H hellem skrev:
"Asså" I videon lät hon inte särskilt förtorendeingivande. Asså, vem pratar sådär på jobbet asså? Inte någon jag skulle känna mig trygg att göra affärer med direkt. I texten säger hon även att dolda bud kan vara bra för att få igång en affär som står still.

Det finns så klart negativa incitament att vilja gå med på dolda bud för mäklare (och ibland säljare) eftersom det (rätt använt) kan få affären att avslutas snabbt med färre möjligheter till fler bud. Men som hon själv säger så finns det incitament för dem att gå med på dolda bud om affären står still och mäklaren själv gärna vill få ett avslut på affären.
Men varför skulle en stillastående budgivning eller inga bud accelerera med hjälp av dolda bud. Vill man lägga skambud är det fritt fram med vanlig budgivning. Är det inga bud alls så är troligtvis utgångspriset för högt och måste justeras ned.

Generellt: jag har sålt och köpt några lägenheter och radhus under 25 år i både huvudstaden och mindre städer och hade någon av dessa mäklare erbjudit dolda bud som modell eller att en möjlig köpare hade envisats med att vilja lägga dolt bud så hade jag som säljare inte tillåtit dold budgivning.

Jag har/hade även avvisat bud med förbehåll: Jag har upplevt bud med förbehåll och att han ville att budet skulle vara dolt., att en dotter till budgivaren ville att vi accepterade hans extrem högre bud men att dottern skulle kolla lägenheten (hon var utomlands och kom hem typ om en månad) och kunde då tacka ja eller nej.

Han ville mao stoppa upp budgivning och vi skulle vänta 1 månad på ett ja eller nej. Och hade vid ett nej troligtvis blivit tvungna att starta om från början. Budgivningen var redan hög och hans dolda bud var löjligt mycket högre. Jag lovar att den personlighetstypen om nu vi hade fortsatt med hans modell, att om dottern sa ja till lägenheten hade då försökt förhandla ner priset.

Han blev vansinnig när vi avvisade hans bud och modell. Mäklaren blev extremt ansatt av han och jag fick ta ett samtal med budgivaren utan mäklare som mellanhand där jag förklarade att vi som säljare har full frihet att avvisa bud utan någon förklaring. Jag gav han en förklaring att vi ville inte stanna upp försäljningen utan sälja till den som hade lån klart och inga förbehåll.

Mannen anmälde både mig och mäklaren till mäklarsamfundet och KO givetvis helt utan åtgärd. Så min erfarenhet är att börjar köpare krångla med olika modeller-avvisa. Att vilja lägga dolda bud med en vilja att de möjligen senare inte ska redovisas i mäklarjournalen är ett brott mot gällande lagstiftning. Stoppa upp budgivning med förbehåll är inte olagligt men kan givetvis skapa stora problem för säljaren i ett senare skede beriende på utgång av förbehållet.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Purre
Hade väl varit om han med orimligt högt bud även hade gått med på x antal hundratusen om dottern sagt nej som det kanske är aktuellt att gå med på hans önskemål/krav. Då skulle jag iaf känna att det var värt att dra igång en budgivning på nytt om det sket sig. Han hade dock aldrig gått med på det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Men varför skulle en stillastående budgivning eller inga bud accelerera med hjälp av dolda bud. Vill man lägga skambud är det fritt fram med vanlig budgivning. Är det inga bud alls så är troligtvis utgångspriset för högt och måste justeras ned.

Generellt: jag har sålt och köpt några lägenheter och radhus under 25 år i både huvudstaden och mindre städer och hade någon av dessa mäklare erbjudit dolda bud som modell eller att en möjlig köpare hade envisats med att vilja lägga dolt bud så hade jag som säljare inte tillåtit dold budgivning.

Jag har/hade även avvisat bud med förbehåll: Jag har upplevt bud med förbehåll och att han ville att budet skulle vara dolt., att en dotter till budgivaren ville att vi accepterade hans extrem högre bud men att dottern skulle kolla lägenheten (hon var utomlands och kom hem typ om en månad) och kunde då tacka ja eller nej.

Han ville mao stoppa upp budgivning och vi skulle vänta 1 månad på ett ja eller nej. Och hade vid ett nej troligtvis blivit tvungna att starta om från början. Budgivningen var redan hög och hans dolda bud var löjligt mycket högre. Jag lovar att den personlighetstypen om nu vi hade fortsatt med hans modell, att om dottern sa ja till lägenheten hade då försökt förhandla ner priset.

Han blev vansinnig när vi avvisade hans bud och modell. Mäklaren blev extremt ansatt av han och jag fick ta ett samtal med budgivaren utan mäklare som mellanhand där jag förklarade att vi som säljare har full frihet att avvisa bud utan någon förklaring. Jag gav han en förklaring att vi ville inte stanna upp försäljningen utan sälja till den som hade lån klart och inga förbehåll.

