O O skrev:
Har läst hela tråden.
Det är inte mitt spontana intryck...
O O skrev:
Frågan verkar som jag förstår det av TS 3 första inlägg gälla vilka regler som gäller budgivning vid fastighetsaffärer.
Snarare handlade det om om det finns regler för mäklaren enligt god mäklarsed.
O O skrev:
  • Svaret är kort och gott det finns inga speciella regler för detta
Jasså.
Så då antar jag att du påstår att det inte finns några "speciella regler" för mäklaren vid budgivning som tex att upplysa säljaren om det inkommit högre bud eller att dra tillbaka tillbakadragna bud?
O O skrev:
Min gissning är att det är det TS ogillar och därför föreslår hur budgivning skulle kunna regleras.
Jag ogillar att budgivningsförfarandet är till synes oreglerat. Inte huruvida det finns eller inte finns "speciella regler"...
O O skrev:
Om detta förslag kan man uppenbarligen anse mycket. Det finns inget krav på att ha budgivning.
Självklart. Det är redan konstaterat i tråden.
O O skrev:
Mäklarna vill ha budgivningar och har synpunkter på hur den skall gå till.
Jasså?
O O skrev:
Men eftersom budgivningen inte är bindande har det ingen betydelse hur den går till.
Det kan man ju tänka men eftersom budgivning är en vanligt förekommande "prissättningsmetod" och i förlängningen en "försäljningsmetod" i Sverige och att det väldigt ofta är högsta budet som köper (troligtvis oftare än att lägre bud köper) så vill jag påstå att det har betydelse för hur budgivningen går till.
Att både säljare och köpare vid kontraktsskrivning kan dra sig ur eller komma med konstiga krav gör budgivningen mindre betydelsefull men långt ifrån betydelselös. Detta var en sak som jag ville råda bot på.
O O skrev:
Den som har sista ordet att bestämma försäljningsvillkoren är inte mäklaren utan säljaren.
Givetvis.
O O skrev:
Säljaren bestämmer till vem och för hur mycket försäljningen sker. Naturligtvis i samråd med köparen.
Så är det och något jag vill justera med en mer reglerad budgivning. Om det är budgivning som valts.
O O skrev:
Man får lätt intrycket att många ovana köpare/säljare lägger alldeles för mycket fokus på mäklare och hur budgivningen går till.
Det stämmer säkert. Många köper endast ett par tre fastigheter i sitt liv så många har inte så bra koll på vare sig det ena eller det andra...
O O skrev:
Taktiken för den som vill köpa är att lägga högsta budet. Alternativt erbjuda sig betala det säljaren vill ha. Det fungerar i princip alltid. Bra taktik är dessutom/samtidigt att vilja betala snabbt och vara flexibel med tillträdesdatum.
Du borde skriva en bok.
O O skrev:
Den taktiken ger möjlighet att träffa säljaren för kontraktskrivning.
Priset bestäms av säljare och köpare i kontraktet. Inte vid budgivningen.
I verkligheten, i de allra flesta fall bestäms priset innan kontraktsskrivningen.
Sen att både säljare och köpare kan dra sig ur eller komma med konstiga sistaminutenkrav precis innan kontraktet ska signeras är en annan sak och förekommer såklart men är inte talande för att priset förhandlas fram där och då.

Jag tror det skulle vara bra för dig att bara se budgivningen som ett sätt att få en prisindikation snarare än att se den som en auktion.

En stor majoritet är överens om att det inte är önskvärt att högst bud i budgivningen alltid ska få köpa. Budgivningen är bara ett underlag för vidare förhandlingar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Så är det och något jag vill justera med en mer reglerad budgivning. Om det är budgivning som valts.
Vill? Inget konstigt med att vilja. Men du skriver att du vill ändra säljarens oinskränkta rätt:
O O skrev:
Säljaren bestämmer till vem och för hur mycket försäljningen sker. Naturligtvis i samråd med köparen.
Det är väldigt unikt. Jag skulle kalla det konstigt. Kan du ändra på det gör det då. Kan du inte det (och det kan du inte) blir en diskussion om dina personliga önskemål ganska meningslös. Jag har valt att inte ge mig in i den.
A Armstrong skrev:
Du borde skriva en bok.
Läs det jag skrev. Det behövs ingen bok om något som kan förklaras med några meningar. Förklaringen finns i tråden, men ett antal repetitioner.
A adron skrev:
Jag tror det skulle vara bra för dig att bara se budgivningen som ett sätt att få en prisindikation snarare än att se den som en auktion.
Ytterligare en repetition. TS får mycket hjälp.
A adron skrev:
En stor majoritet är överens om att det inte är önskvärt att högst bud i budgivningen alltid ska få köpa. Budgivningen är bara ett underlag för vidare förhandlingar.
Detta är egentligen en logisk konsekvens av äganderätten starka ställning i svensk lag. Juridiken kring fastighetsöverlåtelser har en mycket lång historia och den fungerar alldeles utmärkt. TS förslag tyder på en bristande förståelse av detta.

