D Danne824 skrev:
Är det fastskruvat = ingår
Är det lös möbel = ingår inte
Nej så enkelt är det inte.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Vad ska jag svara på? Danne824 skrev i inlägg #6 att Elfa-hyllor och garderober är fast egendom och att det regleras i jordabalkens andra kapitel. Det är ju helt fel då hyllorna och garderoberna är fastighetstillbehör och fast egendom regleras i första kapitlet.

Har du någon annan uppfattning?
Alfredo Alfredo skrev:
Nej så enkelt är det inte.
Okej tala om hur det är.
Fakta tack.
 
Gäller det att ikeahyllor också kan vara fast egendom eller är det bara Elfa?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Okej tala om hur det är.
Det är som sagt inte så enkelt. Dock är det solklart att man inte kan se "fastskruvning" som någon entydig sanning. Exempelvis ingår ett kylskåp i ett kök även om det är helt löst och bara står där anslutet med en stickkontakt. En lös mikrovågsugn på en köksbänk ingår däremot inte. Ett konstverk ingår (normalt) inte även om det skulle vara fastskruvat på väggen.

Olika mäklarfirmor, advokatbyråer och andra typer av intresseorganisationer brukar ha listor där de vanligaste "problemprylarna" tas upp och där kan du hitta ytterligare information.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det är som sagt inte så enkelt. Dock är det solklart att man inte kan se "fastskruvning" som någon entydig sanning. Exempelvis ingår ett kylskåp i ett kök även om det är helt löst och bara står där anslutet med en stickkontakt. En lös mikrovågsugn på en köksbänk ingår däremot inte. Ett konstverk ingår (normalt) inte även om det skulle vara fastskruvat på väggen.

Olika mäklarfirmor, advokatbyråer och andra typer av intresseorganisationer brukar ha listor där de vanligaste "problemprylarna" tas upp och där kan du hitta ytterligare information.
Det du skriver stämmer delvis, men bara om man förstår varför olika saker bedöms olika enligt JB 2 kap.
Det handlar inte om ”fastskruvad eller inte”, utan om funktion, avsikt och integration i byggnaden.

Kylskåp ingår även när det står löst därför att kyl- och frysskåp nämns uttryckligen i JB 2:2.
En mikrovågsugn ingår inte om den står löst, men den ingår om den är inbyggd och därmed en del av den fasta köksinredningen.

Tavlor ingår inte eftersom de är dekor och inte tillförda byggnaden för stadigvarande bruk.

Ett Elfa-system är däremot ett väggmonterat förvaringssystem avsett att användas permanent.
Därför räknas både skenor, konsoler och hyllplan som byggnadstillbehör.
Det är samma princip som hyllplan i garderober eller köksskåp de kan lyftas ur, men de ingår ändå eftersom de är en del av den fasta installationen.

Det är den juridiska skillnaden.
Jag har inte påstått något annat, så jag är lite förvånad över att du ifrågasätter mina påståenden.

Men jag undrar vilken del av detta är det egentligen du menar är fel eller är det bara så att du inte riktigt greppat skillnaden mellan lös egendom och byggnadstillbehör enligt JB 2
 
  • Gilla
Jimsilver
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det handlar inte om ”fastskruvad eller inte”, utan om funktion, avsikt och integration i byggnaden.
Men då kanske vi är överens. Det var lätt att tro att du menade att det handlade om precis ”fastskruvad eller inte” när du skrev:
D Danne824 skrev:
Är det fastskruvat = ingår
Är det lös möbel = ingår inte
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Men då kanske vi är överens. Det var lätt att tro att du menade att det handlade om precis ”fastskruvad eller inte” när du skrev:
😄 Nej om du läser hela mitt inlägget så menade jag inte det.
Det är mycket i en grå-zon.
Men min ursprungliga ståndpunkt Elfa-system i TS fall är fastighetstillbehör inklusive hyllplan oavsett om dessa är skruvade på konsoler eller inte.

Det andra beror på dvs garderober och skrivbordsskivan....

