Intet Intet skrev:
Det hjälper knappast TS.
Det handlar inte om utsikten. Man behöver väl inte skriva på ett forum och fråga om det kommer påverka husets värde att utsikten försvinner.
Hep Hep skrev:
Härligt nu blandar vi olika boenden igen. Nej, det finns ingen stor brist på LSS-boenden. Inte så konstigt då det är en verksamhet som är odramatisk, rätt konstant och pågår i det tysta mitt bland ”vanliga” människor. Det är inte riktigt så att det är taggtråd, väktare och neonskyltar.

Det som är klart mer mer lönande är de andra verksamheterna du är inne på. De som handlar om smågangsters och är något väldigt annorlunda än det LSS-boende som tråden började med. Mer pengar i att ta hand om missbrukare, tjuvar, gängkriminella och de som väntar på utvisning, mer personal och förmodligen större risk att de stör eller jävlas med sina grannar. Men det har som sagt inte ett dugg med LSS att göra.

Oklart vad du vill med Musk. Jag skiter i honom och jag gissar att han skiter i mig. Är han viktig för dig, eller varför drog du in honom här?
Hep Hep skrev:
Härligt nu blandar vi olika boenden igen. Nej, det finns ingen stor brist på LSS-boenden. Inte så konstigt då det är en verksamhet som är odramatisk, rätt konstant och pågår i det tysta mitt bland ”vanliga” människor. Det är inte riktigt så att det är taggtråd, väktare och neonskyltar.
Brist på LSS-boende hänger nog ihop med var du bor. Väntetiden på placering kan ta några år. Du kan heller inte välja LSS-boende utan blir hänvisad en plats. Sen heter det egentigen BmSS även om nästan alla skriver LSS i denna tråd (antagligen för att TS skrev LSS). LSS= Lagen om särskild service. BmSS= Boende med särskild service. Personer som är berättigade till BmSS går har rätten till detta boende enligt LSS.

• Gilla
  • Haha
Renovatorus och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen spelar det ju ingen som helst roll för frågan om fastighetsvärderingen vad som är orsaken till att folk värderar vad de upplever som avvikande grannar negativt. Vi vet att de gör det.

Och vi vet att just svensk kultur är påtagligt exkluderande och inte intresserad av avvikande personer. Sådana ses snart som problem och fryses ut eller så flyttar man ifrån dem. Den mörka sidan av svensk kollektivistisk kultur, den kräver en stor grad av anpassning och inordning. Och det finns en låg förståelse för att alla inte har förutsättningar eller vilja till det, t ex på grund av den psykiska variation som
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen spelar det ju ingen som helst roll för frågan om fastighetsvärderingen vad som är orsaken till att folk värderar vad de upplever som avvikande grannar negativt. Vi vet att de gör det.

Och vi vet att just svensk kultur är påtagligt exkluderande och inte intresserad av avvikande personer. Sådana ses snart som problem och fryses ut eller så flyttar man ifrån dem. Den mörka sidan av svensk kollektivistisk kultur, den kräver en stor grad av anpassning och inordning. Och det finns en låg förståelse för att alla inte har förutsättningar eller vilja till det, t ex på grund av den psykiska variation som naturen ger oss.
naturen ger oss
returen returen skrev:
det är som vanligt när tråden b lir för lång så kommer de som inte har argument och går till personangrepp för att hävda sina tillkortakommanden
Jag anmäler alltid alla inlägg som inte har någon bäring på tråden och övergått till personangrepp
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Ja ett LSS boende är ju ingenting någon jublar över att få i grannskapet. Jag själv arbetar inom LSS och tycker att dessa boenden skall förläggas utanför bostadsområden om de som bor på boendet inte är riktigt högfungerande personer. Inom LSS boenden bor det ju många människor med psykiska funktionsnedsättningar och och givetvis så berörs ju de som bor omkring. Där jag arbetar har vi en man som springer ut naken, vi får inte stoppa honom då vi inte får utföra några tvångsbegränsningar. Vi har även en kvinna som skriker väldigt högt och vistas hon ute så hörs ju dessa skrik till grannarna. Vi har fått många klagomål och den nakna mannen har blivit fotograferad men det finns ju inget att strida om. Det är som det är. Folk i området är givetvis inte glada över detta. Ett LSS boende med mer högfungerande personer som inte har dessa beteenden är givetvis mer önskvärt för alla runtomkring. Jag tror att beroende på vilka personer som bor där kan det definitivt sänka värdet på ert hus! Trots att jag jobbat med dessa personer och har gjort i hela mitt liv så skulle jag inte vilja bo granne med ett LSS boende och jag tycker att det vore bättre om människor som den här mannen jag beskrev ovan bodde ute på landet. Då hade han kunnat springa naken ute men nu blir det kalabalik för honom. Kvinnan som gallskriker hade kunnat vara ute mer för vi i personalen tänker ju på grannarna, men hon måste ju få vara ute men ute på landet hade hon varit mer fri. Alla människor passar inte att bo i ett bostadsområde.
Jag blir illa berörd av det du skriver eftersom jag förstår var du arbetar. Kanske är det mest stressande för er i personalen som försöker att inte störa omgivningen och hålla kvar de boende inomhus? Skulle det hjälpa att låta häcken växa högre / insynsskydd så att den nakne mannen kan gå ut? Tittar jag på Booli så verkar dock inte LSS-boendet du beskriver påverka priserna.

