2 471 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Router för simkort + antenn
Sida 1 av 2
Hej!
Köpt hus där det är lite gråzon på alla leverantörer och undrar över en router som man kan ansluta sim-kort från en leverantör + kunna ansluta antenn/förstärkare mot leverantörens närmsta mast.
Anledningen att jag inte kör på leverantörens router är just om det inte skulle fungera optimalt och vill prova en annan leverantör så måste jag hålla på att krångla att skicka tillbaka + ser ej ut som att det går att ansluta antenn på deras egna.
Tänkt använda routern vi har idag som en accesspunkt, så bra wifi behöver den inte sprida.
Köpt hus där det är lite gråzon på alla leverantörer och undrar över en router som man kan ansluta sim-kort från en leverantör + kunna ansluta antenn/förstärkare mot leverantörens närmsta mast.
Anledningen att jag inte kör på leverantörens router är just om det inte skulle fungera optimalt och vill prova en annan leverantör så måste jag hålla på att krångla att skicka tillbaka + ser ej ut som att det går att ansluta antenn på deras egna.
Tänkt använda routern vi har idag som en accesspunkt, så bra wifi behöver den inte sprida.
Den här har jag i en övernattningslägenhet (centralt Stockholm) och på stugan på Åland: https://www.dustin.se/product/5020006667/nebula-fwa505-indoor-5g-router
Den har fungerat väldigt bra och ger stabil uppkoppling och stabilt WiFi.
Den har fungerat väldigt bra och ger stabil uppkoppling och stabilt WiFi.
Skaffade en sån här till jobbet för något år sedan:
https://www.kjell.com/se/produkter/...er/tp-link-deco-x50-5g-router-3000-mbs-p65298
Känns väldigt prisvärd då den har funkat riktigt bra, köpte även externa antenner.
https://www.kjell.com/se/produkter/...er/tp-link-deco-x50-5g-router-3000-mbs-p65298
Känns väldigt prisvärd då den har funkat riktigt bra, köpte även externa antenner.
Det är tidigare ägare som säger att kåken står i "radioskugga". Kollar man täckningskartan hos olika leverantörer så ser det ut som att åtminstonde 2st har 5G "god" täckning. Inte "utmärkt".tommib skrev:
Men pga tidigare ägarens kommentarer så hade jag tänkt att kanske sätta en antenn mot närmsta leverantörens mast o på så vis få stadig 5G.
Men kanske inte alls är en bra ide? Kanske duger med 4G?
Äldre pensionärer som bor där idag och de säger att det kan buffra lite ibland när de kollar och blir då lite rädd när man kommer från stan med fiberanslutning😆
Men skrota antenn idén helt? Eller vad säger ni?😀
Streamar nästan bara, väldigt sällan online spel så många mbit bryr jag mig inte så mycket om, bara det är stadigt och inte står o laddar varannan minut 😆
Är det i tätort eller landsbygd?S smurfen69 skrev:
Tidigare ägare som säger "radioskugga" hade de koll på var bästa mast finns för den operatör de använde?
Kan ju vara så enkelt att de placerat routern på fel sida av huset.
Kan du fråga grannar vad de använder?
Landsbyggd
Skulle inte tro att de har koll på vart närmsta mast till de olika leverantörerna finns, men de har sagt att de har provat 2 eller 3 olika och tyckte då att tre var bäst.
Dock "buffrar" det för dem
Landsbygd ute i skogen. Kan höra vad närmsta grannar har, men de bor några hundra meter (ca 300m) bort om det spelar roll?A AndersS skrev:
Skulle inte tro att de har koll på vart närmsta mast till de olika leverantörerna finns, men de har sagt att de har provat 2 eller 3 olika och tyckte då att tre var bäst.
Kanske blir så.tommib skrev:
Behöver ändå köpa ny router för att få in sim-kort.
Tycker du man bör handla en 5G router eller var det kanske överflödigt?
Isåfall vilken?
Bör kanske vara förbered att kunna koppla extern antenn om det inte går alls?😀
Du har nog inte så stor mernytta av en 5G router utan 4G till lägre pris kan bli lika bra.S smurfen69 skrev:Landsbyggd
Landsbygd ute i skogen. Kan höra vad närmsta grannar har, men de bor några hundra meter (ca 300m) bort om det spelar roll?
Skulle välja en med yttre antenner och som även kan kan ansluta en extern antenn.
Köp en 5G utomhusmodem alltid bäst,
https://www.blocket.se/annons/1211647280
Externa antenner är bara problem. Alla 5G inomhusmodem har också mimo antenner.
MIMO, som står för "Multiple-In Multiple-Out" på svenska, är en teknik som utnyttjar flera antenner för att öka hastigheten och kapaciteten i trådlösa kommunikationslänkar. Det innebär att sändaren och mottagaren har flera antenner, vilket möjliggör att flera dataströmmar skickas samtidigt över samma radiokana
https://www.blocket.se/annons/1211647280
MIMO, som står för "Multiple-In Multiple-Out" på svenska, är en teknik som utnyttjar flera antenner för att öka hastigheten och kapaciteten i trådlösa kommunikationslänkar. Det innebär att sändaren och mottagaren har flera antenner, vilket möjliggör att flera dataströmmar skickas samtidigt över samma radiokana
Okej!V vintersolen skrev:Köp en 5G utomhusmodem alltid bäst,
[länk]
Googlade lite, men hittar inte hur långt den når.
Kollade upp lite kartor och närmsta masterna var ca 5,6km ifrån, från två olika håll från huset. Tror du den skulle nå för det?