Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
- Välj den mäklare som har längst erfarenhet. Då får man någon som inte blir överraskad av lite annorlunda krav och vet att man inte behöver göra som alla andra.
- En som inte påpekar hur snabbt de lyckas sälja. Som säljare brukar man hellre vilja vänta på ett högt pris än att snabbt göra en dålig affär. Alla mäklare ser det inte så.
- Viktigare än mäklare är nog fotograf och annonsering. Sådant brukar mäklaren överlåta till proffs. Fotograf, stajlare och annonssajt. Hemnet är hemnet. Juridiken och att skriva standardkontrakt kan alla mäklare. Därmed kan man lugnt välja den billigaste.
Vill man hitta den bästa köparen får man räkna med att låta det ta tid. Köpare kommer och går hela tiden, ju längre tid man finns på marknaden ju fler spekulanter får chansen...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag har inte själv anlitat mäklare på några år. Men har varit rådgivare när mina barn sålt och köpt.
Som jag ser det så är en förutsättning att mäklaren har vana vid området. Det ger dels fördel att mäklaren kan förklara varför just den här bostande ligger bra i området, närhet till olika "bra saker", lagom långt från störande trafik osv. Derls lär sig mäklaren förhoppningsvis vilka människor det är som köper i området. Det är oerhört viktigt att kemin fungerar mellan mäklaren och spekulanterna. Att mäklaren förstår vad som får en spekulant att "klicka". Och det fungerar olika om det är en spekulant på en vindsvåning i vasastaden eller en tvåa i Vällingby.
Sedan har jag gått in och försökt titta på försäljningar som mäklarna har gjort via Booli. I många fall kan man se en markant skillnad i vilka kvadratmeterpriser som mäklarna får ut. Skillnaden kan bero på andra faktorer än hur bra mäklaren är, men det kan var en indikator.
Och gärna titta på prospekt för pågående försäljningar, ibland ser man katastofalt dåliga bilder, visserligen oftast en inhyrd fotograf, men jag vill inte anlita en mäklare som hyr in en usel fotograf, och accepterar att använda skräpbilderna i prospektet.
Sedan kan man ha lite olika strategi om man skall anlita en "stjärnförsäljare" som säljer massor med bostäder hela tiden, eller en liten ofta fristående mäklare, med få försäljningar, Den som säljer massor, kan var väldigt stressad, vill bara ha supersnabba affärer, han har redan 10 objekt på kö som han inte hinner sälja just nu. Å andra sidan så verkar framgång skapa framgång. Storsäljaren skulle inte lyckas hålla den takten om han inte faktiskt är väldigt duktig på att få köpare att "klicka".
Den där lilla fristående mäklarbyrån, kanske har all tid att visa bostaden ett par gånger till vid behov. Men varför harvar den mäklaren med en dålig firma, varför jobbar han inte för en stor framgångsrik mäklarfirma? Hör kan det behövas väldigt goda referenser om man skall välja en sådan mäklare. Jag har stött på väldigt märkliga sådana mäklare, när barnen köpte sina första lägenheter. När sonen köpte så tyckte jag synd om säljaren, varför hade hon anlitat en så fullkomligt usel mäklare. Förklaringen kom vid tillträdet, då fick vi ju se vad mäklarens arvode var på likvidräkningen. han tog ca hälften så högt arvode som normalt.
Med detta sagt så tror jag attarvodesnivån bör vara en väldigt låg prioriterad faktor när man väljer mäklare.
Som jag ser det så är en förutsättning att mäklaren har vana vid området. Det ger dels fördel att mäklaren kan förklara varför just den här bostande ligger bra i området, närhet till olika "bra saker", lagom långt från störande trafik osv. Derls lär sig mäklaren förhoppningsvis vilka människor det är som köper i området. Det är oerhört viktigt att kemin fungerar mellan mäklaren och spekulanterna. Att mäklaren förstår vad som får en spekulant att "klicka". Och det fungerar olika om det är en spekulant på en vindsvåning i vasastaden eller en tvåa i Vällingby.
