Testa att sätta sändaren i andra uttag via en längre nätverkskabel. När du hittar ett uttag där det fungerar kan du försöka få till snygg kabeldragning.pocken skrev:
Anledningen till att jag nämnde att plåten skärmar var för att informera om att sätta en accesspunkt utomhus eller sätta en 4g router i teknikrummet inte skulle lösa mitt problem.
Jag tror inte homeplugsen sitter på samma fas.
Jag kan inte byta fas heller eftersom routern sitter där den sitter och sändaren ska kopplas direkt till routern med nätverkskabel.
Routern är placerad där fiberdosan är och ger bra wifi täckning i hela huset. Ska jag flytta routern någon annanstans måste jag göra hål i väggar eller tak och dra kablar och det gör jag ogärna.Alfredo skrev:
Har tyvärr inget LAN i huset.
Att koppla om faserna i elskåpet är inget jag tänker ge mig på heller.
Men kan du flytta sändaren till homepluggen och dra en kabel dit?pocken skrev:
Inte så komplicerat att borra ett hål, men kontrollera först med en lång sladd genom dörröppningen att det verkligen fungerar.pocken skrev:
(Frågeställningen är exempel på en anledning att ha trådat nätverk i huset)
Nej känner du så ska du absolut inte göra det själv men det är det självklara nästa steget i problemlösningen.pocken skrev:
Du kan inte testa att driva router/sändare från rätt fas tillfälligt via en skarvsladd för att se om det ens hjälper?
Att sätta in trådat nätverk i alla rum ligger i 5-års planen.P Pin skrev:
Kanske får överväga att tidigarelägga det nu.
Jo det är en bra idé. Jag har långa nätverkskablar liggande faktiskt.Alfredo skrev:
Hur svårt/enkelt är det för en elektriker att flytta ett uttag till en annan fas tro?
Utan att vet detaljer om just din installation så normalt sett skitenkelt. Lossa utgående från två dvärgar och byt plats på dem. Arbetstid inklusive val av lämpliga grupper kanske en kvart.pocken skrev:
Eller gör jag det för enkelt för mig @Mikael_L? Fakturan blir naturligtvis lite mer än så.
Edit: Uppdatera gruppförteckningen ska också göras.
Helt klart kan det gå på 10 minuter, om det bara är att ta av kåpan och flytta fas mellan två säkringar bredvid varandra.
Ev vill man även flytta nolla och jord ifall centralen är strukturerad och noggrant kopplad (inte förstöra det fina någon tidigare har lämnat efter sig, det tar några minuter till)
Kan något krångla så?
Självklart, säg att den säkring jag måste byta plats på är sist i översta raden i en med 13mod bredd, där det först är HB,JFB och 2 3-pol, så den tråden måste bytas till en säkring i någon rad neråt men är för kort.
Om det sitter flera JFB är det större risk att det blir krångligt, eller att man har otur när man tänker och gör ett fatalt fel.
En gammal diazed porslinscentral är också som regel en aning mer utmanande.
Oavsett är det troligtvis inget som tar speciellt mycket tid, det ska vara något jävulskt krångligt om det tar mer tid än en timme och/eller kräver inköp av några prylar, men inte helt totalt uteslutet om det är en totalt fullbestyckad central helt utan reservplats eller reservsäkring.
Fixa gruppförteckning finns det också olika nivåer på.
I bilden här finns två olika exempel på hur man gör det snabbt men inte så snyggt.
Har kunden egen skrivare (eller tillgång på jobbet t.ex) så skriver jag ibland snabbt ihop en hemma och epostar så får kunden fixa resten själv, då blir det inte så många minuters jobb.
Ev vill man även flytta nolla och jord ifall centralen är strukturerad och noggrant kopplad (inte förstöra det fina någon tidigare har lämnat efter sig, det tar några minuter till)
Kan något krångla så?
Självklart, säg att den säkring jag måste byta plats på är sist i översta raden i en med 13mod bredd, där det först är HB,JFB och 2 3-pol, så den tråden måste bytas till en säkring i någon rad neråt men är för kort.
Om det sitter flera JFB är det större risk att det blir krångligt, eller att man har otur när man tänker och gör ett fatalt fel.
En gammal diazed porslinscentral är också som regel en aning mer utmanande.
Oavsett är det troligtvis inget som tar speciellt mycket tid, det ska vara något jävulskt krångligt om det tar mer tid än en timme och/eller kräver inköp av några prylar, men inte helt totalt uteslutet om det är en totalt fullbestyckad central helt utan reservplats eller reservsäkring.
Fixa gruppförteckning finns det också olika nivåer på.
I bilden här finns två olika exempel på hur man gör det snabbt men inte så snyggt.
Har kunden egen skrivare (eller tillgång på jobbet t.ex) så skriver jag ibland snabbt ihop en hemma och epostar så får kunden fixa resten själv, då blir det inte så många minuters jobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare ett alternativ är en
TP Link WA801ND som man sätter i Client mode i närheten av teknikrummet och sen dra kabel från routern in i teknikrummet.
Prylen pratar då via kabel till routern som blir wifi client och som sitter utanför det skärmade rummet.
Då behöver man inte dra "massor" med kabel .. bara en och en kort bit.
Har själv gjort det till FTX:n och Solcells Invertern.
Fungerar klockrent för min del iaf.
TP Link WA801ND som man sätter i Client mode i närheten av teknikrummet och sen dra kabel från routern in i teknikrummet.
Prylen pratar då via kabel till routern som blir wifi client och som sitter utanför det skärmade rummet.
Jepp, det är nog enda lösningen om jag inte får homeplugs att fungera.M MrDizzy skrev:Ytterligare ett alternativ är en
Byt den korrugerade plåten till korrugerad plast.
Tack för alla svar.
Teknikrummet och förrådet i garaget låg på samma fas, så jag köpte en wifi mesh nod och ställde i garaget. Därefter drog jag nätverkskabel från den till homeplug sändaren. Nu har jag stabil uppkoppling i teknikrummet samt bättre täckning på wifi i trädgården.
Teknikrummet och förrådet i garaget låg på samma fas, så jag köpte en wifi mesh nod och ställde i garaget. Därefter drog jag nätverkskabel från den till homeplug sändaren. Nu har jag stabil uppkoppling i teknikrummet samt bättre täckning på wifi i trädgården.
Klicka här för att svara