5 798 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Mäklare och visning av hus
Inom juridiken säger man att den som representerar sig själv i en tvist har en dåre som klient.
Kanske kan man resonera så vid en husförsäljning också. Att det kan bli känslor inblandat när människor klampar runt i ens hem och tycker och tänker saker.
En gång i tiden var jag på en lägenhetsvisning där säljaren låg i soffan medan mäklaren visade oss runt. Det blev ingen affär den gången.
Kanske kan man resonera så vid en husförsäljning också. Att det kan bli känslor inblandat när människor klampar runt i ens hem och tycker och tänker saker.
En gång i tiden var jag på en lägenhetsvisning där säljaren låg i soffan medan mäklaren visade oss runt. Det blev ingen affär den gången.
Moderator
· Stockholm
· 56 225 inlägg
Du har anlitat en mäklare för att sköta snacket, jag skulle aldrig tillåta säljaren på mina visningar.Hhhhh skrev:
Har mäklaren några frågor hen ej kan svara på tar hen det med säljaren och återkommer till kunden.
Jag har anlitat mäklare för man måste ha mäklare för att ha annons på hemnet, jag vill inte att mäklaren ska snacka så mycket utan bara visa de fakta jag gett, inget mer broderiJacob Lund skrev:
Jag har varit mäklare i över 30 år. På en handfull privatvisningar har det vara värdefullt att säljaren är med av den anledning du gav.Hhhhh skrev:
Annars är det som någon skrev i tråden inte bra då jag som mäklare inte får veta vad kunden egentligen tycker. De flesta spekulanterna är artiga. Det kan vara ett badrum som är +30 gammalt som säljaren är mycket stolt över som måste rivas då fuktspärren nått pensionsåldern eller är gräsligt. Då kan jag bolla vilka möjligheter som finns men självklart inte inför säljaren. I 99,9 % av alla försäljningar avråder jag att säljaren är med.
När vi köpte detta hus körde de individuell guidad visning som säljaren höll i.
Det var ett upplägg vi som spekulanter uppskattade mycket. Kände inget undertryckt behov av att kritisera säljarens fula möbler, etc. Däremot fick vi med oss massvis med information vi annars inte fått. Nackdelen var att säljaren kunde styra bort uppmärksamheten från mindre smickrande saker.
Men det hade nog inte funkat riktigt lika bra på en öppen visning.
Det var ett upplägg vi som spekulanter uppskattade mycket. Kände inget undertryckt behov av att kritisera säljarens fula möbler, etc. Däremot fick vi med oss massvis med information vi annars inte fått. Nackdelen var att säljaren kunde styra bort uppmärksamheten från mindre smickrande saker.
Men det hade nog inte funkat riktigt lika bra på en öppen visning.
Hhhhh skrev:
Alfredo skrev:
Rekommenderar Privatmäklaren. Hört för mycket dåligt om Hemverket. Vi ska själva sälja med Privatmäklaren i januari. Sist vi sålde med Privatmäklaren svarade mäklaren när han låg på stranden. 👍 Annat kan sägas om Hemverket som ljuger och inte verkar svara spekulanter.Jacob Lund skrev:
Med Privatmäklaren så kommer man ut på Booli och Hemnet, får hjälp med planritning och de skickar fotograf samt sköter budgivningen.
Som säljare håller du i visningarna men skriver även din annonstext själv, vilket är det enda jag kan tänka mig att folk är olika bra på. För egen del har jag lätt för skrivdelen då det är en hobby för mig (sålt mycket annat genom åren). Man kan inspireras av andra annonser och grannar i sina formuleringar. Anser mig skriva bättre än många andra mäklare som jag ofta tycker utelämnar eller missar saker. Undviker även floskler personligen.
Moderator
· Stockholm
· 56 225 inlägg
När vi sålde vårt förra hus för rätt många år sedan (det var i huvudsak tidningsannonser som gällde då, hemnet fanns men kändes mest som något för oss "nerdar").H husspekulanten skrev:
Så fick vi problem, vi anlitade en lokal välkänd mäklare, men insåg lite försent att byrån just hade tagits över av sonen i mäklarfamiljen. Vi hade ett relativt nytt parhus i ett område med äldre fristående villor. Men det fanns ett större radhusområde med rätt trista 70 tals radhus i närheten.
Mäklaren hittade bara "konstiga" spekulanter som alla hade svårt att finansiera, 4 spekulanter som alla saknade finansiering, banken nekade lån. Efter 6 visningar analyserade jag situationen, varför kom det bara "radhusspekulanter" som fick ta i över sin förmåga för att köpa vårt hus. Varför kom inte spekulanterna som just insett att de inte har råd att köpa ett fristående hus, och satsar på det här parhuset som är avsevärt billigare. Vi fick en "vinnande" spekulant som backade precis innan kontraktskrivning, hon var gravid och det var meningen att hennes (gifte) "älskare" skulle betala handpenningen, men inte flytta in eller samäga. En spekulant som hade mycket låg inkomst men hävdade att han tjänade ytterligare 30 000 i månaden svart (försök få lån på det...). En som nog kanske hade ekonomi, men med en skog av kreditanmärkningar osv.
Och insåg att "parhus" i det området, när man läser anonsen så förutsätter man att det ligger i radhusområdet från 70 talet. Och jag tänkte att de bra spekulanterna sållar bort då direkt. På den tiden såg man ju inte objekten på någon kartvy, ens om man tittade på hemnet.
Så jag krävde att få formulera om den rätt usla mäklartexten, jag lade till raden "beläget på lugn villagata med 30 tals hus". Vi hade åkt förbi under visningar tidigare och reagerat på rishögar till bilar som spekulanterna hade kommit i. Vid den här visningen var det något helt annat, gatan var fullparkerad med nya BMW AUDI osv. Och vi fick direkt igång budgivning från spekulanter som inte hade något som helst problem med priset. Mäklaren hade ingen förståelse för vikten av min tillagda rad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäklare pratar om annat objekt på vår visning
Köpa & Sälja hus -
Mäklare utsatta för rån vid visningar
Artikelkommentarer -
Grannens mäklare döljer information inför visning
Köpa & Sälja hus -
Mäklare hänvisat till visning men objekt sålt innan
Köpa & Sälja hus -
Inga fler visningar enl. mäklaren