Fritidshus från slutet av 70-talet med öppen plintgrund. Huset har med tiden satt sig då marken är ganska mjuk och åtminstone tidigare inte så väl dränerad (numera något bättre). En del plintar är lite sneda, sannolikt till följd av markförhållandena. Bedömer att den lägsta punkten på tomten nog befinner sig under huset.

Det är mest sand/jord under huset i varierande nivå och jag upplever att marken är allmänt fuktig året runt. Har tidigare rensat bort massa organiskt material och skräp men jag vill gärna förbättra klimatet under huset ytterligare och skulle helst vilja ha makadam under hela huset. Det skulle jämna till nivån men väl inte påverka det faktum att marken under gruset är fuktig.

En idé är att lägga åldersbeständig plast eller armerad markduk med makadam ovanpå med förhoppningen att åtminstone kunna få ett torrt lager grus överst. Är det då kanske smartast att jämna ut de värsta ojämnheterna med grus först, före nån form av duk?
Finns det annat att tänka på om man överväger detta?

• 20260516_105631.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260516_105656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på vad du vill få ut av åtgärden?

Är det något problem med fukt i trät?
Eftersom det är såpass luftigt så är det nog ingen skillnad på att minska markfukten.

Vore jag i din sits skulle jag först och främst koncentrera mig på det som satt sej, höj med domkraft och palla under.
Byt eller räta upp de plintar som står snett.

Jag vet inte om klimatet under kåken kan ändras med plast och grus, det kostar ju inte så mycket att prova och skapar du en tråd om det här på forumet tror jag många skulle uppskatta det även om du inte lyckas ändra klimatet..

D Du och 19till skrev:
Funderar på vad du vill få ut av åtgärden?

Är det något problem med fukt i trät?
Eftersom det är såpass luftigt så är det nog ingen skillnad på att minska markfukten.
Det är nog till stor del en estetisk fråga; slippa se att det är massa blöt jord som gör att det ser oskött ut.

Jag _tror_ inte att det är några problem med fukt i trät, är ju som sagt luftigt. Tidigare var det mer påtaglig lukt/stuglukt i huset, men jag tycker det har blivit bättre efter hand vi öppnat upp och rensat bort gammalt skräp.

Du kan absolut lägga några cm grus under kåken om du tycker det är snyggare (jag tror inte att det kan varken förbättra eller försämra klimatet under huset)

• Gilla
Unilss och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.