J
Har 4st Unifi AP, två "gamla" med 24v och injektorer, två nyare med PoE+. För några veckor sen slutade en av dem (AP AC PRO) funka, APn bootar (tänds blå under uppstart), switch visar att den har PoE och data men stänger sen av PoE, Unifi appen visar inget tecken på att APn hann berätta att den levde. Jag vet att kabeln till denna AP har ett par skarvar och trasslat lite förut så det inte blev GbE på denna, men efter gått igenom skarvarna har det funkat säkert 6 månader eller mer. Routern har ett par PoE portar, så den orkar väl inte driva massor av APn men två borde gå bra. Jag vet att "rätt svar" är att dra om kabeln, men denna slang är bara typ 2m mellan kök och källare men har nån knix så det var nästan omöjligt att bara få igenom en enda tunn cat5 kabel, så det låter sig inte lätt göras.

Jag har en icke UniFi omanagerad switch med PoE. Jag testade APn direkt i switchen (PoE port) med en kort kabel. Funkar. Kopplade in en PoE injector (Unifi som hör till APn) på originalposition (dvs nere i källaren direkt efter switchen) - funkar också - båda med GbE hastighet.

Min fundering - kan varmt väder och dåliga skarvar knuffa PoE över gränsen så den inte räcker till? Men hur kan man då klara GbE om man har en injektor, är de dummare?

Övriga APn har inte haft problem och varit uppe i 139 dagar, gissar jag sen senaste rejäla omstart eller strömavbrott (jag gjorde nåt elarbete där jag drog säkringen) eller nåt.

Ska jag bara köra med injektor och glömma detta? Kan det vara nån skarv som "går varm"? Bör jag ta tag i detta? Ska en managerbar router med PoE läggas på önskelistan?

Sen en bifråga. Jag kör nu två injektorer för de gamla 24v APn, har tänkt i banor att både försöka byta dem till nyare så man kan mata från router, eller koppla in min gamla edgerouter men inställd bara som switch för att få PoE via den (men kanske drar det mer energi och tillför inget alls).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.