se: Så funkar dolda fel Jag låser den här tråden, men
0 svar · 39,6k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: En del frågor eller problem som rör inköp och försäljning av hus kan få långtgående konsekvenser för de inblandade om de angrips på fel sätt. Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg och att det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför inläggen och råden för vad de är och kontrollera själv innan du agerar
0 svar · 45,2k läst
·
H
hempularen: [citat] När vi sålde vårt förra hus för rätt många år sedan (det var i huvudsak tidningsannonser som gällde då, hemnet fanns men kändes mest som något för oss "nerdar"). Så fick vi problem, vi anlitade en lokal välkänd mäklare, men insåg lite försent att byrån just hade tagits över av sonen i mäklarfamiljen. Vi hade ett relativt nytt parhus i ett område med äldre
28 svar · 5,8k läst
·
Joakim Ryttersson
Joakim Ryttersson: [citat] Jag håller inte med dig där. Det finns massor av duktiga, och mindre duktiga, mäklare där ute. Väljer man en duktig får man vanligtvis en smidig process och ett bra slutpris. Väljer man en mindre duktig kan spekulanters intresse svalna efter att ha varit i kontakt med mäklaren. Jag har själv jobbat som mäklare i många år och har sett hur riktigt bra och riktigt dåliga
15 svar · 1,2k läst
·
H
heimlaga: [citat] Själva poängen med det som jag och många andra sysslar med är att man har en anställning eller ett företag som ger huvudinkomsten. Det lilla skogsbruket är en biinkomst som gör att man kan leva drägligt på en anställning eller ett småföretag som annars inte riktigt räcker till. På landet är det ofta så att anställningar inte är heltid hela året och småföretag inte
339 svar · 19,0k läst
C
Clas2: Bra svar, ska göra så
56 svar · 10,8k läst
yonna
yonna: Som i annan aktuell tråd är det iofs inte övertygande fördelaktigt att äga jmfrt med att hyra just nu så du har en poäng där.
3 svar · 318 läst
J
Jansson69: [citat] Mäklaren får då ringa runt att det budet är tillbaka draget och om någon har budat över det fallna budet kommer garanterat att sänka sitt bud till det som var innan..
234 svar · 17,2k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Så lite så, jag håller själv på med en fastighetsutredning på mitt sommarställe. Det har visat sig att gränserna på den marken jag ska köpa, för att utvidga min fastighet, har gränser som är ytterst oklara. Detta eftersom Lantmäteriets karta på webben inte är juridiskt bindande, och den avvikelsen på LM:s karta är gigantisk (mot vad ägarna hävdar) på det objektet jag
3 svar · 187 läst
H
hempularen: Som sagt nog ingen risk för tryckimpregnerat. Men det är möjligt att det vanliga träet murknar om det ligger i kontakt med betongen. Så det är definitivt en risk. Hur stor risken är kan nog ingen säga. Som du påpekar så har det ju tydligen fungerat i snart 70 år. En sak du kan göra själv är att använda näsan. Finns det någon form av unken lukt, eller som ofta beskrivs som
2 svar · 238 läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Ja, det är obligatoriskt, men jag kan inte hitta något straff eller sanktion för den som inte låter göra energideklaration. Det värsta som kan hända är typ det här: "14 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta
3 svar · 158 läst
K
Kenneth Klar: [citat] Mitt förra hus fick en Nibe F-750 installerad tillsammans med golvvärme på nedre plan och nivellgolv. DÅ kostade det typ 250-300k men med dagens mått mätt går det nog över 500k sek. Dränering av en standardvilla med källare har jag inte gjort men runt 200k får jag digitala offerter på. Dock så måste man ju ofta också riva ut allt organiskt material från källaren samt
1 svar · 218 läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Undersökningsplikten är inte en faktisk plikt, som exempelvis väjningsplikten i trafiken. Om du slarvar med väjningsplikten i en korsning och en polis ser dig, får du böter. Om du slarvar med att undersöka ett hus du vill köpa, utdelas däremot inget straff. Ersätt ordet "undersökningsplikt" med  egenintresse, så blir det kanske klarare vad det handlar om. Det ligger i ditt (eller
8 svar · 317 läst
A
Armstrong: [citat] Som väldigt mycket här i livet så är det inte så mycket om vad som sägs utan hur det sägs. Annars har jag inga problem att argumentera och diskutera och jag kan även göra det lite halvfult som svar på tal om det behövs men lite trist i längden blir det imho.
82 svar · 17,7k läst
Cheesen
Cheesen: [citat] [citat] [citat] Du har ju redan betalat 110 000 i skatt... Det motsvarar väl nära150 000:- som du förlorat på en utebliven försäljning. Om du tror att tomtens värde ökat med mer 150 000:- per år så är det ju en bra investering att behålla tomten. Annars bör du ju sälja så snart som möjligt. Att du inte fått något bud tyder ju på att tomten inte är värd pengarna som
186 svar · 55,2k läst
·
1
16386: Men det är inte alltid lätt att avgöra. En bokhylla bestående av elfaprodukter lär inte vara fastighetstillbehör, även om hyllan är fastskruvad i väggen. Motsvarande produkter använda som inredning i en garderob, ett skafferi eller en klädkammare lär vara fastighetstillbehör. Därav listorna som olika mäklare tagit fram, och därför är det också vanligt att mäklare rekommenderar
29 svar · 1,4k läst
·
Joakim Ryttersson
Joakim Ryttersson: [citat] Jag tycker att man ska välja en kunnig och rutinerad mäklare som har många försäljningar på gång samtidigt men som ändå sköter all återkoppling och alltid svarar i telefon ändå. De mäklarna som klarar av att hålla flera bollar i luften samtidigt men ändå ger bra och personlig service till säljare och spekulanter brukar vara de bästa. Mvh Joakim Ryttersson
3 svar · 2,7k läst
Joakim Ryttersson
Joakim Ryttersson: [citat] Du har redan fått massor av bra svar men jag ger min input här också: Jag tror att det är bra att byta mäklare om den nuvarande har fått tillräckligt med tid men ändå inte lyckats sälja. Även om en ny mäklare inte alltid kan tillföra nya spekulanter så kan ändå ny energi och en annan approach lösa upp knutar och bostaden kan säljas.
