I samband med utbyggnad hemma behöver även det trådlösa nätverket växa. Jag har idag en Unifi AP som sitter på en vägg. Den är ansluten via ett nätverksuttag som sitter bredvid. Det är inte så snyggt så nu tänkte jag göra det snyggare.

Planen är att utöka med en till och att sätta båda i taket. Min fråga gäller vad som är rätt sätt att installera dessa. Chat Gpt säger att jag ska skaffa Rj45-kontakter anpassade för installationskabel och bara sticka ut den genom ett hål i taket från kallvinden där jag redan drar övrigt nötverk. Tänkte höra om ni håller med om att det är rätt sätt att göra det.

Sen tänkte jag passa på att förbereda dragning på vinden för att kunna sätta en AP och övervakningskameror på fasaden i framtiden. För flexibilitet tänker jag då något slags uttag så att jag sedan kan anpassa längden på patchkabeln utifrån var jag vill placera sakerna. Men vad ska man ha för uttag där som funkar på en kallvind avseende temperatur och damm. Ska jag sätta en kontakt på installationskabel även här och använda något likt denna https://amzn.eu/d/a8VqW6J eller finns det bättre lösningar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.