P
Hör många ge och få detta ”råd” kring hur man ska resnonera vid husköp.

Hur vettigt är det? Väldigt få har råd att bo kvar i en kåk och köpa ut sin partner, 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa (ofta när småbarnsåren är precis över)

Sen kan det komma 100 andra parametrar som kräver en flytt. Det blev fler barn, nya jobb etc etc.

Om man inte gjort ett köp som var en vettig och bra investering så kan man då sen sitta rejält i skiten.

Tänker att det var vanligt att man häckade i en villa i 40 år förr i tiden men alla mina bekanta har flyttat runt. Ytterst osannolikt att någon sitter 30 år i samma hus. De som gör det är nästan enkom äldre.

Är ni en av dessa som ger detta råd? Varför?

• Gilla
SparkyBygg93
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
Ja. Jag är en av dem som hade råd att köpa ut min partner...

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
Hör många ge och få detta ”råd” kring hur man ska resnonera vid husköp.

Hur vettigt är det? Väldigt få har råd att bo kvar i en kåk och köpa ut sin partner, 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa (ofta när småbarnsåren är precis över)

Sen kan det komma 100 andra parametrar som kräver en flytt. Det blev fler barn, nya jobb etc etc.

Om man inte gjort ett köp som var en vettig och bra investering så kan man då sen sitta rejält i skiten.

Tänker att det var vanligt att man häckade i en villa i 40 år förr i tiden men alla mina bekanta har flyttat runt. Ytterst osannolikt att någon sitter 30 år i samma hus. De som gör det är nästan enkom äldre.

Jag föestår inte vad rådet är. Att du ska bo i huset länge, är det själva rådet? Det är väl bra att se ett hus som något mer än en tillfällig bostad, då kan det vara bättre med hyresrätt kanske? Vad är det du är upprörd över?

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
50% chans är ändå bättre än triss.
Så det känns som ett gott råd.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
P
K Karl Heinz skrev:
Jag föestår inte vad rådet är. Att du ska bo i huset länge, är det själva rådet? Det är väl bra att se ett hus som något mer än en tillfällig bostad, då kan det vara bättre med hyresrätt kanske? Vad är det du är upprörd över?
Absolut inte upprörd över någonting.

Men när man ska fundera på husköp får man ofta feedback/råd i stil med ”du ska ju ändå bo där i 30 år”. Oavsett om det är irl eller tex här på byggahus.

Vad får någon att förutsätta att man ska göra det?

Det är otroligt viktigt att man gör en bra investering.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn
Kenneth Klar skrev:
Om hela livet är en ekonomisk kalkyl där varje enskilt moment ska vara en god investering, så finns det rätt stort utrymme för skav om partnern inte är med på det tåget.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 28 till
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
Absolut inte upprörd över någonting.

Men när man ska fundera på husköp får man ofta feedback/råd i stil med ”du ska ju ändå bo där i 30 år”. Oavsett om det är irl eller tex här på byggahus.

Vad får någon att förutsätta att man ska göra det?

Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Vad är rådet?? "Du ska ju bo där länge" är inget råd.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om hela livet är en ekonomisk kalkyl där varje enskilt moment ska vara en god investering, så finns det rätt stort utrymme för skav om partnern inte är med på det tåget.
Så kan det såklart vara. Men att tex köpa hus på tomträtt kontra äganderätt kan få enorma konsekvenser på sikt. Eller att köpa i område x eller y.

Farstatjej90
Jag förstår heller inte varken vad rådet är eller när det ska ges.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
P
K Karl Heinz skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Vad är rådet?? "Du ska ju bo där länge" är inget råd.
”Hmmm hur ska jag tänka kring bostadsköp”? ”Är det här priset inte lite för högt för området?” ”Är det här läget verkligen rätt investering”?