6 svar · 2,6k läst
K
klimt: Det finns knappast någon helt etablerad teknik för hur man löser detta. En lämplig metod är att simulera en extern försäljning. Man gör då en fiktiv bedömning av vilken skatt det hade blivit vid en försäljning. Sen bedömer man övriga försäljningskostnader som mäklararvode och annat. Då får man ett belopp för skatt och övriga kostnader som man drar från det bedömda
10 svar · 542 läst
K
Kenneth Klar: [citat] Ptja så kan det vara. Samtidigt är det rent ekonomiskt en MYCKET bättre affär att köpa ett slitet äldre hus på en så attraktiv tomt som möjligt än att köpa ett otroligt påkostat, renoverat objekt, ute i periferin. Att du sliter på ett gammalt slitet hus på Lidingö påverkar knappt värdet på fastigheten alls eftersom tomten är i princip hela värdet. När du däremot
21 svar · 4,9k läst
K
Kenneth Klar: [citat] Klart det kan finnas undantag. Men det kräver att man har särdeles bra markförhållanden. Men det är en stor riskkonstruktion oavsett.
43 svar · 6,7k läst
P
polaris78: största misstaget som många gör är att folk tror att det finns nå rättvise regler om att "alla ska få samma chans" och liknande fantasier.. husköp är ingen rättighet utan En affär har man när man får ihop en helhet som både säljare och köpare kan acceptera Om det passar alla andra köpare eller inte kvittar helt egentligen får man ett tillräckligt bra bud så säljer man till
560 svar · 142,4k läst
·
L
lbgu: [citat] Nu är det antagligen lotteri med ganska taskiga odds att hitta en bra besiktningsman. Men vill man bättra på oddset så kan man ju fråga mäklaren om han kan tipsa om någon. Den han rekommenderar kan man direkt stryka från listan av möjliga besiktningsmän.
60 svar · 8,5k läst
BirgitS
BirgitS: Kan det påverka om det i prospektet, som brukar vara en bilaga till avtalet, står att det är badrum med golvvärme? Jag har för mig att när golvvärmen gick sönder för @yonna så fick hon rätt mycket ersättning från försäkringsbolaget för sitt nya badrum.
10 svar · 733 läst
Fairlane
Fairlane: Jag deltog i en budgivning för ett antal år sen, 2018 (tror jag) innan det blev en segare marknad. Jag och en annan bjöd över varandra och jag hade högsta budet när mäklaren ringde och berättade att den andra budgivaren lagt ett dolt bud. Mäklaren hade försökt förklara för budgivaren att hon inte ville arbeta med dolda bud, men budgivaren stod på sig, så hon kontaktade säljaren
14 svar · 2,6k läst
Appendix
Appendix: Flertalet i närheten har sålt utan Hemnot i år. Är fastigheten attraktiv räcker mäklarens kundlista och booli bra Sekunda eller lite för dyrt prissatta bostäder kräver Hemnot
5 svar · 1,6k läst
S
Sp1nd3l: Lite uppföljning då jag har fått riktiga siffror från fiberföreningen. Kostnaden att gå ut var inte riktigt så hög som jag trodde, utan ligger på 24 840 kr. Så ca 2000 tillbaka om vi skulle begära utträde. Dock äts dessa pengar upp av nätavgifter som måste betalas för nästa år. Det "intressanta" i sammanhanget är att om köparen sedan vill ansluta sig igen är kostnaden 32 000
26 svar · 2,9k läst
Roga1337
Roga1337: …och Tvättstuga, Relaxrum med Bastu samt Bio/Spel/Musik/Dart/Gäst-rum👌 …om jag hade mer Källarutrymme, skulle jag haft ett Biljard/pingis-rum oxå😉
2 svar · 537 läst
S
Stigur-Olafur: [citat] Man kan väl säga så här, du är absolut inte ensam om att vara med om det du upplever. Det är tyvärr väldigt många som köper hus och tomt och aldrig tänker på hur det ser ut runt omkring dem. Skogar ska ju huggas ner för eller senare. Vägar kan dras kors och tvärs. Hus och fastigheter kan byggas lite överallt. Ja till och med Berg kan sprängas och köras bort. Det finns
323 svar · 54,1k läst
·
Joakim Ryttersson
Joakim Ryttersson: Ja det är tillåtet om ni avtalat om det. Om det inte står i uppdragsavtalet/förmedlingsuppdraget har mäklaren ingen rätt till ersättningen. Mvh Joakim Ryttersson
5 svar · 684 läst
H
HEM2121: [citat] Ser bra ut det man kan se. Men ta dit ett fuktföretag som kan detta, för framtiden så kanske räcker det med en plast på marken. Krypgrunden måste rensas från allt organiskt material. Att anlita en egen besiktningsman är bra också. Ang. Fuktföretag, bor du i Västsverige så har jag ett namn, skicka ett PM till mig så får du namnet.
5 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.