Sedan har jag gått in och försökt titta på försäljningar som mäklarna har gjort via Booli. I många fall kan man se en markant skillnad i vilka kvadratmeterpriser som mäklarna får ut. Skillnaden kan bero på andra faktorer än hur bra mäklaren är, men det kan var en indikator.
Och gärna titta på prospekt för pågående försäljningar, ibland ser man katastofalt dåliga bilder, visserligen oftast en inhyrd fotograf, men jag vill inte anlita en mäklare som hyr in en usel fotograf, och accepterar att använda skräpbilderna i prospektet.
Sedan kan man ha lite olika strategi om man skall anlita en "stjärnförsäljare" som säljer massor med bostäder hela tiden, eller en liten ofta fristående mäklare, med få försäljningar, Den som säljer massor, kan var väldigt stressad, vill bara ha supersnabba affärer, han har redan 10 objekt på kö som han inte hinner sälja just nu. Å andra sidan så verkar framgång skapa framgång. Storsäljaren skulle inte lyckas hålla den takten om han inte faktiskt är väldigt duktig på att få köpare att "klicka".
Den där lilla fristående mäklarbyrån, kanske har all tid att visa bostaden ett par gånger till vid behov. Men varför harvar den mäklaren med en dålig firma, varför jobbar han inte för en stor framgångsrik mäklarfirma? Hör kan det behövas väldigt goda referenser om man skall välja en sådan mäklare. Jag har stött på väldigt märkliga sådana mäklare, när barnen köpte sina första lägenheter. När sonen köpte så tyckte jag synd om säljaren, varför hade hon anlitat en så fullkomligt usel mäklare. Förklaringen kom vid tillträdet, då fick vi ju se vad mäklarens arvode var på likvidräkningen. han tog ca hälften så högt arvode som normalt.
Med detta sagt så tror jag attarvodesnivån bör vara en väldigt låg prioriterad faktor när man väljer mäklare.
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
Tack för många bra svar 🤩
Det som är allra viktigast när man bedömer en undersökning från Svensk Fastighetsförmedling (eller någon annan mäklarfirma/mäklare) är att inse att avsikten med publiceringen är att locka kunder.Joakim Ryttersson skrev:
Har du en länk till denna undersökning skulle det vara intressant om du kunde lägga upp den så att man kan läsa lite mer om hur undersökningen gått till.
När vi sålde vårat hus så hade jag tre mäklare som "pitchade" sin aspekt på saken att sälja just vårat hus.
Efter tre mäklare på plats orkade jag inte en till, utan tog den som vi fick mest "förtroende" för. (Om man nu kan kalla det för "förtroende" när det kommer till mäklare)
Damen i fråga ville inte lista huset initialt för den summan som vi krävde. Hon ville köra på lockpris... Men vi stod på oss och vägrade att lista huset för underpris som vi aldrig släppt det för. Efter att hon tänkt en vända till så valde hon att tacka ja trots allt.
Huset såldes för mer än vårat initiala utgångspris ska tilläggas.
Så sensmoralen är alltid att lita på din egen magkänsla!
Efter tre mäklare på plats orkade jag inte en till, utan tog den som vi fick mest "förtroende" för. (Om man nu kan kalla det för "förtroende" när det kommer till mäklare)
Damen i fråga ville inte lista huset initialt för den summan som vi krävde. Hon ville köra på lockpris... Men vi stod på oss och vägrade att lista huset för underpris som vi aldrig släppt det för. Efter att hon tänkt en vända till så valde hon att tacka ja trots allt.
Huset såldes för mer än vårat initiala utgångspris ska tilläggas.
Så sensmoralen är alltid att lita på din egen magkänsla!
Här är en liknande undersökning som inte är gjord av en mäklare utan av ett undersökningsinstitut
Det är en YouGov-undersökning från 2022 som belyser svenskarnas inställning till fastighetsmäklarkedjor och vilka kriterier som är avgörande för deras val av kedja.
