BirgitS BirgitS skrev:
Från 2018:
"Comhems vd Anders Nilsson tar över posten som Tele2-vd när det sistnämnda bolaget absorberar Comhem i en fusion."
[länk]

Comhem som företag försvann alltså 2018. Det verkar inte längre finnas någon webbsida för Comhem.

En enkel googling bort.
Även varumärket försvann för ett par år sedan. Men det var tydligen en ickefråga.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Från 2018:
"Comhems vd Anders Nilsson tar över posten som Tele2-vd när det sistnämnda bolaget absorberar Comhem i en fusion."
[länk]

Comhem som företag försvann alltså 2018. Det verkar inte längre finnas någon webbsida för Comhem.

En enkel googling bort.
Tyckte Bo Berglunds fråga om/ev Boxers nedläggning var intressant eftersom det är en strategifråga i tiden. Alla bolag inom denna bransch är beredda på att bli uppköpta, eller tvärt om köpa upp konkurrenterna. Även Telia och Telenor ligger säkerligen i förhandlingar om sina innebördes strategier.

Telia funderar tydligen på danska TDC, men där stoppar mitt intresse för vidare analys. Detta överlämnas med varm hand till dom som har betalt för dito funderingar.

Detta tycker jag mer är frågor för andra forum som tex. Börssnack ( som för övrigt läggs ner i juni). Allt är under förändring inom denna bransch (också).

En trend bland många andra som fångats upp redan i detta forum är att streaming verkar vara framtiden.

BirgitS får gärna googla på detta. Eller det kanske räcker att fråga en allvetande AI? (the future) :-)

S styren skrev:
Telia funderar tydligen på danska TDC, men där stoppar mitt intresse för vidare analys. Detta överlämnas med varm hand till dom som har betalt för dito funderingar.
Du menar att Telia först säljer sin danska verksamhet till Norlys och sedan ska man återetablera sig genom köp av ett helt annat bolag än det man redan hade? Nädu. Hade man haft sådana planer så säljer man givetvis inte det man redan har.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Teknikfråga:
Jag bytte till TELE2 abonnemang för nån månad sedan och fick hem en TELE2 TV-Hub 2 plus 2 st Mini-hub som skall användas på landet resp i ett gästrum.

Med BOXER's MiniHub (som skickades ut av Boxer när de avskaffade antennsändningen) skaffade vi också en fjärr med flera knappar (s.k. fjärr med sifferknappar). Så när vi bytte till TELE2 beställde vi en sådan fjärr till den också.

Men nu blir jag inte klok på hur man skall koppla in den mot Mini-hubben...

I Boxers mini-hubb (som också hade TELE2 målat på utsidan) så har jag för mig att det var relativt enkelt via settings att lägga till en extra fjärr. Båda fungerar på den hubben.

Men när man navigerar fram till settings/.../fjärrkontroll på denna nya minihub så verkar man bara kunna avaktivera nuvarande fjärr (den lilla utan sifferknappar) eller koppla in en bluetooth fjärrkontroll.
Men jag har ingen aning om ifall siffer-fjärren är bluetooth eller inte.
Och jag vill ju inte ställa till det så att den fungerande fjärren försvinner...

Är det någon här som vet hur det ligger till?
Och kan säga hur man gör?

B Bo Berglund skrev:
Är det någon här som vet hur det ligger till?
Och kan säga hur man gör?
Jo, jag vet efter att ha googlat och testat...
Jag provade att lägga till en ny enhet (bluetooth) och efter att jag tryckt [HUS] + [<-] knapparna samtidigt på den nya så att den började blinka kunde jag kvittera på den gamla och den nya blev inkopplad.
Men den satte genast igång med att uppdatera sin firmware (i fjärren alltså) och när det var klart så hade jag två fungerande fjärrkontroller till Mini-hubben. 😀

