Hej, en fråga om material till fiber installationer...
Jag har sedan ett tag tillbaka använt preterminerade fiberkablar till mina nätverk. Jag driver idag en serverpark i väldiget liten skala (några i hemmet och några i en hyrlokal) och planerar att bygga ut.
Jag skulle nu vilja förlägga fibern på egen hand och undrar vilken typ av fiberkabel som är att rekommendera här?
Jag kommer dra fiber mestadels från point to point inne i samma utrymme, men det är inte omöjligt att jag kopplar ihop två fastigheter så en som klarar utomhusmiljö vore att föredra.
Fibrarna som jag använder idag är gula och har blåa LC kontakter för full duplex till SFP modulerna.
Jag har hittat LC terminerings kit för fiber, men dessa kommer i två färger, grå och blå. Vad skiljer mellan dessa?
Men det stora huvudbryet är just vilken typ av fiberkabel som är att rekommendera, jag har inte en aning om vad kabel bör kosta och vilken typ a kabel man ska inhandla.
Jag tänkte göra en engångsinvestering i en 100 meterstrumma eller nått som jag kan använda till allt möjligt. Men initialt så kommer jag bara dra från en SFP modul till en annan SFP så en kabel med två individuella fibrar hade räckt om det nu ens finns. Jag kommer inte att använda mig av några våglängdssplittrar eller kassetter eller vad nu dessa kallas.
Tacksam för ideer och svar
Jag har sedan ett tag tillbaka använt preterminerade fiberkablar till mina nätverk. Jag driver idag en serverpark i väldiget liten skala (några i hemmet och några i en hyrlokal) och planerar att bygga ut.
Jag skulle nu vilja förlägga fibern på egen hand och undrar vilken typ av fiberkabel som är att rekommendera här?
Jag kommer dra fiber mestadels från point to point inne i samma utrymme, men det är inte omöjligt att jag kopplar ihop två fastigheter så en som klarar utomhusmiljö vore att föredra.
Fibrarna som jag använder idag är gula och har blåa LC kontakter för full duplex till SFP modulerna.
Jag har hittat LC terminerings kit för fiber, men dessa kommer i två färger, grå och blå. Vad skiljer mellan dessa?
Men det stora huvudbryet är just vilken typ av fiberkabel som är att rekommendera, jag har inte en aning om vad kabel bör kosta och vilken typ a kabel man ska inhandla.
Jag tänkte göra en engångsinvestering i en 100 meterstrumma eller nått som jag kan använda till allt möjligt. Men initialt så kommer jag bara dra från en SFP modul till en annan SFP så en kabel med två individuella fibrar hade räckt om det nu ens finns. Jag kommer inte att använda mig av några våglängdssplittrar eller kassetter eller vad nu dessa kallas.
Tacksam för ideer och svar
Jag köpte en sån här för att svetsa fiber: https://www.elfa.se/fibre-optic-cable-splicer-easysplicer-mk2-emitor-easysplicer-mk2/p/30133032
Du svetsar en pigtail med rätt kontakt och fibermode (kostar typ 50 spänn) på din fibersladd och så värmer du på en svetshylsa som ser till att skarven håller (några kr styck ).
Jag hade ingen erfarenhet av fibersvetsning innan men ger mig på de mest djärva svetsningar nu för tiden. Det är en myt att det är dyrt och svårt att svetsa fiber.
Du svetsar en pigtail med rätt kontakt och fibermode (kostar typ 50 spänn) på din fibersladd och så värmer du på en svetshylsa som ser till att skarven håller (några kr styck ).
Jag hade ingen erfarenhet av fibersvetsning innan men ger mig på de mest djärva svetsningar nu för tiden. Det är en myt att det är dyrt och svårt att svetsa fiber.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 403 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 403 inlägg
Men varför terminera själv?
Behöver du verkligen så speciallängder på fibern och du behöver dom exakt vid den tidpunkten?