Så väljer vi fastighetsmäklare
Enligt den är mäklararvodet det viktigaste för svenskarna när de ska välja fastighetsmäklare.
De har oxo frågat svenskarna om vilka kedjor de har ett positivt intryck av.
Undersökningen svarar till sist på vilka mäklarkedjor svenskarna skulle överväga nästa gång de har behov.
Det jag personligen tycker är mest intressant med denna undersökning är inte vilken kedja som ligger i topp. Jag får intrycket att det är kedjornas storlek som avgör placeringen. Inte så konstigt att de största är mest kända.
Nej det mest intressanta tycker jag är att det för samtliga mäklarkedjor är det fler som har ett negativt intryck än positivt. Samt att det för samtliga kedjor är fler som inte skulle överväga att anlita dem än som skulle överväga det.
Det skulle kunna tolkas som ett generellt lågt förtroende för alla dessa mäklarfirmor.
Det är en YouGov-undersökning från 2022 som belyser svenskarnas inställning till fastighetsmäklarkedjor och vilka kriterier som är avgörande för deras val av kedja.
Så väljer vi fastighetsmäklare
Enligt den är mäklararvodet det viktigaste för svenskarna när de ska välja fastighetsmäklare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De har oxo frågat svenskarna om vilka kedjor de har ett positivt intryck av.
Logga in
Skapa konto
Undersökningen svarar till sist på vilka mäklarkedjor svenskarna skulle överväga nästa gång de har behov.
Logga in
Skapa konto
Det jag personligen tycker är mest intressant med denna undersökning är inte vilken kedja som ligger i topp. Jag får intrycket att det är kedjornas storlek som avgör placeringen. Inte så konstigt att de största är mest kända.
Nej det mest intressanta tycker jag är att det för samtliga mäklarkedjor är det fler som har ett negativt intryck än positivt. Samt att det för samtliga kedjor är fler som inte skulle överväga att anlita dem än som skulle överväga det.
Det skulle kunna tolkas som ett generellt lågt förtroende för alla dessa mäklarfirmor.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det fanns för ett par år sedan en "vetenskaplig" undersökning. Tror det var en grupp på handelshögskolan som hade lekt med statistik. De hade analyserat en stor mängd affärer från olika mäklarbyråer. Jag tror att de hade tittat på kvadartameterpriser, utgångspriser och slutpriser. Och så kört statistik fram och tillbaka och på tvären med dessa siffror.
De kom fram till att om man köper skall man köpa via Länsförsäkringar, och som säljare skall man välja Skandiamäklarna. Det är givetvis ren nonsens statisitk. En modell av den typen kan inte ta in skillnader i profil mellan byråerna, vilka säljer mest små bostadsrätter, vilka säljer mest stora strandfastigheter osv.
Men det var lite roligt, för just här i området finns en mäklare från Skandiamäklarna som alltid får ut väldigt höga priser, och en grupp mäklare från Länsförsäkringrar som ofta får ut påtagligt låga priser. I ett extremfall sålde dessa byråer samma helg varsin villa i samma kvarter, synbarligen (från prospektet) någorlunda likvärdiga underhållsmässigt osv. Det sklijde över 4 milj i slutpris. Den dyrare hade dessutom klart sämre läge i kvarteret (mot mindre industri).
Även i dessa observationer, så kan man ju misstänka att det finns faktorer som att den framgångsrika mäklaren troligen väljer bort "dåliga" objekt. Ett hus som pga. skick eller dåligt läge kommer att dra ned statistiken kan man gissa att den mäklaren nobbar. Men rena gissningar från mig.
De kom fram till att om man köper skall man köpa via Länsförsäkringar, och som säljare skall man välja Skandiamäklarna. Det är givetvis ren nonsens statisitk. En modell av den typen kan inte ta in skillnader i profil mellan byråerna, vilka säljer mest små bostadsrätter, vilka säljer mest stora strandfastigheter osv.
