B Bonafluff skrev:
Hej! I ditt läge hade jag kört Mpo kontakter med kabel
Man slipper svetsa och det blir klicka dom. Finns lite olika delar för få det man vill ha.
[länk]
Tackar för tipset, dom ser riktigt fina ut.

Tyvärr måste jag hålla mig till LC eftersom det verkar vara endast dom som passar i mina SFP moduler

K KenNo skrev:
Hej, en fråga om material till fiber installationer...

Jag har sedan ett tag tillbaka använt preterminerade fiberkablar till mina nätverk. Jag driver idag en serverpark i väldiget liten skala (några i hemmet och några i en hyrlokal) och planerar att bygga ut.

Jag skulle nu vilja förlägga fibern på egen hand och undrar vilken typ av fiberkabel som är att rekommendera här?

Jag kommer dra fiber mestadels från point to point inne i samma utrymme, men det är inte omöjligt att jag kopplar ihop två fastigheter så en som klarar utomhusmiljö vore att föredra.

Fibrarna som jag använder idag är gula och har blåa LC kontakter för full duplex till SFP modulerna.

Jag har hittat LC terminerings kit för fiber, men dessa kommer i två färger, grå och blå. Vad skiljer mellan dessa?

Men det stora huvudbryet är just vilken typ av fiberkabel som är att rekommendera, jag har inte en aning om vad kabel bör kosta och vilken typ a kabel man ska inhandla.

Jag tänkte göra en engångsinvestering i en 100 meterstrumma eller nått som jag kan använda till allt möjligt. Men initialt så kommer jag bara dra från en SFP modul till en annan SFP så en kabel med två individuella fibrar hade räckt om det nu ens finns. Jag kommer inte att använda mig av några våglängdssplittrar eller kassetter eller vad nu dessa kallas.

Tacksam för ideer och svar
OM du ska dra den mellan hus, använd någon typ av multiduct (slang med separata kanaler för ett par.)

Om det inte är några jättesträckor så fungerar en dammsugare för att suga igenom paret.

K KenNo skrev:
Tackar för tipset, dom ser riktigt fina ut.

Tyvärr måste jag hålla mig till LC eftersom det verkar vara endast dom som passar i mina SFP moduler
Dessa säljs i lc också. Jag monterade såna i veckan i Karlstad 😊

Man köper då lpo kablaget man har på mitten i rätt längd sen kontrakterat man en sån här kasset i bägge ändar med den kontakten man vill ha där

• Webbsida för DirekTronik med produktinformation om armerad MPO till MPO singelmode 9/125 fiberkabel, 30m variant, 1380 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MPO-kassetter med blå portar, produkt från Direktronik. 24xLC SM, 2xMPO12 hane. Priset är 2465 SEK, leveranstid 1-2 dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.