Hej allihopa,

Jag behöver er hjälp, min internetuppkoppling har börjat krångla ordentligt. Vi har ett abonnemang på 500/500 Mbit men får just nu bara runt 250 Mbit både upp och ner. Dessutom ligger pingen på 300–500 ms, vilket gör det omöjligt att spela eller streama utan avbrott.

Tidigare har jag också haft problem med leverantören där pingen svajat mellan 30 ms och 200 ms. Efter många samtal och mejl har det inte lett någonstans, och efter att ha varit bortrest har jag inte brytt mig så mycket – men nu har det blivit betydligt värre.

Det jag redan har testat:
  • Använt IntentoBox (ISP:s gateway) direkt
  • Bytt alla nätverkskablar till Cat 7
  • Kopplat datorn direkt i kabel (ingen skillnad mellan trådat och trådlöst)
  • Installerat ny WiFi 6E-router
  • Testat med flera olika enheter (dator, telefoner, surfplatta)
  • Startat om både router och gateway otaliga gånger
Trots detta ser jag ingen förbättring. Innan jag kontaktar leverantören vill jag gärna höra om någon annan här på forumet har samma problem, och om ni har några förslag på vad man kan göra mer? All input uppskattas!

Tack på förhand!
/En frustrerad ownit kund

Hastighetstest visar nedladdningshastighet på 288,43 Mbps och ping på 345 ms. Leverantör Telenor AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över internetlatens med varierande pingtider; spikar från 0 ms till över 500 ms på cirka 10 minuter, och hög paketförlust.

Nej du kan nog inte göra så mycket mer själv, förutom att ringa in till kundtjänst och felanmäla.

Har du någon bild på Intenon?

• Gilla
Per Dahl2
  • Laddar…
Tack för ett snabbt svar, här kommer lite bilder
Modem från Inteno Broadband Technology AB med etikettdetaljer och anslutna kablar.
Skapa konto
CAT 7-kabel märkt med "Verified" visas i närbild tillsammans med teknisk utrustning.
Skapa konto

En hand håller en vit router med flera kablar anslutna, en grön strömindikator lyser.
Skapa konto

Kanske inte bra att fippla runt med cpe när fiberanslutningen sitter i? Böjning av fibern kan ge prestandasänkning.

Vad får du när du testar mot bredbandskollen?

Det skulle kunna vara så att du knäckt fibern här och behöver byta?
Fiberkontakt med blå och gul kabel i samband med diskussion om överföringsfel på grund av känslighet för böjning av fiberkablar.

Fiberkablar är ju väldigt känsliga för böjning, och har du mycket överföringsfel så kommer ping att stiga och hastighet att sjunka pga omsändningar.

Böjen på svarta elkontakten är inte heller adekvat.
Den är ju nästan 90 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.