Men det var lite roligt, för just här i området finns en mäklare från Skandiamäklarna som alltid får ut väldigt höga priser, och en grupp mäklare från Länsförsäkringrar som ofta får ut påtagligt låga priser. I ett extremfall sålde dessa byråer samma helg varsin villa i samma kvarter, synbarligen (från prospektet) någorlunda likvärdiga underhållsmässigt osv. Det sklijde över 4 milj i slutpris. Den dyrare hade dessutom klart sämre läge i kvarteret (mot mindre industri).
Även i dessa observationer, så kan man ju misstänka att det finns faktorer som att den framgångsrika mäklaren troligen väljer bort "dåliga" objekt. Ett hus som pga. skick eller dåligt läge kommer att dra ned statistiken kan man gissa att den mäklaren nobbar. Men rena gissningar från mig.
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
Här är källan:O skrev:
Det som är allra viktigast när man bedömer en undersökning från Svensk Fastighetsförmedling (eller någon annan mäklarfirma/mäklare) är att inse att avsikten med publiceringen är att locka kunder.
Har du en länk till denna undersökning skulle det vara intressant om du kunde lägga upp den så att man kan läsa lite mer om hur undersökningen gått till.
https://news.cision.com/se/svensk-f...igaste-faktorerna-vid-val-av-maklare,c2902895
// Joakim
Tack för det. Den var ju till och med äldre än den undersökningen jag hittade.Joakim Ryttersson skrev:
Det går naturligtvis att dra nästan vilka slutsatser som helst av dessa båda. En sak man kan misstänka är att det finns en viktig orsak till att Svensk Fastighetsförmedling (SF) inte publicerat fler/nyare undersökningar. Nämligen att de misstänker eller faktiskt vet (de kan ha undersökt, men ej publicerat) att resultatet inte är fördelaktigt för SF. Vilket även skulle kunna förklara att ingen annan mäklarkedja heller gjort det. I alla fall om resultatet är så otroligt negativt för kedjorna som YouGov-undersökning från 2022 visar.
Min tro är att det inte är så väldigt noga vilken mäklare man väljer när man skall sälja. Har man bara sitt objekt ute till försäljning "tillräckligt" länge hinner man få spekulanter. "Tillräckligt" beror på om det är en av 200 likadana lägenheter i en stor BRF eller om det är en helt unik fastighet på en mindre ort. Har man nog med is i magen och kan vänta ut dessa seriösa spekulanter lär det inte spela någon roll vilken mäklare som tar emot och förmedlar budet.
Fördel, ja. Förutsättning, nej.H hempularen skrev:
Det är ingen fördel när spekulanten har bättre koll på detta själv. Mäklaren vet inget om vad spekulanten efterfrågar. Så det blir bara generaliseringar.H hempularen skrev:
De som lägger vinnande budet brukar få köpaH hempularen skrev:
En angelägen spekulant släpper inte sitt drömboende bara för att mäklaren upplevs ha dålig kemi. Köpet gäller ett objekt inte en mäklare.H hempularen skrev:
Spekulanterna bryr sig knappat om vad mäklaren förstår eller inte när de beslutar lägga bud. Men som med all försäljning gäller det att anpassa presentationen efter kundens behov och önskemål. Fast det är en generell egenskap hos mäklaren oavsett om det gäller inredning, planlösning, finansiering, tillträdesdag mm. Har inget med lokalkännedom att göra. Lokalkännedom har spekulanten bättre koll på och har heller ingen anledning att diskutera med mäklaren.H hempularen skrev:
Lokalkännedom tänkte jag oxo var viktigt först. Men efter att ha kollat på undersökningarna och tänkt efter har jag ändrat mig.
