3 151 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Medlemsinsats i fiberförening vid husförsäljning
Sida 1 av 2
Mina föräldrar ska sälja sitt fritidshus som har fiberanslutning genom en ekonomisk förening som äger nätet. För att få fiberanslutningen var de tvungna att betala medlemsinsats på 27 000 kr. Stadgarna säger att denna insats kan överlåtas till köparen för valfritt belopp eller betalas tillbaka till vid medlemsutträde.
Så fibern ingår med andra ord inte i fastighetsköpet per automatik, utan det är upp till säljaren att avgöra vilken väg man går:
1. Medlemsutträde och få tillbaka insatsen på 27 000 kr. Köpare får på nytt begära att bli medlem och betala insatsen vid intresse.
2. Överlåta medlemsinsats till köpare för överenskommet belopp, t.ex. 0 kr som en del av fastighetsköpet.
De har fått ett bud från en spekulant som inte var intresserad av fibern alls och därför vi kollade upp vad som gäller vid uppsägning av fibern. När vi sedan berättade om upplägget kring fibern blev spekulanten genast intresserad av fibern och menar på att den ska ingå vid husförsäljning. Känslan är att spekulanten kommer begära medlemsutträde och därmed få ut insatsen efter husköpet.
Hur brukar man normalt sätt hantera sådant här när det kommer till fiber genom en ekonomisk förening? Just i det här fallet tänker vi nog begära 27 000 kr för att personen gav budet "utan något intresse av fiber" men om det inte blir någon försäljning i det här fallet vill man ju helst undvika frågeställningen vid nästa gång.
Så fibern ingår med andra ord inte i fastighetsköpet per automatik, utan det är upp till säljaren att avgöra vilken väg man går:
1. Medlemsutträde och få tillbaka insatsen på 27 000 kr. Köpare får på nytt begära att bli medlem och betala insatsen vid intresse.
2. Överlåta medlemsinsats till köpare för överenskommet belopp, t.ex. 0 kr som en del av fastighetsköpet.
De har fått ett bud från en spekulant som inte var intresserad av fibern alls och därför vi kollade upp vad som gäller vid uppsägning av fibern. När vi sedan berättade om upplägget kring fibern blev spekulanten genast intresserad av fibern och menar på att den ska ingå vid husförsäljning. Känslan är att spekulanten kommer begära medlemsutträde och därmed få ut insatsen efter husköpet.
Hur brukar man normalt sätt hantera sådant här när det kommer till fiber genom en ekonomisk förening? Just i det här fallet tänker vi nog begära 27 000 kr för att personen gav budet "utan något intresse av fiber" men om det inte blir någon försäljning i det här fallet vill man ju helst undvika frågeställningen vid nästa gång.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Om huset säljs med information om att fiber finns så bör det nog ingå i köpet. Och även om informationen inte finns vid visningen så bör nog fibern ingå såvida man inte explicit skriver att fiber ej ingår. En spekulant skulle ju kunna undersöka själv att fiber verkar finnas vid visningen.
Tycker detta låter rimligast och det var nog vår tanke från början. I det här fallet har budet lagts innan huset har kommit ut på försäljning och spekulanten var inte intresserad av fibern. Men om det läggs ut på försäljning så vet vi ju nu att det är noga med att ange vad som gäller (att den ingår dvs).H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Nu har jag ingen större erfarenhet av fiberföreningar, men jag tycker det låter lite märkligt med möjligheten att få tillbaka insatsen vid utträde. Oftast så tas ju insatserna in för att finansiera olika anläggningsarbeten för fibern. Den kostnaden blir inte ogjord för att man lämnar föreningen.
Nej, detta var egentligen helt nytt för mig också. Dock betalas det även en nätavgift som jag tror delvis används för att kunna betala tillbaka insatser. Så om många lämnar samtidigt så skulle nätavgiften sticka iväg i höjden. Det normala är nog dock att fler och fler vill ha fiber, det var just i det här fallet som spekulanten inte var intresserad av nymodigheter som Internet.H hempularen skrev:
Jag tror inte att det är så enkelt att genomföra ett medlemsuträde. Kolla vad stadgarna säger om utträde och vad som krävs för att få lämna föreningen, det är lite speciellt när det är en ekonomisk förening.S Sp1nd3l skrev:Mina föräldrar ska sälja sitt fritidshus som har fiberanslutning genom en ekonomisk förening som äger nätet. För att få fiberanslutningen var de tvungna att betala medlemsinsats på 27 000 kr. Stadgarna säger att denna insats kan överlåtas till köparen för valfritt belopp eller betalas tillbaka till vid medlemsutträde.
