8 589 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Hur skall jag få fiber till min adress?
Vet inte hur det ser ut hos dig men vi bor till skogs och vår fiber är i huvudsak luftburen och följer elledningen. Lite grävning från anslutningspunkt till första elstolpen sedan 300 meter i luften och slutligen lite grävning från sista elstolpen in till huset. Funkar kanon. Behövde bara tillstånd från markägaren för några meter.
Starlink är jätte bra, men som jag tidigare har sagt så driver min sambo eget bolag o jobbet online med stora filer på nästan 500gb o starlink funkar jätte bra för att kolla typ Netflix. Men kolla Netflix samtidigt ladda upp filer o kanske spela ett krävande spel det klarar inte starlink av.Sören Lanner skrev:
Funkar Starlink och inte är dyrare eller sämre tjänster då funkar det för Dig. Så vad vill Du ändra på? Regelverket kring att etablera fibernät är rätt strikta, men önskar Du gräva fram data och uppgifter då ska Du börja och läsa ansökningar och tillstånd samt ev bidrag.
Dessa finns hos Länsstyrelse, Jordbruksverket, Kommunen och Ledningsmyndigheter för ledningstillstånd. Försök även att hitta WiFi företagets säljreklam och avtal vid etableringen.
Har zDu gjort allt detta finns två vägar överklaga/förhandla eller lägga ned. Företaget sitter i förarstol trots allt.
Så lycka tiil
Jag har alla starttillstånd o underlag klara från så som komunnen samt markägare att dra igång detta projekt. Det är enbart GC som är krångliga. Tänker att detta forum skulle leda mig till en kontakt inom GC.Sören Lanner skrev:
Funkar Starlink och inte är dyrare eller sämre tjänster då funkar det för Dig. Så vad vill Du ändra på? Regelverket kring att etablera fibernät är rätt strikta, men önskar Du gräva fram data och uppgifter då ska Du börja och läsa ansökningar och tillstånd samt ev bidrag.
Dessa finns hos Länsstyrelse, Jordbruksverket, Kommunen och Ledningsmyndigheter för ledningstillstånd. Försök även att hitta WiFi företagets säljreklam och avtal vid etableringen.
Har zDu gjort allt detta finns två vägar överklaga/förhandla eller lägga ned. Företaget sitter i förarstol trots allt.
Så lycka tiil
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 865 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 865 inlägg
Från tidigare inlägg som jag skrev för någon vecka sedan:A Artemisia skrev:
MultiMan skrev:
Ja, vad menar du egentligen med "TV"?
Jag tittar inte på film längre med något extremt undantag. Inte heller några vanliga kanaler utan allt går via Chromecast, antingen inbyggt eller via mobil. Mestadels dokumentärer men även Deutsche Welle, France 24, CNBC/CBS, CGTN (Kinesisk), Russia Today (när jag lyckas få tag på den, spärrad inom EU iaf), Al Jazeera, BBC och andra brittiska kanaler. Händer att jag ser svenska nyheter men tyvärr känns de oftast som det där programmet för lågt begåvade som sänds ibland, "Klartext" tror jag det heter, så jag byter oftast innan nappen behöver tas fram. Brukar dock titta på Riksbankens och Regeringskansliets direktsändningar.
Är det "TV"?
Klicka här för att svara