Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
[SKPG]Zamora: [citat] Du kan låsa klienter till en viss Ap. Gå in på klienten - inställningar - lås till Ap
Johan Gunverth: [citat] Borde du inte ha valt 802.3at PoE-adaptrar istället. Af ger ju inte full spätta? Edit: ser att den bara drar 9W och då räcker ju ”af”. Trodde detta var ersättaren till ”Pro”
useless: "Stöd för Aimesh som kan använda andra Asus-routrar för att sammankopplas till ett större sömlöst wifi-nätverk (se länk nedan för lista över modeller som stöds)." Köp en kompatibel burk, dra kabel mellan och konfigurera Airmesh med wired backhaul.
Grundlös: Tack för alla svar och engagemang! Efter att ha rotat runt lite mer så inser jag att där är två wifi routrar (i olika rum). Den som följde med abonnemanget behölls och den gamla avpolletterades. Kändes som en bra åtgärd.
Boan: [citat] Nej, det stämmer inte, det är såhär som Telia gjort på många men stämmer inte alls. Och kravet på öppet nät finns inte i fiberföreningar efter viss tid från vissa stödpengar. Och det har varit många som är kreativa på "öppet" fronten. Det går väldigt bra att förhandla näthyra separat för de som ska ligga på "öppet", sen förhandlar man om inköpspris på de
Peter321: [citat] Det är väl bredbandsleverantören som garanterar hastigheten? Skulle prata med dem i första hand. Har du provat Bredbandskollen från en av dina datorer? Helst då över en fast anslutning till fibern och inte wifi.
Grayscale: Julhelgen gjorde att jag glömde denna tråd. Som det känns nu blir det nog fast nätverk hela vägen till en switch i ladugården då vi troligen sätter kameror också runtomkring inom en snar framtid. Måste bara lista ut hur jag får ner kabeln till garaget innan den går ner under mark... Det trådlösa löser vi sen.
A-Man_08: Du har en ände med sockerbit bilden med krokarna, en annan visar liknande kabel vid dörren. Är det 2 olika platser isåfall kan det ju vara din telekabel?
Urbota: [citat] Jag förutsätter att anläggningen för kabel-tv tillhör en gemensamhetsanläggning, dvs en samfällighet. Även om inte kablarna används så krävs att medlemmarna fattar ett gemensamt beslut om vad man ska göra med sin gemensamma egendom. Att medlemmarna fattar beslut var och en för sig eller att den nuvarande styrelsen gör det är bara sämst. Men i frånvaro av stämmobeslut så
Marcus-AA: Den heter varken Intenso eller Intendo. INTENO. Numera heter bolaget Genexis dessutom.... /M
Marcus-AA: [citat] Det är ju samma desinformatörer som dyker upp i alla trådar med sina urdåliga analyser och "funkar-för-mig"-argument. /M
Ulltand: Tack för input! Startade om mediaomvandlaren och routern och kommer nu upp i +300 :) Men som ni säger, i ett annat rum lite längre bort med svagare signal bara runt 100.
Chr1st0ff3r: [citat] Den kommer funka bra. Den passar dessutom bra ihop med din CAT5E kabel :)
sjoelund: De flesta MFA implementationer kollar inte lösenordet innan engångskoden är korrekt. Så det är inte säkert att det är någon med rätt lösenord som försökt logga in. Men jag vet inte hur UniFi gör det (loggar in som lokal admin)
Rappen88: Fibern kommer in från ett annat håll in på tomten. Men visst de kan ha använt rören ute på gatan.
sjoelund: Jo, men det extra knepiga är att folk säljer Cat6e ändå...
Nordstedt: Helv*te va fint! Nu fungerar det och med grym hastighet. Tack så hemskt mycket för all snabb hjälp!
EPG: [citat] Det slutade med att det blev Global connect för min del, alltså före detta IP only. Grävde in slangen in i huset gjorde jag redan 2022 i samband med att det ändå var uppgrävt för kommunalt VA, då visste jag dock inte vilken leverantör det skulle bli än. Sedan förra våren någon gång så drog sig Open infra ur och i samband med det så drog Global connect in slangen till
blackarrow: [citat] Lägg upp några foton så får du dem granskade byggahus vassa ögon 😉
Gunnar Johansson69: Även jag har gjort samma övning. Tog en dag och blev riktigt bra! https://www.byggahus.se/forum/threads/funderingar-kring-att-ersaetta-antennkabel-med-naetverkskabel.442002/ Nu sitter det en Ubiquiti AP på varje våningsplan för utmärkt täckning vart man än befinner sig i huset.
pennybridge: [citat] Ja det var så det gjordes förr! Med tillhörande stötar i fingrarna vid inkoppling! :D
jeccou: Tack för dina fina bilder som hjälpte mig att få bort min egen gamla HES-3106:a från väggen. Mycket uppskattade. 😄
Mellanbarn: Ser man på.👍 Klickar man vidare till 5g-varianten så 5-dubblas hastigheten utan att behöva dubbla sim-kort. Om man har täckning för 5g
blackarrow: [citat] Jag får skylla på att det var några år sen. Den jag visade bild på har ju väldigt låg profil. Inuti ser den ut såhär enligt Øjvinds bild på Kjelle. . [bild] Den behöver dock slitsverktyg. Men Kjelle har ett prisvärt kit med (Dibotech)slitsverktyg, kabeltestare mm Men jag har använt den med keystone också fast då med lite fler portar. Den kan passa bra i
MathiasS: [citat] Det verkar vara ITU man ringer. https://www.itu.int/en/plenipotentiary/2014/newsroom/Documents/backgrounders/pp14-backgrounder-sharing-the-sky.pdf
PappasHammare: Bara för det står en mast i en viss riktning så behöver det inte betyda att det finns någon antennloob åt användarenshåll. I city så ja kanske men definitivt inte landsbygd och glesort
[SKPG]Zamora: [citat] Sitter antagligen en skarv i locket du vek upp