2 753 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Trender hur bostäder köps och säljs
Noterar att i media har det rapporterats om att det är svårsålt men mäklarna informerar att allt fler objekt säljs innan de lagts ut till försäljning. Detta är ju rent löjligt. Vad man marknadsfört sedan en tid som "kommande" och "snart till salu" på Hemnet, m fl samt mäklarnas egna hemsidor är ju en marknadsföring med annan etikett. Allt för att få in uppdrag från säljarna med smart knep som de tar betalt för och så kan man stolt säga att vi säljer snabbare än andra mäklare. Säljarna skräms att få sitt objekt till en långliggare på Hemnet. Senaste trenden är att mäklarna vill förbjuda dolda bud, eftersom de är rädda att förlora den dominerande ställningen de tagit på marknaden sedan guldåren men som nu är hotad. Hemnets dominans utmanas nu mer på allvar sedan många säljare ifrågasätter deras priser och det är sunt. Skall bli intressant att följa utvecklingen den kommande tiden.
Vad tror ni? Hur kommer mäklarnas roll förändras och kommer det ett förbud mot dolda bud?
Vad tror ni? Hur kommer mäklarnas roll förändras och kommer det ett förbud mot dolda bud?
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Dolda bud är ett fenomen jag inte förstår.
Det är ju en sak om man innan den egentliga försäljningsprocessen har börjat, får ett enstaka bud som förefaller bra. Och som jag som säljare får kort tid att bedöma, det finns inga andra seriösa spekulanetr just då.
Men om man är i en pågående budgivning med ex. 4 budgivare, och en budgivare ger ett hemligt bud. Inte ens den som då leder skall få veta att han blivit överbjuden. Varför i hela fridens namn skulle jag som säljare acceptera den begränsningen? Självklart ringer man väl då runt till de övriga intresserade och hör om någon vill bjuda över det "hemliga" budet. Vill ingen så vinner det hemliga budet, men om någon bjuder över så får väl den hemlige bli sur.
Det är ju en sak om man innan den egentliga försäljningsprocessen har börjat, får ett enstaka bud som förefaller bra. Och som jag som säljare får kort tid att bedöma, det finns inga andra seriösa spekulanetr just då.
Men om man är i en pågående budgivning med ex. 4 budgivare, och en budgivare ger ett hemligt bud. Inte ens den som då leder skall få veta att han blivit överbjuden. Varför i hela fridens namn skulle jag som säljare acceptera den begränsningen? Självklart ringer man väl då runt till de övriga intresserade och hör om någon vill bjuda över det "hemliga" budet. Vill ingen så vinner det hemliga budet, men om någon bjuder över så får väl den hemlige bli sur.
Redigerat:
För att budet oftast är långt mycket högre än vad säljaren tror att budgivningen kommer stanna vid?H hempularen skrev:Dolda bud är ett fenomen jag inte förstår.
Men om man är i en pågående budgivning med ex. 4 budgivare, och en budgivare ger ett hemligt bud. Inte ens den som då leder skall få veta att han blivit överbjuden. Varför i hela fridens namna skulle jag som säljare acceptera den begränsningen? Självklart ringer man väl då runt til lde övriga intresserade och hör om någon vill bjuda över det "hemliga" budet. Vill ingen så vinner det hemliga budet, men om någon bjuder över så får väl den hemlige bli sur.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Jo som sagt om det är i ett tidigt skede när det inte finns fler intresserade, och budet ser bra ut. Då kan jag förstå att man som säljare kanske inte vill riskera att tacka nej, och man kommer inte att hinna få fram andra intresserade i tid.S Sthlm_ skrev:
Jag har också lite svårt att koppla grejen med ett dolt bud. Jag tror att fenomenet har blivit vanligare i den tröga marknad som nu råder.
Enda tillfället med ett dolt bud jag kan tänka mig som vettigt drag av en köpare är i tidigt försäljningsskede i trög marknad då säljaren kanske är rädd att det blir en lång och utdragen försäljning och inget tryck uppåt i budgivningen. Ingen säljare vill ha sitt hus som långliggare på Hemnet eller Booli ens i en trög marknad.