På Direktronik så kan man beställa färdig terminerade fiberkablar av alla slag och längder utan direkt någon extra kostnad. Så köpa termineringskit låter klart onödigt. Och om du inte ens vet vad du ska ha så är det väl bättre att låta någon annan ha den utrustningen.
Att räkna hem den kostnaden att ha egen fibersvets tar sin lilla tid
Behöver du verkligen så speciallängder på fibern och du behöver dom exakt vid den tidpunkten?
På Direktronik så kan man beställa färdig terminerade fiberkablar av alla slag och längder utan direkt någon extra kostnad. Så köpa termineringskit låter klart onödigt. Och om du inte ens vet vad du ska ha så är det väl bättre att låta någon annan ha den utrustningen.
Terminerings kittet jag hittat består i individuella LC kontakter med optisk gel i, fibersvets används inte till denna typen av terminering då det inte är pitails som ska svetsas på. Det som krävs för att dessa termineringar ska kunna fungera är emellertid en fiberkap som gör ett bra snitt.P PappasHammare skrev:Men varför terminera själv?
Att beställa tar alltid sin lilla tid och jag hade hoppats kunna ordna att på egen hand själv, samt kunna av hjälpa problem om och när dom uppstår.
Jag slutade för ett tag sedan använda crimp kontakter till rj45 och gick över till dom betydligt dyrare fält pluggarna. och jag har inte ångrat mig det minsta, färgerna är upmärkta på kontakten, det är lätta att sätta dit och det går framför allt fort samt att man har flera chanser på sig.
Dessa fiberkontakter jag hittat sätts direkt på fiberänden så jag hade hoppats kunna använda samma arbetssätt.
Tackar för inputS Sebastian med huset skrev:Jag köpte en sån här för att svetsa fiber: [länk]
Kontakterna jag hittade var tydligen av cold termination typ, det finns optisk gel i dem som gör att dom kan fästas på en fiber ände. Det känns enklare än att svetsa och något som jag kan ha med i väskan tillsammans med en fiberkap.
Att svetsa fibern har jag förstått är viktigt när man dra långa avstånd och det blir många skarvar, eftersom varje skarv introducerar en liten förlust.
Men det är inte omöjligt att det blir svets om rekommendationsvindarna blåser åt det hållet, men för min del ska jag bara förbinda SFP moduler med full duplex.
Men jag vet inte vilken typ av fiber som lämpar sig... jag minns att jag vid något tillfälle hade ett jobb där jag drog fram en väldigt tunn svart fiber som skulle vara utomhusklassad, men jag minns ej beteckningen och är osäker om den är lämplig.
Jobbar inom fiberbranschen och var på ett seminarie där de tog upp just dessa enkla kontakteringsmetoder med gel där man ska slippa svets. De avrådde oss bestämt från dessa då de brukar bli dåligt över tid. Värdena blir fina till en början men med tiden så släpper det på något sätt. Tar mest upp det så du har de i åtanke om du får konstiga värde/fel med tiden.K KenNo skrev:Terminerings kittet jag hittat består i individuella LC kontakter med optisk gel i, fibersvets används inte till denna typen av terminering då det inte är pitails som ska svetsas på. Det som krävs för att dessa termineringar ska kunna fungera är emellertid en fiberkap som gör ett bra snitt.
Att beställa tar alltid sin lilla tid och jag hade hoppats kunna ordna att på egen hand själv, samt kunna av hjälpa problem om och när dom uppstår.
Jag slutade för ett tag sedan använda crimp kontakter till rj45 och gick över till dom betydligt dyrare fält pluggarna. och jag har inte ångrat mig det minsta, färgerna är upmärkta på kontakten, det är lätta att sätta dit och det går framför allt fort samt att man har flera chanser på sig.
Dessa fiberkontakter jag hittat sätts direkt på fiberänden så jag hade hoppats kunna använda samma arbetssätt.
Då jag har gästande användare på majoriteten av servrarna och avbrott är lika med en mindre katastrof sätter jag stort värde på denna input.Kosyer skrev:
Jobbar inom fiberbranschen och var på ett seminarie där de tog upp just dessa enkla kontakteringsmetoder med gel där man ska slippa svets. De avrådde oss bestämt från dessa då de brukar bli dåligt över tid. Värdena blir fina till en början men med tiden så släpper det på något sätt. Tar mest upp det så du har de i åtanke om du får konstiga värde/fel med tiden.
