Hur skall jag få fiber till min adress när global Connect är närmaste leverantören medans dom säger att dom inte kan installera på grund av gräv sträckan. Jobbar dagligen med att gräva fiber så jag ser inga konstigheter bara möjligheter.
Finns det någon som sitter på svaren jag behöver?

gör jobbet själv då?

• Gilla
Wicke666 och 4 till
  • Laddar…
B
Är det många hushåll som ska anslutas samtidigt kan ibland en eldsjäl som drar samman grannarna hjälpa till. Finns även exempel där t.ex. grävning delvis läggs på kunden att ordna, om vi pratar landsbygden.

Det underlättar om markägarna i fråga vill ha dit fibern, så tillstånd går bra.

Tror inte de är intresserade av 1 kund, speciellt inte om det är en lång sträcka. Blir ju en lång sträcka att underhålla i framtiden

• Gilla
Gabriel Romberg
  • Laddar…
Grejen är det att fibern finns redan i området, 500 meter ifrån min adress plus 1000 meter runt min adress finns Global Connect. Sen kommer Telia. Jag är den enda som inte har fiber typ i området.

MultiMan
Du kan säkert få fiber om du är beredd att betala rejält. Att gräva för en enda kund kommer kosta riktigt mycket och troligen går det inte att få de bidrag som ofta använts för att få ner kostnaderna i glesbygd.

Hos mig valde rätt många att inte gräva fiber när bidrag och grävning i området fanns och pga avståndet grävdes inget mer än till de husen som betalade. Inga slangar, ingenting, inte heller längs vägarna om det inte fanns något hus som ville ha. Min väg har bara slang i vägrenen på mindre än 1/5-del av sträckningen. Alla andra som flyttar hit i efterhand eller ångrar sig kommer antingen få vänta på någon ny grävkampanj (osannolikt) eller betala betydligt mer än de som hoppade på tåget när det gick. 2-3 gånger mer är inget ovanligt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S
G Gabriel Romberg skrev:
Grejen är det att fibern finns redan i området, 500 meter ifrån min adress plus 1000 meter runt min adress finns Global Connect. Sen kommer Telia. Jag är den enda som inte har fiber typ i området.
Du skrev att du jobbar med att gräva fiber. Kan du inte lägga ned rör för fiber på din tomt fram till huset? Och kanske till och med gräva utanför om du får tillstånd från markägaren? Är ju grävningen som är det dyra i sammanhanget. Blåsa in fibern kan nog vem som helst gå med på om det redan finns befintlig kanalisation.

• Gilla
Eva a
  • Laddar…
G Gabriel Romberg skrev:
Hur skall jag få fiber till min adress när global Connect är närmaste leverantören medans dom säger att dom inte kan installera på grund av gräv sträckan. Jobbar dagligen med att gräva fiber så jag ser inga konstigheter bara möjligheter.
Finns det någon som sitter på svaren jag behöver?
Även om man skulle gräva ner duct så kan det vara så att det inte säkert det finns ledig fiberkapacitet i närheten. Du behöver veta var närmaste punkt där du kan ansluta sitter.

Jag skulle nog säga att mest framkomlig väg är att tjata på CG där du erbjuder att göra mer och mer själv. Till slut så kanske det går att få ihop en lösning. Du får bli din egen fiberförening typ.

S Sp1nd3l skrev:
Du skrev att du jobbar med att gräva fiber. Kan du inte lägga ned rör för fiber på din tomt fram till huset? Och kanske till och med gräva utanför om du får tillstånd från markägaren? Är ju grävningen som är det dyra i sammanhanget. Blåsa in fibern kan nog vem som helst gå med på om det redan finns befintlig kanalisation.
Grejen är den att det finns enskilda krav ifrån dom olika leverantörer. Får noll svar o hjälp ifrån GC. Skall jag ha slang eller en duct osv. Plus jag måste veta vart närmaste på kopplings möjlighet är innan jag börjar gräva.
Har alla starttillstånd o underlag klara för att få kräva på kommunens mark.

• Ledsen
TCG
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Även om man skulle gräva ner duct så kan det vara så att det inte säkert det finns ledig fiberkapacitet i närheten. Du behöver veta var närmaste punkt där du kan ansluta sitter.

