A A-Man_08 skrev:
Huawei E122 upp till 7.2 Mbit 🙂
Mjukvaran var frĂ„n 2015 😅

• Haha
pacman42
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
NĂ„gra tips pĂ„ stabila 4G-routrar? đŸ€”
Nu har du tydligen redan köpt en men för andra som undrar sÄ vill jag rekommendera Huawei B535 eller B818.
B535 finns lÀtt att fÄ tag pÄ begagnade för ca 500 kr, köpte sjÀlv en begagnad som fungerar jÀttebra.
B818 Àr dyrare med lite bÀttre prestanda men för de flesta tror jag 535 rÀcker bra.

Vill varna för teltonika om nÄgon eventuellt besöker denna trÄden för ideer och tips. En bra router blev det dock i denna trÄd, har haft en archer MR600 och den har fungerat bra, teltonika dÀr emot Àr en annan historia, rekommenderas ej.

K KenNo skrev:
Vill varna för teltonika om nÄgon eventuellt besöker denna trÄden för ideer och tips. En bra router blev det dock i denna trÄd, har haft en archer MR600 och den har fungerat bra, teltonika dÀr emot Àr en annan historia, rekommenderas ej.
Varför vill du varna för teltonika ?
och vilken av modellerna har du haft problem med?
(har funderingar till att byta acher MR600 som Àr 4G till en teltonika RUTC50 som Àr 5G )

Har haft Teletonika i 4 Är i vÄr segelbÄt, funkar klockrent, gÀller bara att fÄ till instÀllningarna, dvs inte pilla pÄ dom man inte förstÄr, har tex 2 SIM-kort, dÀr den vÀljer det med bÀsta mottagning mm. Kan varmt rekommenderas.

C claekm skrev:
Har haft Teletonika i 4 Är i vÄr segelbÄt, funkar klockrent, gÀller bara att fÄ till instÀllningarna, dvs inte pilla pÄ dom man inte förstÄr, har tex 2 SIM-kort, dÀr den vÀljer det med bÀsta mottagning mm. Kan varmt rekommenderas.
Jo har man en... som man dessutom endast startar upp nÀr man kommer till bÄten/sommarstugan/husbilen sÄ kanske man inte kommer att mÀrka problematiken, men den finns dÀr. Jag har haft ett antal teltonika i en verksamhet och det har varit en vÀldigt otrevlig upplevelse med mycket konstigheter. Jag trodde precis som du i början att det var handhavandefel men efter mycket diskussioner pÄ forum med bland annat större aktörer sÄ insÄg jag att det var teltonika som var problemet. Jag bytte dÀrefter till ett annat mÀrke som heter mikrotik och detta var som natt och dag.

Anledningen till att jag bytte till teltonika var just för att dom profilerar sig som stabila industriella iot lösningar, men mÄnga som faktiskt anvÀnder dem i detta syftet byter till nÄgot annat. Det senaste företaget jag sÄg byta var ett svenskt företag som tillhandahÄller batterilösningar till sjöfarten.

Problematiken för mig var att de hÀngde sig och man var tvungen att göra en manuell reset, denna problematik kvarstod trots firmware update och standard instÀllningar. Det finns dock möjlighet att sÀtta automatisk reset vid utblivet DNS ping eller pÄ tid. Denna lösning var inte godtagbar eftersom att routern var tvungen att vara uppe 24/7.

NÀsta problem Àr mÀngden trafik pÄ wan porten, den Àr inte specificerad och trots att jag hade köpt in deras enterprise modell med fiber uttag sÄ var klarade den inte av 3 st datorer utan att gÄ frÄn 1000/1000 till 90/90

Det gick heller inte att balansera trafiken eftersom detta krÀvde sÄ mycket av cpun att hastigheterna gick ner till under 50/50

Vill man bara ha internet och man har behovet för en bred inspÀnningsmatning, och externa antenner sÄ fyller givetvis teltonika ett segment.

Redigerat:
Har monterat en teltonika i förÀldrarnas husbil med tvÄ glas antenner, och dom har alltid mottagning och möjlighet att anvÀnda wifi tillskillnad frÄn sina kompisar som köpt nÄgon dyr "mobil" router.

M MrDizzy skrev:
Varför vill du varna för teltonika ?
och vilken av modellerna har du haft problem med?
(har funderingar till att byta acher MR600 som Àr 4G till en teltonika RUTC50 som Àr 5G )
5G modellen kan jag inte svara för, men de modeller som jag anvÀnt Àr RUTXR1 och nÄgra av dom mindre kombimodellerna med 4G + WAN och LAN

Det kan vara sÄ att förbÀttringsarbetet fortskridit pÄ företaget men hade jag varit du hade jag lÀst pÄ forum för att kollat vilka problem som eventuellt uppstÄr. För det var sÄ jag insÄg att jag inte var problemet, nu Àr mikrotik ett stort steg och det tog tid att sÀtta sig in i, eftersom dessa routrar inte fungerar utan att man först konfigurerar dem med DHCP server och NAT. Men sedan dess har jag inte haft problem och detta Àr med de mikrotik instÀllningar jag byggt upp frÄn grunden sÄ jag Àr övertygad om att det inte var jag som var problemet.

Haft flera till kaffeautomaten, dom har fungerat bra.