Min åsikt är att i minst 90% av alla fall är det helt oviktigt om mäklaren känner till området. I de allra flesta fall vet spekulanten tillräckligt mycket om området och behöver ingen info från mäklaren. Ofta vet spekulanten mer om området än mäklaren. Det är ganska naturligt att man som spekulant noga undersöker de områden man kan tänka sig att köpa i och att när man bestämt sig för ett område detaljstuderar de saker som är viktiga för spekulanten. T.ex. restid till arbetsplatser och skolor, avstånd till fritidssysselsättningar. Närhet till relevanta butiker, kommunikationer, osv. Spekulanten vet normalt mer om detta än vilken mäklare som helst. Och de spekulanter som ännu inte har denna koll skaffar sig informationen på andra sätt än av säljarens mäklare...
Orsaken till att jag är så väldigt säker på detta är att jag i minnet gått igenom ett 20-tal köp och försäljningar som jag själv och mina släktingar genomfört utan att komma på ett enda exempel när säljarens mäklares lokalkännedom haft den minsta betydelse.
Min övertygelse är att lokalkännedom är något mäklarna drar till med som argument för att "muta in sitt område" eller dela upp marknaden mellan sig. Inom stora kedjor förekommer det att enskilda mäklare inte åtar sig uppdrag utanför "sitt" område. Av naturliga skäl har de flesta mäklare god lokalkännedom inom sitt verksamhetsområde. Man ringer inte en mäklare i Tibro, Malmö, Åre eller Gällivare om man skall sälja en lägenhet i Vällingby. Med resultat att generellt sett har alla mäklare god lokalkännedom. Så ur den aspekten är normalt alla aktuella mäklare lika bra. Att då använda det som kriterium för att välja mäklare känns väldigt konstruerat.
Kravet på auktorisation har lett till att alla aukt fast mäklare gått samma utbildning och klarat samma krav. Skillnaden mot innan aukt infördes är att de allra sämsta försvunnit och nivån blivit högre. Men oxo att skillnaderna mellan "vanliga" mäklare i princip försvunnit.
Att välja mäklare är ungefär som att välja en elektriker eller tandläkare. Det finns säkert skillnader, men det viktiga är likheterna. Auktorisation av mäklare, behörighet för elfirmor och legitimation av tandläkare garanterar en tillräckligt hög nivå så att man i princip kan välja vilken mäklare, elektriker eller tandläkare som helst. Man får ett bra jobb utfört oavsett. Om man generaliserar
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
När det gått så långt som till budgivning, så är färsäljningsarbetet avslutat. Det gäller att en bra säljare kan få en spekulant att upptäcka att detta är ett objekt som jag vill ha.O skrev:
De spekulanter som redan är helt sålda på området behöver inte övertygas, men "marginalköparna", de som kanske inte riktigtr tänkt köpa ännu, de som egentligen är sålda på ett annat område osv.
Och det är här personkemin kommer in i bilden. Vi skippade flera hus som såldes av mäklare som jag aldrig i livet skulle köpt ens en begagnad cykel av. Objekt som vi nog inte var så intresserade av ändå. Men mäklaren som person var spiken i kistan.
En duktig säljare står inte bara passivt och tar emot bestälnningar/bud. En duktig försäljare får spekulanter att vilja köpa, oavsett om det gäller ett par Jeans i en butik, eller en 400 kvm villa.
De flesta mäklare som jag har träffat är förvånansvärt dåliga försäljare, kunde lika gärna ha suttit i kassan på Ica.
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
Enligt egen erfarenhet (ca 10 år i mäklarbranschen) är det inga mäklare som tackar nej till en försäljning för att upprätthålla statistik. Det finns i princip bara 3 st anledningar till att en mäklare tackar nej till ett försäljningsuppdrag:H hempularen skrev:Det fanns för ett par år sedan en "vetenskaplig" undersökning. Tror det var en grupp på handelshögskolan som hade lekt med statistik. De hade analyserat en stor mängd affärer från olika mäklarbyråer. Jag tror att de hade tittat på kvadartameterpriser, utgångspriser och slutpriser. Och så kört statistik fram och tillbaka och på tvären med dessa siffror.
1. Bostaden ligger inte inom mäklarens geografiska område
2. Säljaren är för konstig/knepig/obehaglig
3. Säljaren har för höga prisförväntningar
Mvh Joakim