Köpa & Sälja hus
Andreas28: har ni köpt hus i trelleborg? vi var där i somras på husvisningar, så jag tycker jag känner igen ert hus. Jättefint hus ni har köpt mvh Andreas28
maggiem: Vet int eom ni läste om det, men i en av Stockholms förorter så har 2 mäklare sagtsup pga att de höjde budet sjöälva. I det fallet så var det en lägenhet med utgånspris 595k (eller liknande). En kvinna som var intresserad fick det för 740k. Men det visade sig att hon budade mot en fiktiv budgivare. Mäklaren hade alltså använd ett riktigt namn av en man som inte alls var intresserad
Kullan: [citat] [citat] Fast vad ordagrant där menar ni talar emot hur vår mäklare gjorde det? Han upplyste ju om att vi hade undersökningsplikt och att vi borde ta dit besiktningsman före köpet. Han tillhandahöll ju tom en besiktningsman. Bara det att vi ville ha en annan besiktningsman pga att den han rekommenderade inte kändes helt oberoende.
volvo: Det är köparens beslut att välja och anlita en besiktningsman samt bekosta detta.
Doldr: En spekulant ställer sig två frågor. 1. Är köket renoverat? 2. Vill jag ha ett svart kök? Det är ett enkelt förhållande mellan utbud och efterfrågan. Slutsats: GLÖM det svarta köket!!!
klaskarlsson: [citat] Det låter som en bra plan. Då kan du som sagt ställa frågor till besiktningsmannen som inte finns med på protokolelt och få en känsla för hur det ligger till. Du kanske skall ta med din snickarkompis på den rundan också om du är osäker på exakt vilka problemområden som kan förekomma ? Sen gör du din egen besiktning med snickarkompisen (det är ju i praktiken din
kamy: [citat] Där ser man. När jag sålde bostadsrätt i Stockholm fick jag cirka 25 svar via den sajten. Jag valde till slut en mäklare som inte kommit med anbud den vägen men det var intressant att se spridningen på arvodena och var dessutom användbart när jag diskuterade arvode med den mäklare jag slutligen valde.
Bjarredsbon: Där måste jag dock säga, att om jag som köpare är nöjd med mitt besiktningsprotokoll hade med glädje överlåtit det till säljaren för dolda-fel-försäkringen. Då ökar ju chanserna att få ett okönt fel klassat som dolt i framtiden! Det värsta som kan hända är att säljaren lämnar in ett protokoll med "risk för fukt", "risk för felkonstruktion", "risk för bla bla". Det är ju
hempularen: Det finsn ju köpare som intye drar sig för att komma och tkata om dolda fel som upptäcks när rivningsfirman hunnit riva det mesta. Bidrag till rivningskostnaden.
byggklas: Visst blir det stora kostnader ett tag. Du betalar inte allt med en gång och inte allt i slutet utan utbrett under byggtiden och sista betalningen kanske är på 10-20%. 2 saker som jag fick olika vilkor för byggkreditivet på bankerna och som man kan vara lite uppmärksam på handlade om: 1. Om du får loss pengar när du säljer ditt nuvarande så kanske du måste låna "för mycket" ett tag
Jfrolid: Hej, Viss frånvaro för min del, beklagar detta. Vid köpet fanns ritningar på tomten, samma gränser som de inritade på planhandlingen. En vecka efter köpet så bad jag kommunen om att få ritning på tomten/området digital (dwg) för att kunna starta projektering, dessa ritningar visar samma gränser och inga frågetecken finns. Jag ser ingen anledning att det skall finnas någon misstanke
Byggherre: Man får ändra sig. Det är ert hus och era pengar som ni ska ha för att sätta in i ett annat boende. Inget är bindande förrän köpekontraktet är skrivet och det som står där är uppfyllt. Lycka till!
yonna: Nu har Josephine inte varit inne här sedan hon troligen tittat på huset. Om nu huset fortfarande är intressant skall det naturligtvis besiktigas av dig som köpare på vanligt sätt dvs en fullständig jordabalksbesiktning av en besiktningsman du väljer. Eftersom du redan känner till ryktet om husbock är det också av värde att låta få en separat husbocksbesiktning (gör bl a Anticimex)
Faidros: Det var ett intressant inslag om besiktningsmän i "Uppdrag granskning" häromdagen. (går att se på web-TV) Uppdrag granskning - Drömhus blev till mardröm
LindaW: Det kan ju vara så att ägarna har vitvarorna på fältprov från ett företag, och alltså inte äger vitvarorna ännu....utan testar dem genom arbetet. Har själv haft fältprov och man får inte sälja dessa produkter. Vet däremot andra som har fältprov och då har de bytt ut sina vitvaror till standard innan visning för att just denna diskussion inte skulle behöva uppstå.
LOS: Mitt råd är att flytta ifrån Stockholm om ni kan. De mlijoner man spar på att göra det kan man använda till att bo flott på hotell i huvudstaden om man nu har trängande behov att "utbudet". Att bo på en mindre ort ger en betydligt högre levnadsstandard än att bo kvar i huvudstaden (som enligt alla prognoser kommer att fortsätta växa, och ge ökade bekymmer i form av bilköer och
Hemmakatten: Radon är viktigt att kolla!! Är det inte gjort går det att göra en snabbmätning. Utöver denna bör man göra en långtidsmätning under vintern, skriv in i avtalet (framförallt om snabbmätningen visat på för höga värden) hur ni är överens om kostnaden för en sanering.
mino: Som köpare har man ju undersökningsplikt och den plikten uppfyller man inte genom en gammal besiktning. Men jag har full förståelse för att det kan kännas märkligt att ta in en annan gubbe från anticimex och göra exakt samma grej en gång till. Oftast så har de ju upptäckt i alla fall de stora grejerna redan vid första besiktningen och sen kan man ju dra vissa egna slutsatser om ett
mino: Ärligt talat fattar jag faktiskt inte vad det är man betalar för med vanliga mäklare. Kikar man på superbo tex så kan man få en helt normal mäklarservice för fast pris runt 20 000, det enda som skiljer från de vanliga mäklarna är så vitt jag begriper att det inte annonseras i tidningen. Notar, som är en av hotshotsen i mäklarbranschen i sthlm, vill sälja vår br för drygt 150