Hej alla kunniga!
Jag nyttjade tidigare abonnemang från svenska Net1 tillsammans med en 4G-router och riktantenn som jag köpte av dom för att få Internetaccess i husvagnen när jag stod på platser utan mobiltäckning. Strax efter att dom köptes upp av Teracom lades tjänsten ned men det sista dom gjorde var att ”låsa upp” routern så att den skulle gå att använda tillsammans med ett abonnemang från någon annan leverantör.
Nu nyttjar jag annan teknik för att få tillgång till Internet i husvagnen under höstarnas jakt, men min fundering är om både routern och riktantennen går att använda med någon annan leverantör? Eller var exempelvis riktantennen endast möjlig att använda för Net1’s tjänster? Det står 450-470 MHz exempelvis på antennen…
Eller är det bara ”skrot” numera? Om inte kanske jag kan sälja iväg allt inkl. ett rejält maströr för en mindre summa till någon som har behov av prylarna…
Tackar o bugar för goda råd!
Jag nyttjade tidigare abonnemang från svenska Net1 tillsammans med en 4G-router och riktantenn som jag köpte av dom för att få Internetaccess i husvagnen när jag stod på platser utan mobiltäckning. Strax efter att dom köptes upp av Teracom lades tjänsten ned men det sista dom gjorde var att ”låsa upp” routern så att den skulle gå att använda tillsammans med ett abonnemang från någon annan leverantör.
Nu nyttjar jag annan teknik för att få tillgång till Internet i husvagnen under höstarnas jakt, men min fundering är om både routern och riktantennen går att använda med någon annan leverantör? Eller var exempelvis riktantennen endast möjlig att använda för Net1’s tjänster? Det står 450-470 MHz exempelvis på antennen…
Eller är det bara ”skrot” numera? Om inte kanske jag kan sälja iväg allt inkl. ett rejält maströr för en mindre summa till någon som har behov av prylarna…
Tackar o bugar för goda råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Har samma utrustning kvar som du efter deras nedläggning. Tyvärr bara att köra på återvinningen, ser ingen användning för dessa prylar.
Ersatte med en kompetent 4G-router (Huawei B818 4G LTE Cat19 Gigabit Router) och riktantenn (Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz) för att koppla upp mot Telias landsbygdsmaster. 5G är inte aktuellt här och skulle inte göra någon skillnad, det är de lägre frekvensbanden som gäller ute på bygden med långa avstånd och jobbig terräng.
Blev helt ok prestanda, enormt mycket bättre än Net1 kunde erbjuda så "good riddance". Till och med såpass att vi kan spela onlinespel med ping neråt 20 ms och extremt lågt jitter, helt perfekt. Streama i 4k och flera samtidiga Teams-videokonferenser, inga problem trots en mil till masten över skogig och bucklig terräng.
Ersatte med en kompetent 4G-router (Huawei B818 4G LTE Cat19 Gigabit Router) och riktantenn (Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz) för att koppla upp mot Telias landsbygdsmaster. 5G är inte aktuellt här och skulle inte göra någon skillnad, det är de lägre frekvensbanden som gäller ute på bygden med långa avstånd och jobbig terräng.
Blev helt ok prestanda, enormt mycket bättre än Net1 kunde erbjuda så "good riddance". Till och med såpass att vi kan spela onlinespel med ping neråt 20 ms och extremt lågt jitter, helt perfekt. Streama i 4k och flera samtidiga Teams-videokonferenser, inga problem trots en mil till masten över skogig och bucklig terräng.
Jag ersatte utrustningen från Net1 med en 4G-router från TP-link (en Archer MR600) som fungerat förvånansvärt bra utan någon riktantenn bara med dess egna antenner.H Harald Blåtumme skrev:Har samma utrustning kvar som du efter deras nedläggning. Tyvärr bara att köra på återvinningen, ser ingen användning för dessa prylar.
Ersatte med en kompetent 4G-router (Huawei B818 4G LTE Cat19 Gigabit Router) och riktantenn (Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz) för att koppla upp mot Telias landsbygdsmaster. 5G är inte aktuellt här och skulle inte göra någon skillnad, det är de lägre frekvensbanden som gäller ute på bygden med långa avstånd och jobbig terräng.
Blev helt ok prestanda, enormt mycket bättre än Net1 kunde erbjuda så "good riddance". Till och med såpass att vi kan spela onlinespel med ping neråt 20 ms och extremt lågt jitter, helt perfekt. Streama i 4k och flera samtidiga Teams-videokonferenser, inga problem trots en mil till masten över skogig och bucklig terräng.
Tråkigt att behöva kassera saker som i sig inte krånglar, men sån är ju teknikutvecklingen. Dom får följa med till återvinningsmarknaden med andra ord.
Maströret kanske jag kan överlåta till någon…
/Rikard
Det blir något rörigt när begreppen blandas ihop. En router har ingen antennen alls.
4G brukar syfta på mobilnätet, något NET1 inte gick via alls.
4G brukar syfta på mobilnätet, något NET1 inte gick via alls.
Då har du en produkt som innehåller mer än en router. Dvs även ett mobilmodem och möjligen en accesspunkt. Dessa delar är inte en router.
Nej, de körde ett eget nät på helt andra frekvenser.
Det är få som syftar på det när de säger 4G.
