2 677 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hittat en gammal deponi i trädgården
Hej!
Vid infarten till min tomt så ligger en gammal stenformation i formen av ett "L" och bakom denna så är marknivån ca 1,5 meter högre upp och jag misstänker jordkällare.
Jag har nu börjat gräva bort lite jord framför stenarna för att undersöka om det kanske är en jordkällare eller inte. Nu har jag grävt ca 80cm djupt och hittat uppemot 40kg glas, en oändlig mängd med takpannor och tegel, träskor, 20kg metallskrot, batterier som liknar Hellesens (1887-1937), lampor (som förmodligen innehåller kvicksilver), köksredskap osv. osv.
Det som jag har kunnat avläsa från vissa glasflaskor är att denna hög med sopor har sitt ursprung från sent 1800, tidigt 1900-tal, och tyvärr så var det nog så man blev av med sina sopor på den tiden.
Går det att sanera eller frakta iväg dessa massor på ett lämpligt sätt? Tänkte återfylla med 8-16 eller lämpligt material om inget roligare finns därunder.
Just nu så sitter jag i gropen och sorterar för hand. Med handskar såklart!
Tacksam för svar och vägledning.
Vid infarten till min tomt så ligger en gammal stenformation i formen av ett "L" och bakom denna så är marknivån ca 1,5 meter högre upp och jag misstänker jordkällare.
Jag har nu börjat gräva bort lite jord framför stenarna för att undersöka om det kanske är en jordkällare eller inte. Nu har jag grävt ca 80cm djupt och hittat uppemot 40kg glas, en oändlig mängd med takpannor och tegel, träskor, 20kg metallskrot, batterier som liknar Hellesens (1887-1937), lampor (som förmodligen innehåller kvicksilver), köksredskap osv. osv.
Det som jag har kunnat avläsa från vissa glasflaskor är att denna hög med sopor har sitt ursprung från sent 1800, tidigt 1900-tal, och tyvärr så var det nog så man blev av med sina sopor på den tiden.
Går det att sanera eller frakta iväg dessa massor på ett lämpligt sätt? Tänkte återfylla med 8-16 eller lämpligt material om inget roligare finns därunder.
Redigerat:
Säg INGENTING till kommunen, det är markägaren som får bekosta eventuell sanering, och det kan kosta precis vad som helst.Shéflés skrev:
Hej!
Försökte göra lite sökningar här på forumet utan vidare hjälp så provar att starta en tråd istället.
Kort historia: Jag köpte ett hus för ca två år sedan som ligger väldigt lantligt och jag har gjort lite renoveringar invändigt under det första året. Huset är byggt sent 60-tal och är en avstyckning från grannens hus som är byggt ca tidigt 1800 tal (torp). Kommunen grävde in komunalt vatten och avlopp 2018 till oss båda, men då huset är byggt med plint på berg så har avloppet förlagts på marken till mig och sedan en jordkulle ovanpå det.
Vid infarten till min tomt så ligger en gammal stenformation i formen av ett "L" och bakom denna så är marknivån ca 1,5 meter högre upp och jag har fått tips av flera att det troligtvis är en gammal jordkällare där.
Och till väldigt nydligen:
Jag tog hem en liten grävmaskin för att börja gräva bort jordkullen då berget under avloppet ska spräckas och avloppet ner så långt det går, då jordkullen nästan ligger mot panelen på huset och ogsäset växer upp bakom panelen.
Men.
Jag passade på att gräva bort lite jord framför stenarna för att undersöka om det kanske är en jordkällare eller inte. Nu har jag grävt ca 80cm djupt och hittat uppemot 40kg glas, en oändlig mängd med takpannor och tegel, träskor, 20kg metallskrot, batterier som liknar Hellesens (1887-1937), lampor (som förmodligen innehåller kvicksilver), köksredskap osv. osv. Även lite ben som påminner om kyckling och gris.. Gott och blandat helt enkelt!
[media][media]
Arean inom denna stenformation är ca 2x2 meter och hur djupt ner den är går inte att svara på, däremot så finns berg ca 10 meter bort på vardera sida[media]
Bilden är inte ritad i skala!
[media]
Verkligen inte, nu är ju avloppsröret på andra sidan av huset som tur är, och där hoppas jag på mindre överraskningar.. Blir nog att återfylla gropen igen och ta en funderare. Som tur är så är inte den borrade brunnen 30m nedströms i drift längre.. 😂P Peter787 skrev:
Klicka här för att svara