P perarne123 skrev:
Vi har haft tv via Boxer och det marksända digitalnätet, alltså med antenn på taket. Vi har haft Boxers baspaket, med tv.kanalerna 1, 2 ,3 osv till TV12, plus fyra valbara kanaler med t ex film. Vi har haft en s k Tv-modul med ett kort som man satt i en slot på tvn:s baksida. Men sedan årsskiftet har Boxer slutat sända i digitala marknätet, och vi har nu bara Svt1, svt2 och Tv4. Jag har förstått att man skulle kunna streama sånt som Netflix, Viaplay mm om man skaffar en router, men hur ska man göra om man vill kunna se kanalerna TV3, TV4, 6, 7, 8, 9, 10 m fl?
Ex allente har alla de vanliga kanalerna för streaming. Så även andra bolag numera. Vill man pula lite så kan man skaffa några raspberry pi och ha en till varje apparat så kan man se olika program samtidigt.
Vi körde detta i en källarlokal med 4 tv apparater och det fungerade riktigt bra. (1 fiber in till källaren).

• Gilla
perarne123
  • Laddar…
kisumisu
D droopy skrev:
Ex allente har alla de vanliga kanalerna för streaming. Så även andra bolag numera. Vill man pula lite så kan man skaffa några raspberry pi och ha en till varje apparat så kan man se olika program samtidigt.
Vi körde detta i en källarlokal med 4 tv apparater och det fungerade riktigt bra. (1 fiber in till källaren).
Allente har lite båda delarna. Du kan få både sattelit med riktig tablåtv som går spela in och samtidigt så ingår deras streaming.

Dock är deras app kinkig med rootade enheter. Så jag ubdrar lite hur du fått det fungera med rasberry pi?

kisumisu kisumisu skrev:
Allente har lite båda delarna. Du kan få både sattelit med riktig tablåtv som går spela in och samtidigt så ingår deras streaming.

Dock är deras app kinkig med rootade enheter. Så jag ubdrar lite hur du fått det fungera med rasberry pi?
Streama Allente via Linux och RPi var inga som helst problem. Fungerade både via wifi och kabel.
Man loggar in på deras Kanallista https://tv.allente.se/epg väljer program och kör. På en annan rpi kan man ex streama filmer från filmutbudet.

D droopy skrev:
Streama Allente via Linux och RPi var inga som helst problem. Fungerade både via wifi och kabel.
Man loggar in på deras Kanallista [länk] väljer program och kör. På en annan rpi kan man ex streama filmer från filmutbudet.
Intressant, jag testade just me detta på min PC med Firefox och det funkade ju som andra streamingtjänster liknande SVTplay.

Men när du säger "Man loggar in på deras Kanallista" varifrån menar du att man "loggar in".
Skall man använda en webbläsare (Chrome, Firefox eller liknande) då?

Eller finns det en annan mer direkt metod att komma till Allente EPG?

Jag har 15-20 RPi-enheter körande för olika ändamål inklusive som mediaspelare på alla mina TV-apparater, och på dessa kör jag KODI (installerat via OSMC).
Det vore ju fint om man kunde integrera ALLENTE-access med KODI på en RPi4/RPi5...

B Bo Berglund skrev:
Intressant, jag testade just me detta på min PC med Firefox och det funkade ju som andra streamingtjänster liknande SVTplay.

Men när du säger "Man loggar in på deras Kanallista" varifrån menar du att man "loggar in".
Skall man använda en webbläsare (Chrome, Firefox eller liknande) då?

Eller finns det en annan mer direkt metod att komma till Allente EPG?

Jag har 15-20 RPi-enheter körande för olika ändamål inklusive som mediaspelare på alla mina TV-apparater, och på dessa kör jag KODI (installerat via OSMC).
Det vore ju fint om man kunde integrera ALLENTE-access med KODI på en RPi4/RPi5...
Använd en webläsare med "casting" funktionen på. Logga in via huvudsidan då får du en kaka som även funkar på epg sidan. Sedan kan du skicka skärmen till dina anslutna enheter. Vilken är valfritt.