Eftersom budgivningen inte är bindande har det ingen betydelse hur den går till.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A adron skrev:
😆 Bra för mig? Du menar utifrån ett välbefinnande?
A adron skrev:
För det första har du ingen aning om det är en stor majoritet som inte tycker det är önskvärt. Att det finns en handfull personer i den här tråden som lajkar inlägg som inte tycker det är önskvärt visar på i princip inget/noll/zip/nada.

Även om det nu hade varit så att det finns en stor majoritet som inte tycker det är önskvärt så behöver inte det betyda att det har någon som helst betydelse för mig.
Bara för att en majoritet i USA tyckte att Trump skulle bli president så höll jag inte med... kan du tänka dig... 🙄

O O skrev:
Vill? Inget konstigt med att vilja. Men du skriver att du vill ändra säljarens oinskränkta rätt:
Eeeh ja. Förlåt mig så mycket.
O O skrev:
Det är väldigt unikt. Jag skulle kalla det konstigt.
Oj, förlåt igen.

🙄
O O skrev:
Kan du ändra på det gör det då.
Absolut.
O O skrev:
Kan du inte det (och det kan du inte)
Har du ingen aning om.
O O skrev:
blir en diskussion om dina personliga önskemål ganska meningslös. Jag har valt att inte ge mig in i den.
Äntligen.
O O skrev:
Läs det jag skrev. Det behövs ingen bok om något som kan förklaras med några meningar. Förklaringen finns i tråden, men ett antal repetitioner.
Eller hur.
O O skrev:
Ytterligare en repetition. TS får mycket hjälp.

Detta är egentligen en logisk konsekvens av äganderätten starka ställning i svensk lag. Juridiken kring fastighetsöverlåtelser har en mycket lång historia och den fungerar alldeles utmärkt. TS förslag tyder på en bristande förståelse av detta.

Eftersom budgivningen inte är bindande har det ingen betydelse hur den går till.
Eftersom regleringar av försäljningsmetoder mycket väl skulle kunna infinna sig så finns det inget som säger att specifikt bestämda budgivningsförfarande som säljare går med på skulle kunna bli bindande.

🙄

Den här tråden har urartat till något som är på gränsen till komiskt.
Det är nästan som att jag har uttryckt en önskan om att kvinnors rättigheter har blivit för stora och de borde regleras mer eller att jag tycker att bostadssäljare inte ska ha någon bestämmanderätt över sin bostad.

Det här handlar i princip enbart om öppna budgivningar som säljaren vill ha där jag tycker att budgivningen borde regleras mer för att:

1. Handlar om förhållandevis mycket pengar.
2. Försöka minska på fuffens (eftersom det handlar om förhållandevis mycket pengar så är det nästan en naturlag att det drar till sig fuffens).
3. Försöka utesluta misstankar om fuffens för alla parter.
4. Tid, kostnader och engagemang för "vinnande" budgivare inte ska behöva vara förgäves.
5. "Vinnande" budgivare inte bara ska kunna dra tillbaka bud och hela försäljningsprocessen eventuellt behöver starta om, vilket inte alltid är så fördelaktigt för säljaren eller övriga delaktiga budgivare.
6. Försöka minska på krångligheter som kan uppstå precis inna/vid kontraktsskrivning.

Sen att det kanske aldrig kommer bli så som jag önskar eller ens i närheten har väl ingen större betydelse.
Att det finns andra som har andra åsikter känns ju inte direkt främmande och jag kan acceptera det i det här fallet då det endast handlar om öppna budgivningar på fastigheter...

Vad är problemet, har jag gjort något olagligt eller otänkbart tänker jag... 🙄 😆😅

EDIT:
Icke att förglömma att tråden startades för att diskutera eventuella regler (skyldigheter för mäklare) och taktik. Det som urartat är egentligen ett bihang.

Fairlane
Som jag ser det så framför du en tanke, ett önskemål om hur du tycker det borde vara. Du får svar från andra som har andra åsikter och försöker motivera dessa och så säger du att tråden urartar. Vad är tanken med tråden? Att bara få säga vad du tänker, utan att någon säger emot?
Tanken verkar åtminstone inte vara att diskutera olika tankar för att utvecklas iallafall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som jag ser det så framför du en tanke, ett önskemål om hur du tycker det borde vara. Du får svar från andra som har andra åsikter och försöker motivera dessa och så säger du att tråden urartar. Vad är tanken med tråden? Att bara få säga vad du tänker, utan att någon säger emot?
Tanken verkar åtminstone inte vara att diskutera olika tankar för att utvecklas iallafall.
Som väldigt mycket här i livet så är det inte så mycket om vad som sägs utan hur det sägs.
Annars har jag inga problem att argumentera och diskutera och jag kan även göra det lite halvfult som svar på tal om det behövs men lite trist i längden blir det imho.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.