Mäklarens roll i Sverige är ju minst sagt speciell om man jämför med hur det funkar utomlands. I Sverige är lagstiftningen att mäklaren skall förmedla och representera både säljare och köpare på ett opartiskt och objektivt sätt men i praktiken så är mäklaren klart mer lojal med säljaren av uppenbara skäl. Men det är ett helt annat kapitel...
Om ett dolt bud läggs så är mäklaren skyldig att redovisa det budet som vilket annat bud som helst för säljaren men givetvis med de förbehåll som budgivaren lämnat. Det är sedan säljaren som bestämmer om mäklaren skall informera övriga budgivare om det dolda budet eller inte. Säljaren kan mao besluta att acceptera det dolda budet och då får mäklaren helt sonika meddela övriga intressenter att objektet är sålt. Mäklaren behöver inte redovisa bud, villkor eller vem köparen är för övriga spekulanter. Detta förvisar mäklaren till baksätet i försäljningsprocessen och det är nog främsta anledningen till att mäklarna nu lobbar för ett förbud mot de dolda buden.
Enda tillfället med ett dolt bud jag kan tänka mig som vettigt drag av en köpare är i tidigt försäljningsskede i trög marknad då säljaren kanske är rädd att det blir en lång och utdragen försäljning och inget tryck uppåt i budgivningen. Ingen säljare vill ha sitt hus som långliggare på Hemnet eller Booli ens i en trög marknad.
Mäklarens roll i Sverige är ju minst sagt speciell om man jämför med hur det funkar utomlands. I Sverige är lagstiftningen att mäklaren skall förmedla och representera både säljare och köpare på ett opartiskt och objektivt sätt men i praktiken så är mäklaren klart mer lojal med säljaren av uppenbara skäl. Men det är ett helt annat kapitel...
Om ett dolt bud läggs så är mäklaren skyldig att redovisa det budet som vilket annat bud som helst för säljaren men givetvis med de förbehåll som budgivaren lämnat. Det är sedan säljaren som bestämmer om mäklaren skall informera övriga budgivare om det dolda budet eller inte. Säljaren kan mao besluta att acceptera det dolda budet och då får mäklaren helt sonika meddela övriga intressenter att objektet är sålt. Mäklaren behöver inte redovisa bud, villkor eller vem köparen är för övriga spekulanter. Detta förvisar mäklaren till baksätet i försäljningsprocessen och det är nog främsta anledningen till att mäklarna nu lobbar för ett förbud mot de dolda buden.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Jo, men varför skulle en säljare acceptera ett bud utan att ge andra spekulanter en chans att bjuda ännu mer?S StefanPÅ skrev:
Som sagt i ett läge där det inte finns några andra intresserade, då kan jag förstå det.
Vill minnas att det var ett program om det här för en tide sedan. Kan det ha varit Ekonomibyrån kanske? Hursom så ligger många objekt ute som "kommande" då säljarna sonderar intresset först och kanske innan man har klart med ett nytt boende. Det jag upplever som håller igen marknaden en hel del är just att det är svårt att få sk överbyggnadslån vilket gör att många måste sälja först. Det är helt enkelt svårt att veta vad man får för sitt eget objekt.S StefanPÅ skrev:Noterar att i media har det rapporterats om att det är svårsålt men mäklarna informerar att allt fler objekt säljs innan de lagts ut till försäljning. Detta är ju rent löjligt. Vad man marknadsfört sedan en tid som "kommande" och "snart till salu" på Hemnet, m fl samt mäklarnas egna hemsidor är ju en marknadsföring med annan etikett. Allt för att få in uppdrag från säljarna med smart knep som de tar betalt för och så kan man stolt säga att vi säljer snabbare än andra mäklare. Säljarna skräms att få sitt objekt till en långliggare på Hemnet. Senaste trenden är att mäklarna vill förbjuda dolda bud, eftersom de är rädda att förlora den dominerande ställningen de tagit på marknaden sedan guldåren men som nu är hotad. Hemnets dominans utmanas nu mer på allvar sedan många säljare ifrågasätter deras priser och det är sunt. Skall bli intressant att följa utvecklingen den kommande tiden.