Jag har ännu inte köpt dessa gel kontakter ännu utan endast sneglat på dem och försökt bestämma mig för vilken färg dom borde ha i detta sammanhang, men det får då bli pigtails och svets. Finns det någon speciell kabel och några speciella pigtails du skulle rekommendera?
Kan försöka ta reda på detta. Jobbar själv som nätverkstekniker dock inte fibertekniker. Men du bör dra allt i odfer mellan stativen. Tror inte en svetsad pigtail kommer hålla bra hängande. Återkommer när jag fått svar från en kollegaK KenNo skrev:Då jag har gästande användare på majoriteten av servrarna och avbrott är lika med en mindre katastrof sätter jag stort värde på denna input.
Jag har ännu inte köpt dessa gel kontakter ännu utan endast sneglat på dem och försökt bestämma mig för vilken färg dom borde ha i detta sammanhang, men det får då bli pigtails och svets. Finns det någon speciell kabel och några speciella pigtails du skulle rekommendera?
Jätte snällt, tack så mycket.Kosyer skrev:
Jag tar hellre god tid på mig och gör rätt från början, speciellt när jag själv inte är någon kunskapsorakel.
Kopplar mycket med fiberpatchar på jobbet och färdiga patchar klarar större krafter än man kan tänka sig vid kortare tider. I förlängningen ger ju de såklart upp på samma sett som allt annat. Att svetsa på pigtails utan ODF i änden är en dålig ide tycker jag. Fanns en tid man gjorde på det viset men då med riktiga skarvlådor att ha skarven i. Blev lätt klyddigt och oöverskådligt.
Har du kännsliga "kunder" skulle jag gå för att köra dubbla länkar mellan allt så att någon trafik alltid är uppe.
Inom rum som inte kräver längre patchar än ca20m går det utmärkt att använda patchar bara man har en bra plan på var man göra av överlängder. För att tro att man ska kunna göra med fiber som i en gamal telestation 2 tråd som man nästan kunde spela harpa på är inte så man bygger med fiber.
Och mellan hus gör man en insats och dra typ dubbla mängden man tror ska gå åt och sätter i ODF då det är inte matterialet som kostar utan att få någon på plats som gör jobbet. Självklart går detta att lösa själv med dagens mycket bättre saker men se det som en engångskostnad och så vet du att det blir bra.
Har du kännsliga "kunder" skulle jag gå för att köra dubbla länkar mellan allt så att någon trafik alltid är uppe.
Inom rum som inte kräver längre patchar än ca20m går det utmärkt att använda patchar bara man har en bra plan på var man göra av överlängder. För att tro att man ska kunna göra med fiber som i en gamal telestation 2 tråd som man nästan kunde spela harpa på är inte så man bygger med fiber.
Och mellan hus gör man en insats och dra typ dubbla mängden man tror ska gå åt och sätter i ODF då det är inte matterialet som kostar utan att få någon på plats som gör jobbet. Självklart går detta att lösa själv med dagens mycket bättre saker men se det som en engångskostnad och så vet du att det blir bra.
Detta kanske blir en mer intressantare resa än vad jag tänkt migsnuttjulle skrev:
Kopplar mycket med fiberpatchar på jobbet och färdiga patchar klarar större krafter än man kan tänka sig vid kortare tider. I förlängningen ger ju de såklart upp på samma sett som allt annat. Att svetsa på pigtails utan ODF i änden är en dålig ide tycker jag. Fanns en tid man gjorde på det viset men då med riktiga skarvlådor att ha skarven i. Blev lätt klyddigt och oöverskådligt.
Jag har idag en inkommande fiberbox på en av hyrlokalerna som inte ens bahnhof lyckats fåt gång sedan den installerades.
