S smurfen69 skrev:
Okej!
Googlade lite, men hittar inte hur långt den når.
Kollade upp lite kartor och närmsta masterna var ca 5,6km ifrån, från två olika håll från huset. Tror du den skulle nå för det?
Beror på vilka frekvensband som används och idag bygger låg/mellanband på 4G även för 5G.
Sök lite i forumet för det har skrivits många trådar om hur det fungerar med mobilt på landsbygd.
Har hjälpt några inkl. eget mobilt bredband på en fastighet på landsbygd och där vi valt att enbart använda 4G och hitta bästa frekvensband utifrån praktisk prestanda, har varit lösningar med både riktantenn och router med yttre antenner utifrån behov.

Redigerat:
S smurfen69 skrev:
Okej!
Googlade lite, men hittar inte hur långt den når.
Kollade upp lite kartor och närmsta masterna var ca 5,6km ifrån, från två olika håll från huset. Tror du den skulle nå för det?
Garanterat, ingen problem för en 5G utomhusmodem. Och du får också bra hastighet. (Du behöver inte externa antenner, utomhusmodemet fixar det)

V vintersolen skrev:
Garanterat, ingen problem för en 5G utomhusmodem. Och du får också bra hastighet. (Du behöver inte externa antenner, utomhusmodemet fixar det)
Då chansar jag och handlar en sån, ska försöka återkomma hur det går när vi flyttar in 🙏

• Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Jag såg denna tråden om router med Simkort, jag driver företag och har haft ett antal teltonika routrar som jag till sist fick identifierade som roten till mina problem. Jag vill därför varna för dessa, problematiken som jag upplevt är att dom hänger sig med jämna mellanrum och vägrar komma igång utan manuellt reset, och dom jag köpte hade ingen trafikmängd specificerad. Jag misstänker att detta var avsiktligt då deras enterprise model RUTXR1 inte klarar av trafik med villkor så som port forwarding i någon större utsträckning.

Sen tror jag att man kan känna sig relativt nöjd om man bara äger ett exemplar, då blir inte frekvensen av dessa problem så påtaglig. Man trycker kanske reset en gång i kvartalet på någon av de värsta modellerna så är det bra med det. Men eftersom dessa säljs som en typ av industri router så tycker jag att man ska kunna förvänta sig prestanda därefter.

Initialt så trodde jag att problemen berodde på min egen kunskapsbrist om just närverk och nätverkskonfiguration, men efter att ha hittat otaliga trådar om just hur dåliga teltonika är för större företag, så bytte jag och det var som natt och dag.

Det går emellertid att ställa in automatisk reset på teltonika (exempelvis kl 12 varje natt) det blir då lite bättre.

Ett nytt tekniskt problem (bugg) är att (gamla) 3G/4G modem kan fastna på 3G fastän 3G inte stödjs.
Operatörerna börjar med att stänga av 3G i abonnemanget kopplat till simkortet, men 3G finns kvar ett tag till i nätet.
Bra för kunder som kan få tillfällig hjälp av teleoperatörens tekniska support.

Vissa 3G/4G Wi-Fi eller MiFi (batteridriven + Wi-Fi) routrar kan konfigureras att låsa på 4G medan andra inte kan konfigurera bort 3G.
Det borde vara ett ickeproblem, men så finns det ju tillfälligheter och buggar…
(Min gamla Netgear 3G/4G modem(/router) har haft en hängning. En gång är dock ingen gång).
Men man funderar ju om man ska uppgradera till något roligare (läs 5G, 4G+) men gamla 4G Cat4 routrar säljs forfarande.

Är en gammal Huawei 4G router från blocket lika snabb som en ny dyr 5G NR router?

Långt ute på landsbygden kanske nån operatör med bra utbyggnadsambitioner fått tillgång till lägre band med bättre täckning än gamla 4G?
Duger dessa för internet/streaming eller är de bäst för täckning för telefonsamtal?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.