Mannen anmälde både mig och mäklaren till mäklarsamfundet och KO givetvis helt utan åtgärd. Så min erfarenhet är att börjar köpare krångla med olika modeller-avvisa. Att vilja lägga dolda bud med en vilja att de möjligen senare inte ska redovisas i mäklarjournalen är ett brott mot gällande lagstiftning. Stoppa upp budgivning med förbehåll är inte olagligt men kan givetvis skapa stora problem för säljaren i ett senare skede beriende på utgång av förbehållet.
Ja, det låter inget vidare. Din erfarenhet förändrar dock inte att det både existerar som företeelse och att det kan fungera och ha fördelar åt alla håll i olika scenarior. Varför skulle det INTE fungera menar du?

Att lämna ett anbud är inte någon "olika modell". Precis alla bud är ju villkorade på ett eller annat sätt. Det första villkoret är att fastigheten skall överlåtas till köparen. Som du skriver låter det som att det är för mycket begärt.

Köparen i din anekdot låter inte särskilt klyftig som köpare. Hade jag varit i hans sits hade jag gjort på ett annat sätt. Jag skulle nog erbjudit en fast summa för att avvakta med försäljningen, en omedelbar handpenning som ju tillfaller säljaren vid avbrutet köp. Målet är ju att ge ett bra bud som säljaren vill tacka ja till och som känns okomplicerst, inte att det ska upplevas som krångel. Jag har tidigare förklarat när det kan ha fördelar med dolt för båda parter.

För att verkligen fungera måste det ju presenteras som förenklande. Efter tiotals visningar och spekulationer hit och dit kan det upplevas som skönt att få ett riktigt bra bud och samridigt slippa ha fler visningar, att slippa fler förhandlingar och den berg och dalbana det medför. Alternativt helt och hållet slippa massa jobb med en försäljning överhuvud taget.

Mitt livs bästa fastighetsaffär gjordes med dolt bud innan första visningen. Säljaren fick ett objektivt sett väldigt bra pris, slapp ha offentlig visning och slapp massa krångliga förhandlingar och utdragna budgivningar hit och dit. Mäklaren slapp ringa runt massor och slapp hålla massa visningar. Win win win.

Redigerat:
Uppenbarligen skapar denna fråga stort engagemang. Det finns synpunkter avseende effekter av dolda bud, likaså om det borde vara lagligt eller ej osv. Vi kan konstatera att försäljning av fast egendom följs av formkrav. Det krävs alltså en köpehandling som ska lämnas in till någon av våra sju domsagor för att lagfart ska överföras på ny ägare. Säljaren har fri rätt att bestämma vem som får köpa och till vilket pris. Köparen å sin sida får fritt villkora sitt bud. Villkoren kan vara av vitt skild karaktär och Säljaren väljer helt ensidigt om villkoren kan accepteras eller ej. Utomstående eller andra budgivare kan ha hur mycket synpunkter som helst, faktum kvarstår, Säljaren väljer. Oftast brukar det ju vara högsta pris, men det kan vara andra saker som är viktigt för en Säljare. Mäklaren däremot har en del regler att följa.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
S SkåJocke skrev:
Uppenbarligen skapar denna fråga stort engagemang. Det finns synpunkter avseende effekter av dolda bud, likaså om det borde vara lagligt eller ej osv. Vi kan konstatera att försäljning av fast egendom följs av formkrav. Det krävs alltså en köpehandling som ska lämnas in till någon av våra sju domsagor för att lagfart ska överföras på ny ägare. Säljaren har fri rätt att bestämma vem som får köpa och till vilket pris. Köparen å sin sida får fritt villkora sitt bud. Villkoren kan vara av vitt skild karaktär och Säljaren väljer helt ensidigt om villkoren kan accepteras eller ej. Utomstående eller andra budgivare kan ha hur mycket synpunkter som helst, faktum kvarstår, Säljaren väljer. Oftast brukar det ju vara högsta pris, men det kan vara andra saker som är viktigt för en Säljare. Mäklaren däremot har en del regler att följa.
Helt enig. Jag tror där det skaver är att vissa verkar tro att säljaren har rätt att bestämma över innehållet i köparens anbud. Det har de inte. Säljaren har bestämmanderätt över vilket anbud de godtar och inte över dess innehåll. Köparen har bestämmanderätt över sitt eget anbud.

P
största misstaget som många gör är att folk tror att det finns nå rättvise regler om att "alla ska få samma chans" och liknande fantasier.. husköp är ingen rättighet utan

En affär har man när man får ihop en helhet som både säljare och köpare kan acceptera

Om det passar alla andra köpare eller inte kvittar helt egentligen

får man ett tillräckligt bra bud så säljer man till den som verkar reko, det spelar ingen roll om nån strulpelle ville ge lite mer.. högsta bud är inte nödvändigtvis den som får köpa.. Det är ingen auktionssida...

om det budet och villkor ges dolt eller öppet kvittar egentligen helt, det är upp till säljare och köpare. mäklaren har vissa regler att följa men säljaren kan göra hur tusan den vill och det är ändå säljaren som bestämmer i slutändan vad som accepteras och inte

• Gilla
hellem och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.