12 522 läst ·
61 svar
13k läst
61 svar
Flippa hus, vad ska jag prioritera?
Ja många anmärkningar har ju dessutom en billig fullgod lösning och en svindyr.. som i exemplet med fönster så anmärks ju på lister och målning men då vill vissa räkna bort ett helt komplett byte på alla fönster och dörrar i hela huset även om det egenligen gick utmärkt att kitta om några fönster på norrsidan och måla om och nya lister.
Det anmärks på nån hängränna som lutar fel och ett skadat stuprör men plötsligt så räknas på byte av alla hängrännor stuprör osv även om det egenligen räckte att byta 3 Meter hängränna och 4 M stuprör så är resten utan anmärkning
Det år såklart svårare att pruta på ett hus som inte har flera sidor med anmärkningar på besiktningen och det skrämmer även bort vissa köpare som ska ha ett hus där man inte behöver börja med att fixa några års underhåll som tidigare ägare struntat i
Jag tror att det är bra att fixa dessa smågrejer som ofta kan göras med minimal budget och lite eget arbete.. Även om vissa vill göra om allt så är det ändå en stor del av värderingen av ett hus om det finns anmärkningar och saker som skämmer helhetsintrycket rejält
Det anmärks på nån hängränna som lutar fel och ett skadat stuprör men plötsligt så räknas på byte av alla hängrännor stuprör osv även om det egenligen räckte att byta 3 Meter hängränna och 4 M stuprör så är resten utan anmärkning
Det år såklart svårare att pruta på ett hus som inte har flera sidor med anmärkningar på besiktningen och det skrämmer även bort vissa köpare som ska ha ett hus där man inte behöver börja med att fixa några års underhåll som tidigare ägare struntat i
Jag tror att det är bra att fixa dessa smågrejer som ofta kan göras med minimal budget och lite eget arbete.. Även om vissa vill göra om allt så är det ändå en stor del av värderingen av ett hus om det finns anmärkningar och saker som skämmer helhetsintrycket rejält
Jag tror du har helt rätt. Många småfel skrämmer nog förstagångsköpare. Medan man underskattar kostnaden för annat.P polaris78 skrev:Ja många anmärkningar har ju dessutom en billig fullgod lösning och en svindyr.. som i exemplet med fönster så anmärks ju på lister och målning men då vill vissa räkna bort ett helt komplett byte på alla fönster och dörrar i hela huset även om det egenligen gick utmärkt att kitta om några fönster på norrsidan och måla om och nya lister.
Det anmärks på nån hängränna som lutar fel och ett skadat stuprör men plötsligt så räknas på byte av alla hängrännor stuprör osv även om det egenligen räckte att byta 3 Meter hängränna och 4 M stuprör så är resten utan anmärkning
Det år såklart svårare att pruta på ett hus som inte har flera sidor med anmärkningar på besiktningen och det skrämmer även bort vissa köpare som ska ha ett hus där man inte behöver börja med att fixa några års underhåll som tidigare ägare struntat i
Jag tror att det är bra att fixa dessa smågrejer som ofta kan göras med minimal budget och lite eget arbete.. Även om vissa vill göra om allt så är det ändå en stor del av värderingen av ett hus om det finns anmärkningar och saker som skämmer helhetsintrycket rejält
Likaså, solkiga, omoderna färger/tapeter eller halvfärdigrenoverade ytor skrämmer också många, eller tar fokus. Så att måla om de där projekten man aldrig kom i mål med för att man ville göra det ordentligt - det tror jag gör mycket. Är dörrar, foder eller väggar fula gör det en oerhörd skillnad att måla.
Kitt i fönster, färg på dörrar. Men återigen. Inte slarvmåla tex fönster eller fasad. Det slår tillbaka. Det som måste ha ett bra underjobb för att funka tekniskt måste göras ordentligt. Innerväggar är bara att slafsa på färg på, så får nästa ägare slipa och måla ordentligt. Man kan skita i att fixa småskavanker, spackla, fixa tapetskarvar mm. Det är inget jättemerjobb att göra det nästa gång man målar. Att slarva med tex fönster gör att de ruttnar eller man måste skrapa ned all färg.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Intressant tråd.
jag har själv funderat i liknande banor. Någon som vet vart man kan få tag på billiga dörra,ytterdörrar, fönster m.m? Sånt som får upp värdet i ett hus
jag har själv funderat i liknande banor. Någon som vet vart man kan få tag på billiga dörra,ytterdörrar, fönster m.m? Sånt som får upp värdet i ett hus
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Det de som renoverar allt själva sällan räknar med är alternativkostnaden. Dvs hur mycket pengar förlorar de på att inte gå till ett vanligt jobb under denna tid.H hempularen skrev:Generellt sett så lönar sig inte renovering, såvida man inet kan räkna noll kostnad för arbetet, gör det själv.