Är utomlands nu men kan säkert återkomma med bilder när jag kommit hem, är det något jag fått lära mig med tiden så är det att folk som jobbar med något dagligen nästan alltid vet bäst. Om men inte räknar in verisure, få finns det ett universialt standrard tänk för även lokala installationer i ett och samma rum så är jag intresserad.
Finns nog lika många ideer om hur man bygger med fiber i ett mindre datacenter som det finns tekniker.
Jag hävdar att nästan alla sett fungerar bara alla verkligen följer ideen så att det inte blandas.
Bara titta på detta med kyla.
Rena severrack är det inga problem att säga att alla ska installeras så att värmen blåser åt samma håll.
Sedan köper man en switch som har kontakterna på andra sidan mot alla servrar och hamnar då bakvänt i racket.
Blir inge bra då.
Samma med annan infrastruktur. Finns många bra ideer man kan lätt bli strul om man måste köpa nått som inte riktigt passar in i de ideerna man byggde för.
Jag hävdar att nästan alla sett fungerar bara alla verkligen följer ideen så att det inte blandas.
Rena severrack är det inga problem att säga att alla ska installeras så att värmen blåser åt samma håll.
Sedan köper man en switch som har kontakterna på andra sidan mot alla servrar och hamnar då bakvänt i racket.
Blir inge bra då.
Samma med annan infrastruktur. Finns många bra ideer man kan lätt bli strul om man måste köpa nått som inte riktigt passar in i de ideerna man byggde för.
Känner igen det tänket... samma saker händer om man talar om för en elektriker vad han ska göra mitt i sitt jobb vilket vissa kunder för får sig att göra på min arbetsplats. Det blir alltid dåligt och tar längre tid.snuttjulle skrev:
Finns nog lika många ideer om hur man bygger med fiber i ett mindre datacenter som det finns tekniker.
Blir inge bra då.
Just det där med värmen sliter jag med i den lilla skalan jag kör mina servrar, jag kan en del el och programmering men är nybörjare på närverk och fiber.
Min nuvarande lösning är att samtliga servrar står med botten upp och suger värme nerifrån och skickar den uppåt emot taket.
Detta är anledningen till att jag inte kan använda klassiska lösningar eftersom det blir för varmt att ha dem i ett vanligt rack och dra kablar på detta sättet. Vet inte riktigt vad utluften är på servrarna har för temperator men det är rent av obehagligt att hålla handen där.
Ett av företagen som jag hjälper har haft jobb åt green mountain så jag har varit ute och tittat på de datacenter som ska användas av google och tiktok. Dock inget jag fått lov att ta bilder av då det inte är tillåtet att knäppa foto inne på site.
Det jag pysslar med är ännu inte så brutalt inkomstbringande att jag kan bygga dedikerad infrastruktur, det får vara hobby tillsvidare.
Anledningen att fiber börjar bli intressant är att jag kanske upprättar det på fler platser, och då får jag en överlämningsbox och den kan vara mer än 100 meter ifrån och då funkar inte cat6, mikrotik har SFP moduler som klarar 200m med cat6 men då är man och grejar utanför en standard... sedan blir kommunikationen emellan servrarna allt mer intensiv och jag tittar nu på SFP nic kort.
Jag har även iakttagit att det LC kontakter till keystone, och funderar på att montera fiber uttag istället för datauttag runt om i ett av rummen. Dessa keystone har olyckligtvis inte någon självstängande lucka och jag vet inte om mina egna SFP moduler är skadliga för ögonen eller hur "ren" omgivningen måste vara.
Så fort man håller på mot företag anser jag att man skall hålla sig till saker med så låg komplexitet som möjligt. Att svetsa eller hålla på med klämmskarvar blir ett hantverk där det egna handhavandet är det som ger kvaliteten i resultatet. Att koppla in en fiberanslutning är i det närmaste identiskt oberoende vem som gör det. Se till att bara göra den delen och lägg dubbla kablar om du vill säkra upp en specifik länk.K KenNo skrev:
Med en optisk testare, en uppsättning fiber patch av olika längd och lite skarvblock så kommer man långt.