J JohanLun skrev:
Här var väl frågan om man väntar så är den värd mer.
Njae det jag kommenterade var:
dd88 dd88 skrev:
bara för att den inte är såld än så betyder det inte att den inte är värd det.
Jag ser inget i citatet ovan som antyder att ett framtida värde avses.

J JohanLun skrev:
Så är det ju med tex aktier.
Aktier kan som de flesta tillgångar såväl öka som minska i värde...

J JohanLun skrev:
Om man inte tror den blir värd mer så köper man väl inte. Att den inte är värd 15 precis exakt idag är väl inte konstigt.
Nej inte det minsta konstigt. Jag har väl aldrig antytt något sådant? Jag säger väl snarare att den inte verkar vara värd 15 mkr då ingen verkar vilja betala det priset.

J JohanLun skrev:
Sen är det väl så att sannolikt tar det längre tid att sälja en tomt / fastighet för 15-20 mille än en för 7-8. För antalet som har råd är så mycket mindre.
Absolut. Har heller aldrig sagt något annat.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Njae det jag kommenterade var:

Jag ser inget i citatet ovan som antyder att ett framtida värde avses.

Aktier kan som de flesta tillgångar såväl öka som minska i värde...

Nej inte det minsta konstigt. Jag har väl aldrig antytt något sådant? Jag säger väl snarare att den inte verkar vara värd 15 mkr då ingen verkar vilja betala det priset.

Absolut. Har heller aldrig sagt något annat.
jag tror inte jag sa emot det du sa heller... :) håller med men kompletterade med "framtidsutsikter".

dd88 dd88 skrev:
Är väl inte krav på köpare för att man ska kunna sätta en värdering,
Jo

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K Karl Ande skrev:
Att ha kvar tomten som investering kan jag då morfar köpte tomten 1990 för 400 tusen så den kostar inte mycket förutom skatten som gått upp väldigt mycket på en obebyggd tomt.

Sannolikt går tomten upp på många år men det är så dyrt att köpa hus i Stockholm så troligen går det upp överallt så det kvittar.

Fördelen med att bygga ett hus väl att man har just ett hus i ett bra område.
Att sälja tomten är också lite huvudvärk eftersom det är mycket pengar som man kommer känna att man ska investera mm.
Stort huvudbry det här..
Du har alltså ägt tomten över ett år? Ungefär hur mycket får du skatta per år?

Om det är en hanterbar siffra (som det verkar?) så har du ju tid och råd att fundera vidare ett tag.

Börsen känns svajig och Trump är oförutsägbar men vid ett regelrätt krig i vårt närområde så är det inte säkert att markpriset är helt okänsligt för påverkan heller.

Mvh

Fairlane
Om tomten är värd 15 miljon bör taxeringsvärdet ligga runt 10 och skatten runt 100' årligen. Det borde svida om man har två inkomster på under 45'/månad, men är man övertygad om att man kan avvakta och sälja för 1 miljon mer så går det ju att sitta på den några år åtminstone och tjäna på den.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Om tomten är värd 15 miljon bör taxeringsvärdet ligga runt 10 och skatten runt 100' årligen. Det borde svida om man har två inkomster på under 45'/månad, men är man övertygad om att man kan avvakta och sälja för 1 miljon mer så går det ju att sitta på den några år åtminstone och tjäna på den.
Det borde gå ganska snabbt att få avkastning på pengarna och slippa betala skatten om man säljer. På ett år både 5-10% avkastning och 100k mindre i skatt. På ett par år är man nog ikapp skillnad mellan de 15 ts vill ha och vad han får nu. (13-14?)

Finns ingen tanke bygga är nog att sälja bästa valet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sälj för fan inte tomten. Bättre långsiktig investering finns inte. Du är fortfarande rätt ung, tycker jag.
K Karl Ande skrev:
Att ha kvar tomten som investering kan jag då morfar köpte tomten 1990 för 400 tusen så den kostar inte mycket förutom skatten som gått upp väldigt mycket på en obebyggd tomt.

Sannolikt går tomten upp på många år men det är så dyrt att köpa hus i Stockholm så troligen går det upp överallt så det kvittar.

Fördelen med att bygga ett hus väl att man har just ett hus i ett bra område.
Att sälja tomten är också lite huvudvärk eftersom det är mycket pengar som man kommer känna att man ska investera mm.
Stort huvudbry det här..
K Karl Ande skrev:
Ja, taxeringsvärde över 11 miljoner
Du har ju redan betalat 110 000 i skatt... Det motsvarar väl nära150 000:- som du förlorat på en utebliven försäljning. Om du tror att tomtens värde ökat med mer 150 000:- per år så är det ju en bra investering att behålla tomten. Annars bör du ju sälja så snart som möjligt. Att du inte fått något bud tyder ju på att tomten inte är värd pengarna som värderingen anser. Tomtens verkliga värde vet man ju bara under ögonblicket när ett nytt kontrakt skrivs på, allt annat är gissningar.

Att äga en tomt utan att bygga på den idag är oftast en dålig affär på lång sikt med tanke på att man betalar 1% i skatt varje år som man inte får tillbaka. Tomtens värderingen behöver öka med mer än 1,25% per år för att det ska vara lönsamt att hålla på den. Och så har det väl sett ut i Stockholmstrakten, men kommer det att fortsätta att vara så?
Jag ger inga råd men tänk på att om du håller på tomten i 5 år och får 14 mille istället för att sälja för 13 mille idag är en usel affär. Då har du förlorat en halv till en miljon på skatter och ränteförluster. Vi vet inte hur marknaden kommer att utvecklas.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.