Jag skulle nog säga att mest framkomlig väg är att tjata på CG där du erbjuder att göra mer och mer själv. Till slut så kanske det går att få ihop en lösning. Du får bli din egen fiberförening typ.
Helt galet att behöva jaga ett vinstdrivande bolag. Det enda är ju att jag vill veta deras synpunkt på detta sånna fall.

Får bara prata med kundsupport, har frågat efter att få prata med någon som kan lite mer kring ämnet, än dom som svarar i telefon o hänvisar vidare samtal..

• Ledsen
TCG
  • Laddar…
Vet du vilka entreprenörer/företag som brukar göra jobb för GC i deras nät runt din fastighet?
De brukar ha koll på en del av dina frågor, t.ex. vilken FOS/brunn som skulle vara aktuell och även ledig fiber, troligtvis även på närmaste plats med swichar, etc.
Borde vara lätt att leta upp om du själv gräver för fiber och har kontakt med entreprenörer.

• Gilla
Gabriel Romberg
  • Laddar…
Tidigare ägare till mitt hus hade inte dragit in fiber och jag fick jaga fiberbolaget (openinfra) rejält innan jag ens kunde intresseanmäla. Samtidigt fanns även andra aktörer inom "skäligt" avstånd tyckte jag, men EEM (som också sköter vatten, avlopp och el) skulle behöva gräva upp 35m gata för att komma till min tomt så de sa blankt nej....

Open infra hade redan fördraget rör som slutade 2m från huset (från tidigare vända) men tog ändå över ett år att få det indraget 😂.

Tråkigt sits, men man har tyvärr inga rättigheter som fastighetsägare här, bidragen kanske ställde vissa krav men de är slut sedan länge. Du har iaf fördelen att du kanske kan gräva själv billigt, såvida du får tillåtelse. Som du säger är ju själva inblåsningen och inkopplingen en smal sak.

Vad gäller mitt för dragna rör så fick jag inte uppfattningen att openinfra hade speciellt bra koll på att det fanns, för mig var det bara tydligt för den stack upp en bit ur marken där grannens fiber var dragen över min tomt. Känns ju lite hål i huvudet om man inte förbereder kanalisering för alla hus när man ändå gräver. De blåste tom in dubbla fiber där den ena ej används, vilket I praktiken skulle innebära att de kan dra vidare fiber till en granne från mig.

• Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
S
J jishi skrev:
Känns ju lite hål i huvudet om man inte förbereder kanalisering för alla hus när man ändå gräver.
Påminner mig om det där fiberskämtet om en man som upptäcker två personer som gräver på hans mark, den ena gräver upp och den andra gräver igen. När han frågar vad de håller på med så får han svaret
"- Han som ska lägga fibern är hemma sjuk"

Ute på landet grävde Vattenfall ned nya elkablar. Innan hade det varit tal om att dra fiber i området. Vad bra tänkte jag, då kan man ju passa på att lägga det samtidigt. Men nej då, man grävde bara ned nya elkablar och lite senare fick fiberföreningen dra helt nya egna rör för fiber...

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet du vilka entreprenörer/företag som brukar göra jobb för GC i deras nät runt din fastighet?
De brukar ha koll på en del av dina frågor, t.ex. vilken FOS/brunn som skulle vara aktuell och även ledig fiber, troligtvis även på närmaste plats med swichar, etc.
Borde vara lätt att leta upp om du själv gräver för fiber och har
A AndersS skrev:
Borde vara lätt att leta upp om du själv gräver för fiber och har kontakt med entreprenörer.
Helt rätt! Jobbar på detta. Köpt hus i en ny kommun.

S Sp1nd3l skrev:
Påminner mig om det där fiberskämtet om en man som upptäcker två personer som gräver på hans mark, den ena gräver upp och den andra gräver igen. När han frågar vad de håller på med så får han svaret

Ute på landet grävde Vattenfall ned nya elkablar. Innan hade det varit tal om att dra fiber i området. Vad bra tänkte jag, då kan man ju passa på att lägga det samtidigt. Men nej då, man grävde bara ned nya elkablar och lite senare fick fiberföreningen dra helt nya egna rör för fiber...
Kommunikation är viktigt!

S Sp1nd3l skrev:
Får jag vara lite tråkig, så länge de lägger ned duct/fiberslang, grävarens jobb, så kan vi låta den som är sjuk tillfriskna och blåsa i fiber senare.😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.