Har inkommande fiber i en vägg jag behöver ta ner ,förra ägaren hade detta rum som kontor.
Dock så är tråden för kort dit jag vill ha den....
Hänger i trossbotten....
Är det nån fiberpatchkabel? Från utsidan till mediaomvandlaren i min krypgrund.
Kan jag såfall köpa egen och dra om?
Dock så är tråden för kort dit jag vill ha den....
Hänger i trossbotten....
Är det nån fiberpatchkabel? Från utsidan till mediaomvandlaren i min krypgrund.
Kan jag såfall köpa egen och dra om?
Det är stamkabeln antar jag...R RuneB2 skrev:
Hit går det.
Blå är befintlig, den ligger med rätt mycket slack i krypgrunden, men itne tillräckligt.
jag vill helst dra den till det röda, transtema kommer ju behöva blåsa nytt antar jag. Stor kostnad.
Flytta själv till det gula? Upp i en garderob.
jag vill helst dra den till det röda, transtema kommer ju behöva blåsa nytt antar jag. Stor kostnad.
Flytta själv till det gula? Upp i en garderob.
Om du öppnar fiberdosan och kan ta en bild blir det mera info.
* Grundförutsättning för att själv kunna flytta fiberdosan är att fiberslangen/ducten sitter riktigt fixerad i dosan, oftast med strapp.
* Sedan behöver du kunna skruva loss dosan utan att röra inkommande fiber i dosan som ska vara slingad och det sitter en svetsad skarv.
* Sedan kan du flytta hela fiberdosan med ansluten fiberslang/duct. Du ska inte försöka lossa något i dosan för då är det mycket att knäcka fibern, dvs aldrig röra fiber i dosan!!!
* Grundförutsättning för att själv kunna flytta fiberdosan är att fiberslangen/ducten sitter riktigt fixerad i dosan, oftast med strapp.
* Sedan behöver du kunna skruva loss dosan utan att röra inkommande fiber i dosan som ska vara slingad och det sitter en svetsad skarv.
* Sedan kan du flytta hela fiberdosan med ansluten fiberslang/duct. Du ska inte försöka lossa något i dosan för då är det mycket att knäcka fibern, dvs aldrig röra fiber i dosan!!!
Hur öppnar jag den?A AndersS skrev:Om du öppnar fiberdosan och kan ta en bild blir det mera info.
Behöver jag lossa på nått?
Du ser nu skruvarna och slingdosan går att fälla ut och man ska vara försiktig nu för här finns det fibertråd.
Rör aldrig den tunna fibertråden.
Det går inte att se på bilden om och hur ducten är fastsatt i dosan, den kommer rakt nedifrån till vänster.
Såg du min tidigare fundering om att flytta dosan?
Det går inte att se på bilden om och hur ducten är fastsatt i dosan, den kommer rakt nedifrån till vänster.
Fungerar dessa bilder?A AndersS skrev:Du ser nu skruvarna och slingdosan går att fälla ut och man ska vara försiktig nu för här finns det fibertråd.
Hela väggen måste bort för att reglas om.
Så en viss öppning blir det men det är endast ett litet hål upp genom golvet.
Inringad strapp ska hålla fast den vita 5 mm ducten som kommer nedifrån om du ska flytta själv och får inte lossna. Aldrig dra i fiberdosan.
Och vid flytt ska locket sitta på plats på dosan.
Sedan behöver du lossa den vita villapatchen mellan fiberdosa och mediaomvandlare där kontakterna ska skyddas mot smuts/damm och inte vidröras.
Sedan behöver du lossa den vita villapatchen mellan fiberdosa och mediaomvandlare där kontakterna ska skyddas mot smuts/damm och inte vidröras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Vita 5mm duct", du menar den svarta ?A AndersS skrev:Inringad strapp ska hålla fast den vita 5 mm ducten som kommer nedifrån om du ska flytta själv och får inte lossna. Aldrig dra i fiberdosan.
[bild]
Kanske lämpligast att fråga transtema om flyttkostnad.
Alt. Ha kvar fiberdosa men flytta mediaomvandlaren? Det kanske blir taskig latency och ha 10-15m kabel mellan fiberbox och mediaomvandlare.
Är det något som hindrar fiberdosan från att stanna i grunden? Jag tänkar att om man på säkert sätt kan få ner den i grunden så kan man nog ordna med lämpligt skåp där fiberdosan monteras. Från det skåpet så drar man sedan lämplig villa-patch till vilken plats man nu vill ha mediekonvertern.A AndersS skrev: