Hej alla kunniga!

Jag nyttjade tidigare abonnemang från svenska Net1 tillsammans med en 4G-router och riktantenn som jag köpte av dom för att få Internetaccess i husvagnen när jag stod på platser utan mobiltäckning. Strax efter att dom köptes upp av Teracom lades tjänsten ned men det sista dom gjorde var att ”låsa upp” routern så att den skulle gå att använda tillsammans med ett abonnemang från någon annan leverantör.

Nu nyttjar jag annan teknik för att få tillgång till Internet i husvagnen under höstarnas jakt, men min fundering är om både routern och riktantennen går att använda med någon annan leverantör? Eller var exempelvis riktantennen endast möjlig att använda för Net1’s tjänster? Det står 450-470 MHz exempelvis på antennen…

Eller är det bara ”skrot” numera? Om inte kanske jag kan sälja iväg allt inkl. ett rejält maströr för en mindre summa till någon som har behov av prylarna…

Tackar o bugar för goda råd! ;)

4G-router med antenner och kablar på ett trägolv, tillsammans med en Net1-förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktantenn SHD-D-450-11/6 för frekvens 450-470 MHz och 10,5 dBi gain, märkt "Riktantenn ACY med kabel 10 m" på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en etikett på en Atel-modell U270V med nätverksnamn, nyckel, IMEI och MAC-adress visas på en routerns baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
450 MHz används tyvärr bara av Teracom så om de lagt ner tjänsten är det där inte användbart längre.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Har samma utrustning kvar som du efter deras nedläggning. Tyvärr bara att köra på återvinningen, ser ingen användning för dessa prylar.

Ersatte med en kompetent 4G-router (Huawei B818 4G LTE Cat19 Gigabit Router) och riktantenn (Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz) för att koppla upp mot Telias landsbygdsmaster. 5G är inte aktuellt här och skulle inte göra någon skillnad, det är de lägre frekvensbanden som gäller ute på bygden med långa avstånd och jobbig terräng.

Blev helt ok prestanda, enormt mycket bättre än Net1 kunde erbjuda så "good riddance". Till och med såpass att vi kan spela onlinespel med ping neråt 20 ms och extremt lågt jitter, helt perfekt. Streama i 4k och flera samtidiga Teams-videokonferenser, inga problem trots en mil till masten över skogig och bucklig terräng.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har samma utrustning kvar som du efter deras nedläggning. Tyvärr bara att köra på återvinningen, ser ingen användning för dessa prylar.

Ersatte med en kompetent 4G-router (Huawei B818 4G LTE Cat19 Gigabit Router) och riktantenn (Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz) för att koppla upp mot Telias landsbygdsmaster. 5G är inte aktuellt här och skulle inte göra någon skillnad, det är de lägre frekvensbanden som gäller ute på bygden med långa avstånd och jobbig terräng.

Blev helt ok prestanda, enormt mycket bättre än Net1 kunde erbjuda så "good riddance". Till och med såpass att vi kan spela onlinespel med ping neråt 20 ms och extremt lågt jitter, helt perfekt. Streama i 4k och flera samtidiga Teams-videokonferenser, inga problem trots en mil till masten över skogig och bucklig terräng.
Jag ersatte utrustningen från Net1 med en 4G-router från TP-link (en Archer MR600) som fungerat förvånansvärt bra utan någon riktantenn bara med dess egna antenner.

Tråkigt att behöva kassera saker som i sig inte krånglar, men sån är ju teknikutvecklingen. Dom får följa med till återvinningsmarknaden med andra ord.

Maströret kanske jag kan överlåta till någon…

/Rikard
 
Det blir något rörigt när begreppen blandas ihop. En router har ingen antennen alls.
4G brukar syfta på mobilnätet, något NET1 inte gick via alls.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Jo, en router med integrerad mobilfunktionalitet har det, t.ex. den TP-link ts skaffat. Har har antenner samt uttag för extern antenn.
Använder liknande MR400
 
Då har du en produkt som innehåller mer än en router. Dvs även ett mobilmodem och möjligen en accesspunkt. Dessa delar är inte en router.
 
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
något NET1 inte gick via alls.
Det gjorde dom väl?
 
Nej, de körde ett eget nät på helt andra frekvenser.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de körde ett eget nät på helt andra frekvenser.
De körde CDMA2000 på 450MHz-bandet. Vad jag vet är det en teknik för mobilnät och frekvensen var redan innan avsedd för mobil kommunikation.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är få som syftar på det när de säger 4G.
 
Det är väl bara att korta av spröten/elementen så ökar frekvensen, eller förlänga dom så sjunker frekvensen ( våglängd).
Sen får man ju flytta elementen på bommen också ..
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Då har du en produkt som innehåller mer än en router. Dvs även ett mobilmodem och möjligen en accesspunkt. Dessa delar är inte en router.
Tp- link kallar den " Router"?!
Så kanske inte så konstigt att begreppet finns med.
Etikett på TP-Link Archer MR600 router visar modell, ström och webbadress för standardåtkomst.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tp- link kallar den " Router"?!
Så kanske inte så konstigt att begreppet finns med.
[bild]
Klart det är en router, det är bara att kopplingen mot internet är telefonidata 4G
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tp- link kallar den " Router"?!
Så kanske inte så konstigt att begreppet finns med.
[bild]
Det ser mer ut som en lista på saker.
Men tyvärr är det inte ovanligt att saker får fel benämningar även där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.