Sedan blir det väl en skatteteknisk vinkel om man säljer eller överlåter en andel i en ekonomisk förening. Skatten på 27000: är ju runt 9000:- men vad som är mest fördelaktigt det får ni kolla med Skatteverket.
Redigerat:
Intressant, nu när jag läste Stadgar så står det i princip att det finns en straffavgift vid uträde. Om jag räknat rätt så ligger den på 35 000 kr så ett uträde skulle alltså innebära att man får 27 000 kr och sedan en räkning på 35 000 kr... Nu börjar upplägget klarna...Cheesen skrev:
Jag tror inte att det är så enkelt att genomföra ett medlemsuträde. Kolla vad stadgarna säger om utträde och vad som krävs för att få lämna föreningen, det är lite speciellt när det är en ekonomisk förening.
Sedan blir det väl en skatteteknisk vinkel om man säljer eller överlåter en andel i en ekonomisk förening. Skatten på 27000: är ju runt 9000:- men vad som är mest fördelaktigt det får ni kolla med Skatteverket.
Jag tror du får tänka lite i samma banor som en fast installation, där det också krävs en form av engångssumma i insats/investering, t.ex. laddningspunkt för bil eller en solcellsanläggning. I och med att den finns där och kostar mer än smakar att avveckla eller ta med vid en flytt så ingår den i fastighetsköpet. Eventuellt värde avspeglar sig (beroende på köpare) i försäljningspriset men är normalt inget man förhandlar specifikt om.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Då börjar man förstå lite bättre. Det kan ju ev. vara en fördel att utträde ändå är rätt om man inte vill använda fiber. Den årliga avgiften gissar jag att man inte blir av med om man inte utträder. Om ni säljer så är det nog bra om den avgiften finns redovisad på ungtefär samma ställe i prospektet som el/VA kostnader osv. En köpare som inte vill ha fiber kan ju ev. känna sig lurad om det kostar stora summor att slippa den.S Sp1nd3l skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Fast en köpare är ju skyldig att betala sophämtning, fast avgift för VA (även om man kopplar bort sig) osv.M merbanan skrev:
Men det låter som en fråga man bör utreda innan man säljer. Vill köparen inte ha fiber, så blir det ju en kostnad för någon.
Jag hade kört eget luft - luft fiber o struntat i detta som köpare..S Sp1nd3l skrev:Mina föräldrar ska sälja sitt fritidshus som har fiberanslutning genom en ekonomisk förening som äger nätet. För att få fiberanslutningen var de tvungna att betala medlemsinsats på 27 000 kr. Stadgarna säger att denna insats kan överlåtas till köparen för valfritt belopp eller betalas tillbaka till vid medlemsutträde.
Mycket underlig oekonimisk förening? Betalning för en fiberanslutning var ju en engångssumma per fastighet som bekostade hårdvara och installation en gång i tiden, sen betalar man driftkostnad till signaldistributören. Det är ju lite konstigt att man kan få tillbaka insatsen, om man använt nätet ett antal år. Anslutningen har ju bara ett värde för just denna fastigheten. Hypotetiskt om många valde mobilt bredband och ville sälja tillbaka för 27000, då skulle föreningen inte kunna betala. Jag skulle föreslå att ta upp det med föreningen om att ändra stadgarna baserat på den risk de löper med nuvarande upplägg.S Sp1nd3l skrev:Mina föräldrar ska sälja sitt fritidshus som har fiberanslutning genom en ekonomisk förening som äger nätet. För att få fiberanslutningen var de tvungna att betala medlemsinsats på 27 000 kr. Stadgarna säger att denna insats kan överlåtas till köparen för valfritt belopp eller betalas tillbaka till vid medlemsutträde.