D droopy skrev:
Använd en webläsare med "casting" funktionen på. Logga in via huvudsidan då får du en kaka som även funkar på epg sidan. Sedan kan du skicka skärmen till dina anslutna enheter. Vilken är valfritt.
Så du menar att enheter som fungerar som Chromecast kan visa Allente-TV om man kör via cast-ikonen? Som man hittar i webbläsaren på den enhet där man navigerat till Allente EPG?
Men det innebär i så fall att man kör via sin telefon eller liknande till en Cast-enhet. Då kan man ju lika gärna använda ChromeCast...
Och man får blanda in två enheter.
Jag trodde att du menade att man körde "nånting" på RPi och det kunde visa TV där. Det finns ju inga "appar" till RaspberryPi, den är ju egentligen en vanlig Debian-Linux.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
D droopy skrev:
Man loggar in på deras Kanallista [länk] väljer program och kör. På en annan rpi kan man ex streama filmer från filmutbudet.
Ok så det är som sagt casting från en enhet?

Sen har jag ju nu kört helt annat system, Android. Android i sig är ju begränsad.
Kan t ex inte screencasta från min mobil, spela in skärm osv.

Har en billig Kinabox K3Pro lll
Rättare sagt även en K2Pro II

Boxarna skiljer åt sig litegrann antar de beror på vilken android "Kinesen" satt dit (OBS inget rasistiskt menat).
Beställde till K3 Clines och myvket rätt funkar dessa (alltså egna, kom absolut inget med). Antar dom bara öppnade möjligheten då K2 totalvägrar att fungera med clines.

Nåja nu skall vi inte diskutera mer i det då det är en öm punkt på svensk, finsk och engelskspråkiga forum!

Uppgraderade K2 med nån rysk version men det hjälpte inte.

Androiden i dessa boxar funkar fint med t ex Viaplay. Men totalvägrar med Allente, Tv4 Play, tom SVT app krånglar.

Sen är smaken som baken.
Alla tycks älska idag appar styra kanaler med mus eller touch.

Jag föredrar min gamla Enigma 2 system.
Med Openpli.
Man har vanlig kanallista, de kanaler man vill och i precis den ordning som man själv vill vare sig det är Dvb-T2, Dvb-S2 eller IP tv.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Man har vanlig kanallista, de kanaler man vill och i precis den ordning som man själv vill vare sig det är Dvb-T2, Dvb-S2 eller IP tv.
Och antagligen möjlighet att konfigurera bort de svarta bakgrunder med vit text som vi hade på skärmarna på 1970-talet, men som ergonomerna kom fram till var rena vansinnet....
Jag vill ha ljus bakgrund på vilken det sitter svart text och svarta linjeavgränsningar....
Hittar inget sätt att ändra på detta i TELE2 Hub-2 eller Mini-hub...

kisumisu
B Bo Berglund skrev:
Och antagligen möjlighet att konfigurera bort de svarta bakgrunder med vit text som vi hade på skärmarna på 1970-talet, men som ergonomerna kom fram till var rena vansinnet....
Jag vill ha ljus bakgrund på vilken det sitter svart text och svarta linjeavgränsningar....
Hittar inget sätt att ändra på detta i TELE2 Hub-2 eller Mini-hub...
Vet nu inte riktigt vad du menar?

Föredrar du alltså det här:
Kvinnor i gammaldags kläder står i en butik och pratar med en man. Texter på skärmen säger "Era varor, frun" och "Äntligen. Vad blir jag skyldig?".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ellet det här:
Två personer i verkstad, en visar upp en del av en maskin. En SUV syns i bakgrunden, och finsk text visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ärligt talat ej kollat i min box om de går ändra. Finland och Sverige kör lite olika standard där (även tekniken, hade en digibox som ej klarade finska undertexter och märkt att även nån tv krånglat, men det var längesedan).

Dagens boxer vet jag inget om.

Själv gillar jag dock mer "den svenska standarden" på text. Fast finnarna har gjort sen delen bra att man kan ta bort texten helt medans i Sverige bränns den ofta in i bilden.

Redigerat:
Jag menade i programguide och andra dialoger, inte själva TV-visningen.
Det verkar ha gått troll i det här numera att en massa program skall ha "dark mode", vilket gör läsandet svårare...
Men såklart inte själva programmen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.