maskeradeproggaren
Strökollar lite då och då på hemnet för att hålla mig á jour med närområdets utveckling. I princip alltid bara kollat på hemnet eftersom i princip 99% av alla objekt finns där. Och så har det nog också varit, åtminstone historiskt?

Nu var det ett antal år sedan jag själv sålde så är inte uppdaterad på priserna att lägga ut på hemnet men vad jag förstår av bekanta är att hemnet jackat upp priserna ordentligtpå senare tid? Är det kanske så att de nu försöker ta ut nära max, eller kanske i vissa fall, mer än marknaden tål. Ni som sålt på senare tid, vad är er uppfattning?

För jag surfade "av en slump" in på boolis sida, den har jag f.ö alltid tyckt varit bra för att kunna se historiska slutpriser, och kunde till min förvåning se hade väldigt många objekt ute som inte alls fanns på hemnet. Jag säkerställde även med ytterligare två områden jag har koll på och samma sak där. Betydligt fler objekt på booli än hemnet.

Tillfälligheter eller har det blivit ett skifte och det är booli som gäller numera?

• Gilla
Jongran
  • Laddar…
S
Min uppfattning är att Booli har mycket ”på gång”-bostäder. Alla som någon gång kan tänka sig att sälja sin bostad lägger ut den som kommande. Får man in ett bra bud kan man säkerligen tänkas sälja och då har den bostaden aldrig dykt upp hemnet.

Många bostäder kan ligga som kommande i år medan vissa säljs efter 1 vecka. Så det är lite trubbigt.

Min bild är att när man väl vill gå live med sin bostad (och den inte blivit såld som kommande), så skickar man upp den på hemnet komplett med pris och visningstid.

Och ja. Hemnet har blivit ruskigt dyrt (jämfört med vad det kostade för 10 år sedan). De menar dock att deras avgift endast är en liten procentsats av totala försäljningspriset och att det därför finns utrymme att ta ut dessa pengar. Vissa av Hemnets utländska ägare tycker dessutom att hemnet borde ta ut ännu högre pris för annonser. Känns åtminstone som att vinden börjat vända för hemnet och deras aktiekurs har börjat vika ganska ordentligt.

Känns som att Booli börjar bli en allt större, och kraftfullare konkurrent än vad man varit.

Booli hämtar sina listningar direkt från mäklarnas hemsidor så det är inte konstigt att det uppleva som större utbud.

• Gilla
Spoton
  • Laddar…
MrJay
Ja, Booli är nog nya marknadsledaren.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Booli är bäst för köpare

Hemnot visar ju integrindläggande info som ”dagar till salu” längre

Rättare sagt. Booli är ett måste för köpare.

Flertalet i närheten har sålt utan Hemnot i år.

Är fastigheten attraktiv räcker mäklarens kundlista och booli bra

Sekunda eller lite för dyrt prissatta bostäder kräver Hemnot

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.