Men vad jag förstår är det vem ska ta det till återvinningen 😉
 
D Danne824 skrev:
Nej om du läser hela mitt inlägget så menade jag inte det.
Det är mycket i en grå-zon.
Då förstår jag ännu mindre varför du reagerade när jag skrev "Nej så enkelt är det inte."
 
  • Gilla
orutti och 2 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Då förstår jag ännu mindre varför du reagerade när jag skrev "Nej så enkelt är det inte."
Det blir svårt att föra en vettig diskussion om du klipper ut en enda rad ur mitt inlägg och utgår från det som om det representerade hela min ståndpunkt. Då misstolkar du ju automatiskt poängen.


Hade du läst hela resonemanget framgick det tydligt varför det inte är ”så enkelt”, och att jag uttryckligen skrev att flera fall hamnar i gråzonen enligt JB 2 kap.

Min reaktion handlade helt enkelt om att ditt svar byggde på en felaktigt förenklad version av vad jag faktiskt skrev.
 
  • Gilla
Jimsilver
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Nej så enkelt är det inte.
Fortfarande önskar jag fakta!
Vad är inte så enkelt?
 
D Danne824 skrev:
Vad är inte så enkelt?
Jag trodde vi var överens om att det inte är så enkelt som att man kan avgöra om något ingår eller ej enbart genom att titta på om detta något är fastskruvat eller ej.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde vi var överens om att det inte är så enkelt som att man kan avgöra om något ingår eller ej enbart genom att titta på om detta något är fastskruvat eller ej.
Då måste jag fråga dig rakt ut:

Hur får du ihop ditt svar när det var du själv som först reducerade frågan till ”fastskruvat = ingår / löst = ingår inte”, samtidigt som du nu säger att du inte menade det och dessutom invänder mot att jag reagerade på förenklingen?

Det går inte ihop logiskt.

Jag utgick helt enkelt från det du faktiskt skrev. När något presenteras som en huvudregel är det naturligt att kommentera det – särskilt när JB 2 kap uttryckligen har en bredare bedömning där fastskruvat/löst bara är en liten del av helheten.

Så om du menade något annat än det du skrev får du gärna förklara det, för just nu är det din egen formulering som skapar motsägelsen.

Hur tänkte du egentligen att diskussionen skulle bli saklig, när du medvetet valde att citera just den enda rad som förändrar betydelsen av mitt inlägg mest, samtidigt som du utelämnade allt som förklarar poängen?
Menar du verkligen att det är ett rimligt sätt att argumentera enligt Byggahus regler — eller räknade du bara med att ingen skulle märka vad du gjorde?

God natt!
 
  • Gilla
Näna och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Då måste jag fråga dig rakt ut:
Du verkar ta detta på lite för stort allvar. Vi befinner oss på ett diskussionsforum, inte i en rättssal. 😉

Godnatt själv!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar ta detta på lite för stort allvar. Vi befinner oss på ett diskussionsforum, inte i en rättssal. 😉

Godnatt själv!
Jag noterar det du skriver.

För egen del håller jag mig till det som faktiskt står i inläggen, inte till förenklade återgivningar eller efterhandsförklaringar. Det är det enda sättet att hålla diskussionen konsekvent.

Om du vill diskutera vidare utifrån hela resonemanget, snarare än en lösryckt rad, så gör jag gärna det.
I annat fall finns det egentligen inget mer att tillägga.

Adjö Alfredo
 
  • Gilla
Jimsilver
  • Laddar…
Men det är inte alltid lätt att avgöra. En bokhylla bestående av elfaprodukter lär inte vara fastighetstillbehör, även om hyllan är fastskruvad i väggen. Motsvarande produkter använda som inredning i en garderob, ett skafferi eller en klädkammare lär vara fastighetstillbehör. Därav listorna som olika mäklare tagit fram, och därför är det också vanligt att mäklare rekommenderar säljare att i tveksamma fall ange från början om något ingår eller ej.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.