Är det ett hus i ett "billigt område", så lönar sig en renovering aldrig. Investerar du 100 000, så ökar värdet 20 - 50 000, i "fel" område.
Är det ett hus i attraktivt läge, där det skulle kosta lika mycket att köpa en tomt och bygga nytt. Så kan det eventuellt vara aktuellt att tjäna på en renovering. men då är det framförallt om huset är i toppskick, som nyskick, på allt utom xxx. Då kan det löna sig att få upp det till "noll anmärkningstandard". det finns alltid spekulanter som kan ge orimligt mycket extra för att slippa göra någon som helst åtgärd på huset, som köper nytt när det ä dags att putsa fönstren (lite överdrivet men...).
Sedan finns det säkert unerhåll som mer är "styling" inför en försäljning. Något som är direkt ofräscht som man kan blaska lite färg på, för 30 kr/litern.
Är inte alls konstigt om man vill köpa ett hus utan att behöva göra något. Har man flera barn och två karriärsjobb finns noll minuter i veckan till att renovera.
I Sthlm skulle jag säga att 9 av 10 hus som säljs är i gammalt skick. Dvs kök och badrum värmepump etc är från typ år 2000. När det väl dyker upp ett renoverat objekt i området blir det huggsexa. Särskilt om man gjort bra, lite mer påkostade, val. Inte standard svenne-banan renovering. (Med detta menar jag tex modulhus badrum enligt modell 1a)
Jag antar tiden är förbi där det gick att köpa en lägenhet, leja bort renoveringen, sälja efter två år med miljoner i vinst (men det gick nog nästan lika bra utan att renovera också).Kenneth Klar skrev:
Är det inte så att det ofta är hantverkare (speciellt egna) som kan bolla med tid, material och gentjänster som gör denna typ av renovering. Alternativt par som är effektiva, ofta innan barn, inte så högavlönade alternativt lägger kvällar och helger (för det är ganska hög lön som krävs för att leja bort lönar sig mot att jobba och betala med lön)Kenneth Klar skrev:
Tittar du på större och dyrare hus är de nog oftare slutdestination än steg i bostadskarriär. Det är nog inte ovanligt att folk bor 20-30 år och själva tog över ett hus med renoveringsskuld. Dvs mycket stort gjordes när de köpte. De som närmar sig 80 brukar oftast inte orka eller bry sig om att göra större renoveringar.Kenneth Klar skrev:I Sthlm skulle jag säga att 9 av 10 hus som säljs är i gammalt skick. Dvs kök och badrum värmepump etc är från typ år 2000. När det väl dyker upp ett renoverat objekt i området blir det huggsexa. Särskilt om man gjort bra, lite mer påkostade, val. Inte standard svenne-banan renovering. (Med detta menar jag tex modulhus badrum enligt modell 1a)
Däremot brukar många renovera efter hand också.
De flesta av mina grannar verkar bott i samma hus sen de var 30-40 år gamla och flyttar nog först när de inte orkar bo kvar. Det blir ju då både 40 och 50 år de kan ha bott här.
Kontentan. Om du inte vill göra något själv, köp färdigrenoverat, nytt eller slanta upp. Men i denna marknad är det nog på det sättet svårt att göra klipp eller karriär, speciellt på villor.
Ja klipp är i princip kört om man vill flippa. Skulle inte råda någon till det.J JohanLun skrev:Jag antar tiden är förbi där det gick att köpa en lägenhet, leja bort renoveringen, sälja efter två år med miljoner i vinst (men det gick nog nästan lika bra utan att renovera också).
Är det inte så att det ofta är hantverkare (speciellt egna) som kan bolla med tid, material och gentjänster som gör denna typ av renovering. Alternativt par som är effektiva, ofta innan barn, inte så högavlönade alternativt lägger kvällar och helger (för det är ganska hög lön som krävs för att leja bort lönar sig mot att jobba och betala med lön)
Tittar du på större och dyrare hus är de nog oftare slutdestination än steg i bostadskarriär. Det är nog inte ovanligt att folk bor 20-30 år och själva tog över ett hus med renoveringsskuld. Dvs mycket stort gjordes när de köpte. De som närmar sig 80 brukar oftast inte orka eller bry sig om att göra större renoveringar.
Däremot brukar många renovera efter hand också.
De flesta av mina grannar verkar bott i samma hus sen de var 30-40 år gamla och flyttar nog först när de inte orkar bo kvar. Det blir ju då både 40 och 50 år de kan ha bott här.
Kontentan. Om du inte vill göra något själv, köp färdigrenoverat, nytt eller slanta upp. Men i denna marknad är det nog på det sättet svårt att göra klipp eller karriär, speciellt på villor.