Dolda bud är sällan det högsta utan man erbjuder sig att köpa objektet till ett då ofta lägre pris än kanske det som verkar vara eller bli det högsta. Det kan bero på att man ger säljaren en mer flytande tid för avflyttning, villkorar bort dolda fel, besiktningar, städning etc. Säljaren blir då trygg i det här i dessa tider så kan man nog förstå det.
Jag tror inte vi ska se det som man har i vissa andra länder där budgivningar är slutna eller hemliga där man inte kan buda/bjuda över samt att buden är juridiskt bindande.
Jag kan tänka mig att många säljare prioriterar annat än högsta priset, så som säkra försäljning för att kunna köpa det man redan hittat som ny bostad, styra tillträdesdatum, deala bort dolda fel ansvar osv. Varje säljare och situation är ju på sitt sätt unik. Och som sagt, i denna lite svagare marknaden med växande utbud och återhållsam efterfrågan är det många säljare som psykologiskt har det jobbigt med rädslan att bli sittande med långliggaren på Hemnet/Booli och bara det i sig riskerar att sänka priset till nivåer under det tidigaga dolda budet.H hempularen skrev:
Mäklare försöker hitta nya vägar:
- Objekten läggs ut "Till salu snart" utan att ange utgångspris
- Mäklarna vill bli kontaktade direkt, då får man kanske reda på mer...
- Objekten ligger ute väldigt länge, trots det inga bud som läggs
- Bud läggs, ibland något högre än utgångsbudet men säljaren är ändå inte nöjd så affären avslutas inte
- Objekt kommer och försvinner, kommer sedan tillbaka efter en tid men med ny mäklare, den förra lovade troligen för mycket
Det lär inte hända. Som spekulant får man nog ta för givet att säljaren kommer att avslöja det dolda budet för ev. övriga aktiva budgivare och ge dem en chans att bjuda emot. Dvs. "dolt" innebär i praktiken "inte synligt publikt på hemsidan".H hempularen skrev:
Ja givetvis. När jag skrev säljaren inkluderar jag mäklaren i sin roll som säljarens representant.K krambriw skrev:
Hur skulle det annars gå till rent praktiskt? Skulle mäklaren låtsas som att det dolda budet inte existerar?
Mäklaren skall givetvis inte trumpeta ut några dolda bud utan att först stämt av med säljaren.K krambriw skrev:
Men krasst. Om säljaren tror sig kunna få ett ännu bättre bud från någon annan spekulant är det självklara alternativet att avslöja det dolda budet för denne.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag deltog i en budgivning för ett antal år sen, 2018 (tror jag) innan det blev en segare marknad. Jag och en annan bjöd över varandra och jag hade högsta budet när mäklaren ringde och berättade att den andra budgivaren lagt ett dolt bud. Mäklaren hade försökt förklara för budgivaren att hon inte ville arbeta med dolda bud, men budgivaren stod på sig, så hon kontaktade säljaren som hon var tvungen till och berättade för dem om det dolda budet. Deras svar var ungefär "Vad är det för trams, det ska vara juste, så be denne budgivare lägga ett bud på riktigt eller inte alls och kontakta den andra budgivaren och berätta." Det slutade med att den andra budgivaren inte la sitt bud och jag fick köpa. Säljaren förlorade kanske en slant på detta, men de ville inte ha affärer på det viset.
Att mäklare ogillar dolda bud tror jag inte har har att göra med att de är rädda att tappa sin ställning på marknaden, utan jag tror det helt enkelt beror på att det är de som kommer få skit av den budgivare som känner sig lurad.
Att mäklare ogillar dolda bud tror jag inte har har att göra med att de är rädda att tappa sin ställning på marknaden, utan jag tror det helt enkelt beror på att det är de som kommer få skit av den budgivare som känner sig lurad.
Klicka här för att svara