A A-Man_08 skrev:
Haft flera till kaffeautomaten, dom har fungerat bra.
Dom har ett anvÀndningsomrÄde helt klart, form faktor och spÀnningsomrÄde Àr givetvis en attribut att ta hÀnsyn till. Bygger man maskiner kan det vara smidigt att ta strömmen ifrÄn en plint istÀllet för att installera ett uttag för 5v samt att kontakterna sitter hÄrt jÀmfört med en DC plugg.

Mina klagomÄl Àr i att det intrÀffar oförklarliga stopp med jÀmna mellanrum, och dÄ menar jag varannan inte vecka. Utan kanske en gÄng i kvartalet/halvÄret och detta Àr troligtvis inte nÄgot som man mÀrker av vid normalt anvÀndande. Speciellt om man anvÀnder det som en mobil router, men för det som jag anvÀnder dem till Àr inte det tolererbart dÄ routern Àr det som ska hÄlla igÄng allt nedströms.

Jag har kört RUTXR1 och dessa har fiber ingÄng samt dubbla simkort och dubbla spÀnningsmatningar, dvs det Àr gjort tilltag för att denna router inte ska gÄ ner. Men jag kan tycka att det Àr helt meningslöst med dubbla spÀnningsmatningar om firmwaren inte Àr stabil. Nu körs routerarna jag anvÀnder pÄ 1000/1000 linor, och trafiken Àr kontinuerlig. Detta kan möjligtvis fylla up nÄgon cache i dessa routrar som gör att dom tillslut inte orkar med.

Sedan jag bytte har trafiken varit stabil och det nÀrmar sig tvÄ Är av 7/24 drift utan ett enda avbrott.

Mina klagomÄl grundas sig att teltonika inte Àr den stabila industriella behemot som dom utger sig för att vara, och anledningen till att jag varnar Àr just för att det sannolikt finns fler i min situation som klurar pÄ vilken typ av modem som dom ska köpa.

För hemmet kan jag tycka det Àr meningslöst att lÀgga de extra pengarna, för nÄgot som inte Àr enterprise. VarpÄ jag rekommenderade RM600, den har jag haft sjÀlv och för hemmamiljö och mindre kontor sÄ finns det inget att klaga pÄ.

I trÄnga utrymmen och med varierande matningsspÀnningar och stora temperaturskillnader, kan teltonika ha en plats.

För större kontor eller om man pysslar med nÄgot dÀr stabilitet Àr en viktig faktor sÄ rekommenderar jag dem inte. Priset för dom riktiga proffsgrejerna Àr ungefÀr de samma och dÄ fÄr man sÄ mycket mer för pengarna samt stabilitet.

K KenNo skrev:
Dom har ett anvÀndningsomrÄde helt klart, form faktor och spÀnningsomrÄde Àr givetvis en attribut att ta hÀnsyn till. Bygger man maskiner kan det vara smidigt att ta strömmen ifrÄn en plint istÀllet för att installera ett uttag för 5v samt att kontakterna sitter hÄrt jÀmfört med en DC plugg.

Mina klagomÄl Àr i att det intrÀffar oförklarliga stopp med jÀmna mellanrum, och dÄ menar jag varannan inte vecka. Utan kanske en gÄng i kvartalet/halvÄret och detta Àr troligtvis inte nÄgot som man mÀrker av vid normalt anvÀndande. Speciellt om man anvÀnder det som en mobil router, men för det som jag anvÀnder dem till Àr inte det tolererbart dÄ routern Àr det som ska hÄlla igÄng allt nedströms.

Jag har kört RUTXR1 och dessa har fiber ingÄng samt dubbla simkort och dubbla spÀnningsmatningar, dvs det Àr gjort tilltag för att denna router inte ska gÄ ner. Men jag kan tycka att det Àr helt meningslöst med dubbla spÀnningsmatningar om firmwaren inte Àr stabil. Nu körs routerarna jag anvÀnder pÄ 1000/1000 linor, och trafiken Àr kontinuerlig. Detta kan möjligtvis fylla up nÄgon cache i dessa routrar som gör att dom tillslut inte orkar med.

Sedan jag bytte har trafiken varit stabil och det nÀrmar sig tvÄ Är av 7/24 drift utan ett enda avbrott.

Mina klagomÄl grundas sig att teltonika inte Àr den stabila industriella behemot som dom utger sig för att vara, och anledningen till att jag varnar Àr just för att det sannolikt finns fler i min situation som klurar pÄ vilken typ av modem som dom ska köpa.

För hemmet kan jag tycka det Àr meningslöst att lÀgga de extra pengarna, för nÄgot som inte Àr enterprise. VarpÄ jag rekommenderade RM600, den har jag haft sjÀlv och för hemmamiljö och mindre kontor sÄ finns det inget att klaga pÄ.

I trÄnga utrymmen och med varierande matningsspÀnningar och stora temperaturskillnader, kan teltonika ha en plats.

För större kontor eller om man pysslar med nÄgot dÀr stabilitet Àr en viktig faktor sÄ rekommenderar jag dem inte. Priset för dom riktiga proffsgrejerna Àr ungefÀr de samma och dÄ fÄr man sÄ mycket mer för pengarna samt stabilitet.
I detta fallet var det bara en adapter i ett grenuttag till router.

A A-Man_08 skrev:
I detta fallet var det bara en adapter i ett grenuttag till router.
Kan tipsa att om man vill göra egen sladd sÄ Àr det en molex kontakt

Dom kostar ingenting ute i handeln jÀmfört med vad man fÄr betala om man köper dom frÄn teltonika

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.