Återfår vi nollräntor och noll inflation är det en annan sak. Men realt har bostäder varit katastrofalt sedan 2022
Tyvärr är ju (för de flesta av oss) dålig löneutveckling, hög inflation, höga kostnader och skakig börs heller inget bra alternativ.Kenneth Klar skrev:
Finns nog endel som har tur både map lön och investeringar. Men för de flesta är det nog kräftgång...
Tja fast börsen går knappast sämre än bostäder. En villa kostar massor att underhålla vilket många ofta glömmer när de pratar om sina ”vinster”. Sen lagfart, mäklararvoden, styling, pantbrev osv på det.J JohanLun skrev:
På aktier är skatten på isk nästan noll. På bostäder 22%. Aktier kräver noll underhåll.
Hade jag inte haft barn hade jag flyttat till en HR i innerstan. 100 kvm takvåning för 12k per månad utan underhållskostnader. Sen pumpa börsen med ett par msek som skulle ge fin avkastning.
Sommaren spenderas i sommarhuset
Skaffa ett besiktningsprotokoll, åtgärda anmärkningarna. Skaffa ett nytt besiktningsprotokoll och sälj med ett protokoll som är fläckfritt. Då tar du bort osäkerheter för köparen och de som köper i ett område där husen kostar 2 mkr gör nog det mesta själva ändå.
Jag har hittills: rivit vägg mellan matsal och kök så det blev stort vardagsrum, byggde ett enormt matbord av en gammal vävstol som stod i källaren plus reglarna från den rivna väggen.
Målat tak och väggar, lagt in nytt golv i två sovrum, hall och kök, lagt kakel och klinkers på toaletten, målat badrummet (ok plastmatta, inte läge regla om golvet för att lägga klinkers), skrapat bort 50 år gamla tidningar, nytt golv och målat ett rum i källaren som nu är tv rum, byt trasig blandningsventil varmvattenberedaren, målat källargolv och satt in duschkabin, byggt om halva källaren till fotbollsplan med konstgräs, plus lite fix på tomten. Köpt det mesta materialet på byggmax, blocket, hittat grejer på återbruket och återanvänt material jag plockat ned.
Kostnad hittills är 27k 😎
Återstående arbete är att måla ett till källargolv eller lägga klinkers, slipa källartrappan, kanske slipa och lacka ytterdörren.
Målat tak och väggar, lagt in nytt golv i två sovrum, hall och kök, lagt kakel och klinkers på toaletten, målat badrummet (ok plastmatta, inte läge regla om golvet för att lägga klinkers), skrapat bort 50 år gamla tidningar, nytt golv och målat ett rum i källaren som nu är tv rum, byt trasig blandningsventil varmvattenberedaren, målat källargolv och satt in duschkabin, byggt om halva källaren till fotbollsplan med konstgräs, plus lite fix på tomten. Köpt det mesta materialet på byggmax, blocket, hittat grejer på återbruket och återanvänt material jag plockat ned.
Kostnad hittills är 27k 😎
Återstående arbete är att måla ett till källargolv eller lägga klinkers, slipa källartrappan, kanske slipa och lacka ytterdörren.
Dåligt förslag. Mycket av det som ger anmärkning i protokollet är sådant folk skiter i. Trots att det är viktigt för huset.G gustaf-maurice skrev:
Detta är renoveringar folk i gemen skiter i (så länge det inte är ett jätteproblem utan renovering) är de osexiga sakerna som inte direkt syns;
1. Dränering
2. Utbyte av 100 år gammal vvs
3. Omdragen el
4. Åtgärd av rikskonstruktioner
5. Radon (om inte ett protokoll som har högt värde syns)
6. Fönsterbyten (om inte de gamla är i bedrövligt skick)
7. Byte av äldre värmepump
8. Takbyte
Etc
Renoveringar folk älskar;
1. Enhetlighet i huset, dörrar, golv, dörrknoppar färger etc. Undvik den äldre generationens olika golv i varje rum osv
2. Färg på huset. Bort med murriga färger som rött eller brunt och måla det i någon ljus färg, vitt, beigt etc
3. Ett ”bra” kök med sobra val och bra arbetsytor.
4. En trevligt uppstyrd tomt
Etc
I slutändan. Folk vill INTE betala för de ”viktiga” renoveringarna som huset behöver för att inte förfalla utan för det rent kosmetiska. Det är väldigt svårt för mäklaren att sälja in en ”fantastiskt väl genomförd dränering” eller en ”ventilerad grund utan fuktproblematik” medan köksön med marmorbänkskiva eller den ”genomgående” standarden går hem.
Kom i håg att många som köper hus kommer från lägenhet. För många av dem är värmepump, ventilation, fönster, fasad, tak, vvs etc rena grekiskan. De har aldrig någonsin behövt reflektera över dessa saker. ”Renovering” för dem är att måla väggar, slipa golv och ev göra kök eller badrum.

