tveksamt tveksamt skrev:
Enligt vem då? Dig?
Enligt dig och din beskrivning. Enligt verkligheten. Enligt fakta. Vet inte vad jag ska säga, blir lite chockad över hur du kan säga emot dig själv utan förbehåll.

H hellem skrev:
Enligt din beskrivning. Enligt verkligheten. Enligt fakta. Vet inte vad jag ska säga.
Nej säger jag ju.
Spekulanten har i mitt exempel inte antytt något om att budet inte får delges övriga budgivare eller publiceras öppet. Varför ska då mäklaren/säljaren anta att det inte får det?
Du svamlar i nattmössan.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej säger jag ju.
Spekulanten har i mitt exempel inte antytt något om att budet inte får delges övriga budgivare eller publiceras öppet. Varför ska då mäklaren/säljaren anta att det inte får det?
Du svamlar i nattmössan.
Funktionellt detsamma. Om de tar sig tid att meddela de andra istället för att behandla ditt bud så kommer inget svar här och nu enligt villkoret. Därmed dras budet tillbaks. Samma funktion. Annars är det ju exakt samma som många säger med dolda bud, då har villkoret "här och nu" ingen funktion.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På vilket sätt skulle det vara bättre?

Säljaren vill ha så mkt som möjligt och köparen ge så lite som möjligt: Därav är ju en "auktion" ofta det bästa.

Med dolda "take it or leave it bud" så kan det ju hamna hur som helst.
Antagligen skulle det också innebära att köparna måste betala mäklare (så man värderar objekten mer "rätt").
Och det skulle troligen inte gå snabbare (budgivningar är ofta över på någon vecka, OM säljaren vill ta de bud som finns - vilket inte skulle ändras med take-it or leave-it bud)

Eller vilken aspekt missar jag ?
Enklare, mer förutsägbar process som inte resulterar i milslånga trådar på BH 😀

Tradera funkar lite så. Vill jag verkligen ha ett visst objekt ligger jag inte och trissar upp priset flera dagar före auktionens slut utan jag bjuder mitt absoluta max fem sekunder innan auktionen går ut för att verkligen få objektet och samtidigt förhindra andra från att matcha mitt bud. Bjuder någon annan högre än jag, ja då var det inte meningen att jag skulle få objektet. (Inga jämförelser i övrigt)

• Gilla
hellem
  • Laddar…
H hellem skrev:
Funktionellt detsamma. Om de tar sig tid att meddela de andra istället för att behandla ditt bud så kommer inget svar här och nu enligt villkoret. Därmed dras budet tillbaks. Samma funktion. Annars är det ju exakt samma som många säger med dolda bud, då har villkoret "här och nu" ingen funktion.
Men läser du inte vad jag skriver?
Mäklaren gör vad den kan för att meddela säljaren men får inte tag på denne efter en stund, säg en kvart. Varför ska mäklaren då under denna tid låta bli att göra vad den kommit överens med säljaren om, att publicera inkomna bud på nätet?

Du hittar på villkor som inte finns.

tveksamt tveksamt skrev:
Men läser du inte vad jag skriver?
Mäklaren gör vad den kan för att meddela säljaren men får inte tag på denne efter en stund, säg en kvart. Varför ska mäklaren då under denna tid låta bli att göra vad den kommit överens med säljaren om, att publicera inkomna bud på nätet?

Du hittar på saker som inte finns.
Om det du skriver är något jag har hittat på så vet jag inte hur du resonerar. Vad är syftet med villkoret "här och nu" om det inte betyder något? Det är verkligen exakt samma diskussion och princip som vi har för dolda bud fast nu har vi bytt positioner trots att vi båda är överrens om att här och nu villkoret kan fungera.

"Här och nu" innebär ju att de inte ska börja göra massa andra saker i ärendet, även om det inte rent tekniskt tidsmässigt sker omedelbart så måste ju villkoret innbära någonting rent praktist för att spela roll. Jag tror att villkoret spelar roll, och du också uppenbarligen. Sen är saker och ting aldrig perfekta. Men rollen och funktionen villkoret spelar är ju densamma som för dolda bud.

H hellem skrev:
Om det du skriver är något jag har hittat på så vet jag inte hur du resonerar. Vad är syftet med villkoret "här och nu" om det inte betyder något? Det är verkligen exakt samma diskussion och princip som vi har för dolda bud fast nu har vi bytt positioner trots att vi båda är överrens om att här och nu villkoret kan fungera.

"Här och nu" innebär ju att de inte ska börja göra massa andra saker i ärendet, även om det inte rent tekniskt tidsmässigt sker omedelbart så måste ju villkoret innbära någonting rent praktist för att spela roll. Jag tror att villkoret spelar roll, och du också uppenbarligen. Sen är saker och ting aldrig perfekta. Men rollen och funktionen villkoret spelar är ju densamma som för dolda bud.
Du påstår att jag skriver saker som jag inte har. Att budet i praktiken ska vara dolt (inte får publiceras på hemsidan eller kommuniceras till övriga spekulanter) när jag explicit säger att det inte finns något sådant villkor från den fiktiva budgivaren, är att hitta på saker.
Under de premisserna ser jag ingen anledning att fortsätta diskutera med dig över huvud taget faktiskt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du påstår att jag skriver saker som jag inte har. Att budet i praktiken ska vara dolt (inte får publiceras på hemsidan eller kommuniceras till övriga spekulanter) när jag explicit säger att det inte finns något sådant villkor från den fiktiva budgivaren, är att hitta på saker.
Under de premisserna ser jag ingen anledning att fortsätta diskutera med dig över huvud taget faktiskt.
Jag menar att det du har skrivit har den innebörden även om det inte har den ordalydelsen. Om du menar att villkoret "här och nu" inte har någon praktisk funktion så har jag så klart fel i det. Men då är det svårt att förstå vad du menar överhuvudtaget.

Om mäklaren lägger ut ett bud i budgivninglistan under pågående budgivning och som sen dras tillbaka (ev tämligen omgående lite beroende på). Vad händer då med budgivningen?

Ett mindre hopp spelar väl ingen roll, men det kan ju också trigga ett större hopp till högre nivåer.
Eller så bjuder köparen över sig själv när den andra budgivaren dragit tillbaka sitt bud?

J
blackarrow blackarrow skrev:
Om mäklaren lägger ut ett bud i budgivninglistan under pågående budgivning och som sen dras tillbaka (ev tämligen omgående lite beroende på). Vad händer då med budgivningen?

Ett mindre hopp spelar väl ingen roll, men det kan ju också trigga ett större hopp till högre nivåer.
Eller så bjuder köparen över sig själv när den andra budgivaren dragit tillbaka sitt bud?
Mäklaren får då ringa runt att det budet är tillbaka draget och om någon har budat över det fallna budet kommer garanterat att sänka sitt bud till det som var innan..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.