• Haha
returen
  • Laddar…
M Millanmagia skrev:
Det handlar inte om utsikten. Man behöver väl inte skriva på ett forum och fråga om det kommer påverka husets värde att utsikten försvinner.

Brist på LSS-boende hänger nog ihop med var du bor. Väntetiden på placering kan ta några år. Du kan heller inte välja LSS-boende utan blir hänvisad en plats. Sen heter det egentigen BmSS även om nästan alla skriver LSS i denna tråd (antagligen för att TS skrev LSS). LSS= Lagen om särskild service. BmSS= Boende med särskild service. Personer som är berättigade till BmSS går har rätten till detta boende enligt LSS.
.

Du står under helt fel träd och skäller, men du ska tack för gott försök. Sista gången nu innan jag blockar dig och går vidare med mitt liv - var det något i mitt inlägg (du minns nog när du fick för dig att jag var fienden) som du vill bemöta, eller vill du bara veva fritt utan att fundera i vilken riktning?

Jo förresten. Det där med brist och väntetid. Som du ju vet är inte LSS-boenden (ett begrepp även många som jobbar med det använder) direkt något som är till för plötsligt uppkomna behov, så att det ibland tar tid är sällan något problem. Sedan är det inte alls omöjligt att vara med och styra vilket boende man får för sin anhörig, men det kräver såklart både intresse och envishet precis som med alla andra kontakter med myndigheter och liknande.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Du menar nog SIS….
Det är något helt annat
Ja, jag fick den känslan också. LSS har ju med gravt handikappade personer att göra, alltså med stora hinder i sin mobilitet och förmåga att klara sig utan assistans. Eller har jag fel? (Nä, jag googlade inte. Dett borde man kunna, tänkte jag.) 😉

Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Ja, jag fick den känslan också. LSS har ju med gravt handikappade personer att göra, alltså med stora hinder i sin mobilitet och förmåga att klara sig utan assistans. Eller har jag fel? (Nä, jag googlade inte. Dett borde man kunna, tänkte jag.) 😉
googla

Hep Hep skrev:
googla
Googlat:

LSS
gäller för personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller 3.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Googlat:

LSS
gäller för personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller 3.
jo det är nämnt minst en ggn innan i tråden

B bergenudd skrev:
just det är skälet till att "risk för värdeminskning" _aldrig_ ska vara ett motiv om handläggaren gör rätt i en bygglovsprövning. det är en åsikt som aldrig går att kvantifiera. Det man kan gå på är "väsentlig olägenhet" enligt 2 kap 9 § men man ska vara medveten om att domstolarna lägger ribban för "väsentlig" skyhögt mycket högre än vad klagande gör så jag kan inte se att den är tillämplig i detta fall. Och värdeminskning är definitivt inte det.

Sen kanske man ska titta på vad ett LSS-boende är (wikipedia):
"En bostad med särskild service (BmSS), ofta kallat LSS-boende, är en typ av bostad som är anpassad för personer med fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar."

Det är alltså ett boende för vanliga människor; inga kriminella, inga "socialfall" eller ungdomar med svår uppväxt. Vanliga människor som behöver lite mer stöd för att klara sitt liv. Detta kan vara mer eller mindre stöd (vissa har personal konstant, vissa har det inte...)

Som många har skrivit i tråden, det är ett större lotteri när en familj, vem som helst, flyttar in än när du har en kommunal verksamhet. I det fallet har du iaf en chef att gå att klaga hos. Flyttar familjen från helvetet in så har du _ingen_ att klaga hos förrän det är så illa att du kan gå till polisen.
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang?!? Vad har jag nämnt bygglovsprövning?
Jag kommenterade att många inklusive du lägger fram fakta att LSS boende inte är farliga, det bor vanliga människor etc men det hjälper ju inte hur mycket fakta ni lägger fram när värdet baseras på en känsla hos eventuella köpare, om tillräckligt många känner obehag av att vara granne med ett boende så sänker det priset! Hur mycket? det har jag ingen aning om förutom att det nästan garanterat inte är 0kr

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Man kan väl säga så här, du är absolut inte ensam om att vara med om det du upplever.

Det är tyvärr väldigt många som köper hus och tomt och aldrig tänker på hur det ser ut runt omkring dem. Skogar ska ju huggas ner för eller senare. Vägar kan dras kors och tvärs. Hus och fastigheter kan byggas lite överallt. Ja till och med Berg kan sprängas och köras bort.

Det finns bara en enda försäkring som gäller mot detta. Har du mark, Skog och natur runt omkring din fastighet som du uppskattar och vill bevara så finns det bara en lösning. Hosta upp pengarna och köp. I princip all mark i Sverige är deklarerad som en ekonomisk resurs i någon mening. Den har inget som helst annat värde om den inte uttryckligen gjorts om till ett naturreservat eller liknande. I övrigt ska den brukas och exploateras för att maximera ekonomisk nytta.

Det är verkligheten. Men det är såklart tråkigt för er när det kommer som en överraskning.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.