Väldigt ofta får man då inputen ”tänk att du ska bo där väldigt länge” och/eller ”det spelar ju ingen större roll över 20-30 år”

Om man VISSTE det så kan man givetvis resonera annorlunda än om man inte vet det. Men om sanningen ska fram är det ju störst chans att man INTE kommer bo där i +20 år.

T

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
Det är ju inget råd i sig utan en omständighet som kan ligga till grund för ett råd. Något jag tycker att man ofta ser är rådet att inte ha för bråttom med att renovera och bygga om när man flyttar in just med motiveringen att mottagaren förmodligen skall bo där länge. Det har jag inga synpunkter på.

Om någon å andra sidan ger rådet att det inte spelar någon roll om man gör en dålig affär med motiveringen att mottagaren skall bo där länge verkar det som ett sämre råd.

Jag har inga synpunkter på att någon använder "du skall ju bo där länge" som argument för ett råd i största allmänhet. Det beror helt på vilket rådet är. Och om den som tar emot rådet inte har för avsikt att bo där länge så vet den ju det själv och därmed att rådet kanske var missriktat.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Kenneth Klar skrev:
”Hmmm hur ska jag tänka kring bostadsköp”? ”Är det här priset inte lite för högt för området?” ”Är det här läget verkligen rätt investering”?

Väldigt ofta får man då inputen ”tänk att du ska bo där väldigt länge” och/eller ”det spelar ju ingen större roll över 20-30 år”

Om man VISSTE det så kan man givetvis resonera annorlunda än om man inte vet det. Men om sanningen ska fram är det ju störst chans att man INTE kommer bo där i +20 år.

T
Fattar! Men du vet ju heller inte om du kommer överleva till nästa sommar, men lever antagligen ändå som det. Sen är ju hus ofta en långsiktig investering. Renovering bör man inte göra alls om man inte planerar att nyttja bostaden länge. Köpa en värmepump samma sak. Det mesta blir rimliga investeringar över tid, så man behöver nästan räkna med att bo i hus länge om de ekonomiska kalkylerna ska gå ihop, annars kommer huset förfalla.

• Gilla
Helena S och 6 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Det är ju inget råd i sig utan en omständighet som kan ligga till grund för ett råd. Något jag tycker att man ofta ser är rådet att inte ha för bråttom med att renovera och bygga om när man flyttar in just med motiveringen att mottagaren förmodligen skall bo där länge. Det har jag inga synpunkter på.

Om någon å andra sidan ger rådet att det inte spelar någon roll om man gör en dålig affär med motiveringen att mottagaren skall bo där länge verkar det som ett sämre råd.

Jag har inga synpunkter på att någon använder "du skall ju bo där länge" som argument för ett råd i största allmänhet. Det beror helt på vilket rådet är. Och om den som tar emot rådet inte har för avsikt att bo där länge så vet den ju det själv och därmed att rådet kanske var missriktat.
Jag undrar mest hur fasiken folk kan vara så säkra på att de ”kommer bo där länge”. Ser folk utrycka sig på samma sätt hela tiden här på forumet. Hur vet de att de aldrig kommer byta jobb, skilja sig etc?

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår heller inte varken vad rådet är eller när det ska ges.
”Hmm hur ska jag göra nu med det här huset” ”äsch tänk på att du ska ju bo där länge” är det jag hela tiden får höra. Hur tusan vet folk det? Nästan ingen köper hus 2025 och bor där i 30 år. Folk verkar så bergsäkra på detta öndå

Kenneth Klar skrev:
Jag undrar mest hur fasiken folk kan vara så säkra på att de ”kommer bo där länge”. Ser folk utrycka sig på samma sätt hela tiden här på forumet. Hur vet de att de aldrig kommer byta jobb, skilja sig etc?
Det är ju inte så lätt att veta. I stället får man utgå ifrån hur länge man tror att man skall bo där. Tror man att man skall bo länge på en plats får man agera utifrån det. Tror man det inte får man agera utifrån det. Jag ser inte riktigt ett problem med formuleringen som sådan.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.