Har inkommande fiber i en vägg jag behöver ta ner ,förra ägaren hade detta rum som kontor.

Dock så är tråden för kort dit jag vill ha den....
Hänger i trossbotten....

Är det nån fiberpatchkabel? Från utsidan till mediaomvandlaren i min krypgrund.
Kan jag såfall köpa egen och dra om?

• Fiberkabel hänger från taket i ett hörn av en krypgrund med synliga betongblockväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberkablar och plastfilm i en krypgrund med synlig vägg av betongblock.
    Skapa konto
R RuneB2 skrev:
Har inkommande fiber i en vägg jag behöver ta ner ,förra ägaren hade detta rum som kontor.

Dock så är tråden för kort dit jag vill ha den....
Hänger i trossbotten....

Är det nån fiberpatchkabel? Från utsidan till mediaomvandlaren i min krypgrund.
Kan jag såfall köpa egen och dra om?
Det är stamkabeln antar jag...
Hit går det.

• Stamkabel och router installerade på golv med kablar i en hörna av rummet.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Blå är befintlig, den ligger med rätt mycket slack i krypgrunden, men itne tillräckligt.
jag vill helst dra den till det röda, transtema kommer ju behöva blåsa nytt antar jag. Stor kostnad.
Flytta själv till det gula? Upp i en garderob.

• Planritning av hus med blå, röd och gul linje markerade. Linjerna representerar kommunikationsdragningar mellan olika rum.
    Skapa konto
Om du öppnar fiberdosan och kan ta en bild blir det mera info.
* Grundförutsättning för att själv kunna flytta fiberdosan är att fiberslangen/ducten sitter riktigt fixerad i dosan, oftast med strapp.
* Sedan behöver du kunna skruva loss dosan utan att röra inkommande fiber i dosan som ska vara slingad och det sitter en svetsad skarv.
* Sedan kan du flytta hela fiberdosan med ansluten fiberslang/duct. Du ska inte försöka lossa något i dosan för då är det mycket att knäcka fibern, dvs aldrig röra fiber i dosan!!!

A AndersS skrev:
Om du öppnar fiberdosan och kan ta en bild blir det mera info.
* Grundförutsättning för att själv kunna flytta fiberdosan är att fiberslangen/ducten sitter riktigt fixerad i dosan, oftast med strapp.
* Sedan behöver du kunna skruva loss dosan utan att röra inkommande fiber i dosan som ska vara slingad och det sitter en svetsad skarv.
* Sedan kan du flytta hela fiberdosan med ansluten fiberslang/duct. Du ska inte försöka lossa något i dosan för då är det mycket att knäcka fibern, dvs aldrig röra fiber i dosan!!!
Hur öppnar jag den?
Behöver jag lossa på nått?

• Väggmonterad elektrisk dosa med varningstriangel, kabelansluten, inomhus.
    Skapa konto
Fundering, kommer du öppna upp golvet för att flytta dosan, du behöver kunna få ned den i grunden och sedan upp där du vill ha den, fortfarande sammankopplad med inkommande fiberslang/duct.

så här såg det ut.

• Fiberoptisk väggbox utan kåpa, kablar installerade.
    Skapa konto
  • Vinkelbild av ett eluttag delvis inbäddat i väggen, mässingsfärgad kabel synlig mot texturerad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Du ser nu skruvarna och slingdosan går att fälla ut och man ska vara försiktig nu för här finns det fibertråd.
Rör aldrig den tunna fibertråden.
Det går inte att se på bilden om och hur ducten är fastsatt i dosan, den kommer rakt nedifrån till vänster.
Såg du min tidigare fundering om att flytta dosan?

A AndersS skrev:
Du ser nu skruvarna och slingdosan går att fälla ut och man ska vara försiktig nu för här finns det fibertråd.
Rör aldrig den tunna fibertråden.
Det går inte att se på bilden om och hur ducten är fastsatt i dosan, den kommer rakt nedifrån till vänster.
Såg du min tidigare fundering om att flytta dosan?
Fungerar dessa bilder?
Hela väggen måste bort för att reglas om.
Så en viss öppning blir det men det är endast ett litet hål upp genom golvet.

• Inuti en vägg med öppning, exponerar kablar och en blå och gul koppling, relaterat till diskussion om att regla om väggen.
    Skapa konto
  • Närbild av ett smalt utrymme med vita och blå komponenter, del av en byggnadsstruktur där en vägg ska tas bort och regleras om.
    Skapa konto
  • Närbild av en väggkontakt och kablar som visas i samband med diskussion om vägg och golvrenovering.
    Skapa konto
Inringad strapp ska hålla fast den vita 5 mm ducten som kommer nedifrån om du ska flytta själv och får inte lossna. Aldrig dra i fiberdosan.
Och vid flytt ska locket sitta på plats på dosan.
Sedan behöver du lossa den vita villapatchen mellan fiberdosa och mediaomvandlare där kontakterna ska skyddas mot smuts/damm och inte vidröras.
Inringad klämma som håller en vit 5 mm duct i en kopplingsbox, med fokus på att inte dra i fiberdosan eller låta kontakterna vidröras.
Skapa konto

Och hela fiberdosan måste ned och upp från grunden för att flyttas. Går att göra på annat sätt men inget du själv ska och kan göra.

A AndersS skrev:
Inringad strapp ska hålla fast den vita 5 mm ducten som kommer nedifrån om du ska flytta själv och får inte lossna. Aldrig dra i fiberdosan.
Och vid flytt ska locket sitta på plats på dosan.
Sedan behöver du lossa den vita villapatchen mellan fiberdosa och mediaomvandlare där kontakterna ska skyddas mot smuts/damm och inte vidröras.
[bild]
"Vita 5mm duct", du menar den svarta ?
Kanske lämpligast att fråga transtema om flyttkostnad.
Alt. Ha kvar fiberdosa men flytta mediaomvandlaren? Det kanske blir taskig latency och ha 10-15m kabel mellan fiberbox och mediaomvandlare.

Är den svetsad i boxen utanpå fasaden ?

A AndersS skrev:
Och hela fiberdosan måste ned och upp från grunden för att flyttas. Går att göra på annat sätt men inget du själv ska och kan göra.
Är det något som hindrar fiberdosan från att stanna i grunden? Jag tänkar att om man på säkert sätt kan få ner den i grunden så kan man nog ordna med lämpligt skåp där fiberdosan monteras. Från det skåpet så drar man sedan lämplig villa-patch till vilken plats man nu vill ha mediekonvertern.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R RuneB2 skrev:
Alt. Ha kvar fiberdosa men flytta mediaomvandlaren?
Det går bra att göra så.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.