Excel
Kollade precis upp vad jag betalar för villafiber.

Till min förvånging såg jag att min nuvarande leverantör Bahnhof fakturerar mig mer än priset på deras hemsida.

I kontakt med företaget så är det tydligen jag själv som ska hålla koll på vad jag betalar gentemot priset på hemsidan.😳

Så tips till er som har fiber hos Bahnhof.
Kolla vad ni betalar gentemot prislistan på hemsidan.

Ni som ser en prisskillnad kan väl skriva i tråden. Bästa vore om bygga hus kunde göra en artikel och sprida info om detta. Det blir ju tusenlappar varje kund kan spara i slutändan.

@Marlen Eskilsson

• Gilla
timegroove och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kollade hur det ser ut för mig, betalar hela 5 kr mer per månad än priset om jag söker på min adress på hemsidan. Jag gillar Bahnhof så den 5-kronan bjuder jag på. (Dock lite sugen på att uppgradera till 2500 Mbit/s.)

Jag hoppade på deras fiber och gick från Telias öppna fiber.
379kr i 12mån och sedan 429kr i 12mån för 1Gbit.

Verkar som att det precis tagit slut.
Men det är samma erbjudande idag.

Magnus E K
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hoppade på deras fiber och gick från Telias öppna fiber.
379kr i 12mån och sedan 429kr i 12mån för 1Gbit.

Verkar som att det precis tagit slut.
Men det är samma erbjudande idag.
Det var billigt!

Priserna varierar ju för olika kunder beroende på att nätavgifter är inbakade och kan variera stort. Jag här i glesbygd till exempel betalar 554 kr/mån för 500 Mbit/s.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det var billigt!

Priserna varierar ju för olika kunder beroende på att nätavgifter är inbakade och kan variera stort. Jag här i glesbygd till exempel betalar 554 kr/mån för 500 Mbit/s.
Jag är inte jätteinsatt i vad Bahnhofs villafiber innebär, men jag antar att priset delvis beror på vad det kostar dem att hyra själva fibern, och där är ju ingen konkurrens.

Är det vanligt bredband via dem eller har du dem även som operatör?

Finns en lång tråd om deras prisstrategi som jag startade för något år sedan. Ska se om jag kan länka till den här.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
mexitegel mexitegel skrev:
Är det vanligt bredband via dem eller har du dem även som operatör?

Finns en lång tråd om deras prisstrategi som jag startade för något år sedan. Ska se om jag kan länka till den här.
Kommunen äger och driftar fibernätet. Bahnhof är en av flera operatörer som man kan teckna avtal med.

Jag misstänker att prisstrategin är är att höja priserna men jämna mellanrum för att därefter sänka för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser gentemot nya kunder.

Befintliga kunder får prishöjningen pch behåller denna. Hör man inte av sig ligger man på det högre priset. Således behöver man som kund vara extra vaksam vid höjningar och kontinuerligt göra besväret att kontrollera listpris på hemsidan.

Precis så är det, och har man inte koll på deras höjningar (i mitt fall kommunicerades de aldrig som de skulle gjort) så ligger man och betalar för mycket. För mig blev droppen de dryga svaren från kundtjänst som inte kunde tänka sig att kompensera när man betalat överpris.

De var lite extra premium tidigare med hög svansföring från herr Karlung men nu är de som alla andra kålsupare i bredbandsmarknaden som är lika skenhelig som mobilabonnemangen.

EDIT: Mindes lite fel, men här är tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...d-ful-prisstrategi-till-trogna-kunder.484302/

Redigerat:
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Kanske måste byta leverantör i några år för att skicka en signal att det inte lönar sig i längden med detta fulspel. 5år är ju ca 20.000, inte för att det påverkar deras ekonomi men det överstiger beloppet de smyghöjt med. Bara som ett statement.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B
Tror jag har lite tur, de har en längre tid haft 20kr dyrare pris när jag kollar deras sida jämfört med vad jag betalar. 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.